פרסומת
דלג

ד"ר שיינין: 'השער הדרומי' לא נבדק לעומק

מאת: עומר כרמון ● 16/3/2011 14:45 ● ערב ערב 2489
מושב הפתיחה של 'ועידת הנגב' במלון 'דן' הוקדש לתוכנית לחפירת תעלה מאילת צפונה שתאפשר את העתקת הנמל מחוץ לעיר. ד"ר יעקב שיינין, שנשכר בידי עיריית אילת לבדיקת התוכנית וקידומה: יש ויכוחים על כמה זה עולה, ומנסים לטעון שזה יקר, לא כדאי - כמו כל התוכניות שהייתי מעורב בהן מגיל 25". "לא בדקנו. הבאנו רעיון. זה עוד רחוק. אני מקווה שיבדקו את כל הדברים האלה". אלוף (במיל.) יפתח רון-טל: 'השער הדרומי' יוביל מהלך כלכלי קריטי שייתן עצמאות למדינת ישראל"
ד''ר שיינין: 'השער הדרומי' לא נבדק לעומק



מושב הפתיחה של 'ועידת הנגב' במלון 'דן' הוקדש לתוכנית 'השער הדרומי'. לדיון בנושא הוזמנו רק תומכים ברעיון: ראש העירייה - מאיר יצחק הלוי, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל - יפתח רון טל, וד"ר יעקב שיינין - ממשרד 'מודלים כלכליים' שנשכר בידי עיריית אילת לבדיקת התוכנית וקידומה.

תכנית 'השער הדרומי' מדברת על תעלה באורך 4.5 ק"מ שתיחפר מהחוף הצפוני ותסתיים בנמל עמוק צפונית לעיר. פעילות הנמל הנוכחי תעבור לנמל החדש, ובכך יתפנה שטח גדול על חוף הים, עליו ניתן יהיה להקים בתי מלון. הנמל החדש יחובר לרכבת משא.

"כל הנגב ירוויח מזה"


"בשבוע האחרון, התחולל ויכוח: האם אילת היא חלק מהנגב או לא?", פתח ד"ר שיינין את דבריו ב'ועידת הנגב' (בתגובה לטענתו של דובר המועצה המקומית עומר, ע.כ). "אבל אם יהיה כביש מהיר ממרכז הארץ לאילת, הוא יהיה חייב לעבור דרך כל הנגב. אם תהיה רכבת מטענים לאילת, היא תעבור דרך כל הנגב. היכן שיש לך קו רכבת וכביש מהיר, מתפתחים לאורכו ישובים ומרכזים לוגיסטיים - כך שכל הנגב ירוויח מזה. היתרון של 'נמל תעלה', בכך שיהיה לו עורף לוגיסטי מאילות ועד באר שבע. במקום שאוניה תעבור דרך תעלת סואץ, היא תפרוק את המכולות באילת והרכבת תיקח את המטען לאשדוד. זה נראה כמו דמיון וחזון של אחרית הימים, אבל זה אחד הדברים שהם לא מהמורכבים ביותר שיש. עלות הקמת נמל התעלה היא 1.2 מיליארד דולר. רכבת מטענים - זה 800 מיליון דולר".

בתשובה לשאלות מהקהל ושל מנחת הדיון, יהודית זילברשטיין, האם נבדקו בתוכנית סיכונים מרעידות אדמה, פגיעה בערכי טבע וכו'? ענה ד"ר שיינין: "לא בדקנו. הבאנו רעיון. זה עוד רחוק. אני מקווה שיבדקו את כל הדברים האלה. יותר ויותר שרים מדברים על הדבר הזה, חבל שזה לוקח כל כך הרבה שנים, אבל בסוף זה יקרה".

יפתח רון טל: '"השער הדרומי' ייתן עצמאות כלכלית למדינת ישראל"


יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, אלוף (במיל.) יפתח רון-טל, ששימש עד לפני מספר חודשים כיו"ר דירקטוריון של חברת נמלי ישראל, סיפר כי ניסה לקדם בעבר את התוכנית יחד עם ראש העירייה, מאיר יצחק הלוי. "לפי מיטב הבנתי, את חזון 'השער הדרומי' ניתן להפוך למציאות הרבה יותר מהר ממה שחלק חושבים", הוא אמר. "תנועת הסחורות מאסיה לאירופה מהווה 25 אחוזים מכלל תנועת המכולות בעולם. כל המכולות הללו עוברות דרך נתיב אחד צר שלאחרונה קיבלנו ממנו תזכורת שהוא לא כל כך יציב - תעלת סואץ. 'השער הדרומי' יוביל מהלך כלכלי קריטי שייתן עצמאות למדינת ישראל".

"חלום באספמיה"


לדיון ב'ועידת הנגב' לא הוזמן אף אחד ממתנגדי 'השער הדרומי'. אולם בדיון בנושא שהתקיים בכנסת לפני שנה בדיוק, הגדיר נשיא לשכת הספנות, ראובן צוק, את התוכנית כ'חלום באספמיה': "נמל אילת של היום משרת שני מגזרים בודדים. אחד זה הצוברים (הכוונה באילת לפוספטים ואשלג, ע.כ), שאין להם אלטרנטיבה בצפון. והשניים, אלה הרכבים, שיש להם אלטרנטיבה בצפון", הוא הסביר. "נמלי הצפון יכולים לספוג את הרכבים של אילת בקלות, בלי השקעה של אגורה אחת. צריך לקחת את זה בחשבון. זה לא קרה סתם. זה קרה כי באיזה מקום ביטלו את הסובסידיות של אילת ומטענים הפסיקו לבוא לשם. הם הפסיקו לבוא לאילת מכיוון שהסובסידיה נגמרה וגם בגלל שלאוניות אין אינטרס לבוא גם לאילת וגם לים התיכון. כל האניות שמגיעות היום מהמזרח הרחוק ואזורי הים התיכון, ממשיכות הלאה, או בים התיכון או מעבר לים התיכון, והכניסה לאילת איננה כדאית כלכלית, ולדעתי גם לא תהיה כדאית כלכלית מחר. אנחנו לא מעריכים שאוניות גדולות ואניות משמעותיות יעברו דרך אילת כדי לזרוק פה כמות מטענים ויחזרו חזרה לעבור בתעלת סואץ".

אודי אדירי ממשרד האוצר הוסיף: "לפי הערכתנו, מיטב הידע שלנו ועל פי גורמי המקצוע, הסבירות של התרחיש של הגעה של מכולות בכמות גדולה לנמל התעלה לצרכי שיטעון, מה שנקרא גשר יבשתי לאירופה, הסבירות לזה היא מאוד נמוכה... במבנה הצפוי של קווי הספנות, האופן שבו הם נעים ופוקדים, אם זה את פורט סעיד כנקודת פיזור ואם זה בהמשך לאירופה, כניסה לאילת ויציאה מאילת הם לא על הפרק. זה עיכוב מאוד מאוד גדול בזמן ההפלגה. כלומר, העלות של הנמל, הקמתו, העלות של הובלה ברכבת, הקמת ותפעול ושיטעון, יהיו גבוהים משמעותית מאוד מהאלטרנטיבה של פורט סעיד. לכן, כדי לעשות את זה, נצטרך לסבסד את זה באופן עמוק".

"כשדיברו על לאס וגאס, זה גם נראה מטורף"


בדבריו השבוע ב'ועידת הנגב', התייחס ד"ר שיינין לביקורת המופנית כלפי חזונו: "יש ויכוחים על כמה זה עולה, ומנסים לטעון שזה יקר, לא כדאי - כמו כל התוכניות שהייתי מעורב בהן מגיל 25", הוא אמר, '"נתיבי איילון' - 30 שנה התנגדו. הרכבת – אמרו שהיא לא כדאית והתנגדו לה. התפלה - אמרו שזה דבר מטומטם לחלוטין ולא צריך עוד מים".

ד"ר שיינין הסביר, כי אילת צריכה להפוך לעיר כדוגמת לאס וגאס: "מכיוון שאין לנו חופי ים, אי אפשר להתחרות בעקבה ובסיני בבתי מלון מפוזרים. צריך להקים בתי מלון עם מסה קריטית. כך שבאילת יהיו בשנת 2030 - 150 אלף תושבים ו-35 אלף חדרי מלון, לעומת 12 אלף הקיימים היום. זה נראה מטורף היום, אבל כשדיברו על לאס וגאס, זה גם נראה מטורף".

רק לא לאס וגאס


ראובן זלץ
לא, מר שיינין, אתה אולי כלכלן דגול ורב פעלים, ואני סתם תושב אילת. אני לא רוצה לגור בלאס וגאס, והאמת, נמאס לי מהתוכניות הגרנדיוזיות של כולם. אני לא רוצה שאילת תהיה לאס וגאס, לא בשביל זה הגעתי לכאן, לקצה המדבר. אני בהחלט מודע לפנטזיות של הפוליטיקאים ותוכניות המיליארדים של קברניטי העיר. אך שיסלחו לי כולם, אני רוצה את אילת האינטימית, האיכותית, רוצה שכונה נקיה, עיר ללא פקקים, מערכת חינוך איכותית ולא רק דיבורים. רוצה חופי ים נקיים, מערכות בריאות ורווחה מצוינות, רוצה השקעה באדם ולא בבטון ובמלט. לא רוצה לאס וגאס מר שיינין ויסלח לי ראש העירייה. לא רוצה מטרופולין, בשביל זה, אפשר לעבור לגור בבאר שבע, או תל אביב. רוצה לטפח את הקיים, להעשיר את הנמצא, לשדרג תשתיות, לחלום על כמה מפעלים ירוקים, עתירי כוח אדם מקצועי, מיומן, שיתרמו למרקם האוכלוסייה בעיר שלי. לא רוצה לאס וגאס מר שיינין, תודה, אבל לא תודה.

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש