יהדות

מאת: או-מד מדיקל ● 5/4/2011 21:21 ● ערב ערב 2492
הרב דוד שנה מפקח כשרות עירוני
יהדות

פרשת 'מצורע'


במלחמת השחרור נותרה ירושלים חצויה. העיר העתיקה וכל הצד המזרחי נפל בידי הירדנים ואילו ישראל שלטה בצד המערבי. קיר גבול נפרש בין הצדדים ו'מעבר מנדלבאום' אפשר לחיילי האו"ם להיכנס ולצאת מהצד הישראלי לצד הירדני.
בשכונה שהייתה סמוכה לגבול נותרו מספר בתים ריקים. דייריהם הקודמים היו ערבים שברחו מהארץ מאימת הלוחמים היהודים. בתים ריקים יש, אך אף אחד לא מוכן לאכלס אותם, מכיוון שהירדנים היו יורים על תושבי השכונה יומם ולילה בלי הפסקה. בסוכנות היהודית מצאו פיתרון מצוין לאכלוס השכונה, הם שלחו לבתים הריקים משפחות של עולים חדשים מעיראק שלא היו מודעים לסכנה.
אלו שמחו לקבל בית בירושלים ולא אוהל במעברה. גם משפחת יונה קיבלה בית בשכונה. עם כניסתם לבית ראה אבי המשפחה שהריצוף רופף והחליט להחליף את הריצוף. כאשר החל במלאכה והוציא את הבלטות השבורות גילה האב לתדהמתו ארגז חבוי מתחת לבלטות. הארגז היה מלא בזהב ובדינרים ירדניים. התברר שדיירי הבית הערבים החביאו את כל רכושם מתחת לבלטות לפני שברחו, מתוך תקווה שהם יחזרו יום אחד לבתים ולרכוש שהותירו אחריהם. השמועה עשתה כנפיים ועוד משפחות חיפשו ומצאו אוצרות בבתים הנטושים, ביניהם משפחת עבאדי (הבעלים של 'מאפיית עבאדי'). משפחת יונה, למי שאינו יודע, התעשרה עושר רב, והם הבעלים של התחנה המרכזית החדשה בתל אביב.

איך הסיפור הנ"ל קשור לפרשת השבוע?
בפרשת 'מצורע', מפורטים דיני והלכות צרעת. ישנם מספר סוגים של צרעת, יש צרעת שפוגעת בגוף האדם, יש צרעת שפוגעת בבגדיו של האדם ויש צרעת שפוגעת בביתו של האדם. לכל סוג של צרעת יש דינים שונים ומצוות שונות הקשורות לצרעת.
כאשר משה רבנו מלמד את עם ישראל את ההלכות של הצרעת בקירות הבית, אומר משה את הדברים באופן של בשורה, כאילו המדובר בבשורה טובה- אתם תבואו אל הארץ, תיכנסו לבתים שהגויים השאירו אחריהם, תתיישבו בבתים הללו, ולאחר מכן הקב"ה ישלח לכם נגע צרעת בקירות הבתים ואז אתם תאלצו לשבור את הקירות של הבית, לפנות את האבנים ולבנות את הקירות מחדש.
חז"ל שואלים, אם יצטרכו בני ישראל לשבור את הבתים של הגויים בגלל צרעת, אז איזה מן בשורה היא זו, שהם יקבלו בתים מצורעים? מסבירים חז"ל: הגויים שגרים בארץ יודעים שעם ישראל עתידים לכבוש מידיהם את הארץ, ולכן הם החביאו את אוצרותיהם בקירות הבתים מתוך תקווה שבני ישראל לא ימצאו אותם, ואולי יום אחד הגויים יחזרו לבתים וייקחו את האוצרות, ולכן הקב"ה ישלח צרעת בכל בית שבו החביאו הגויים אוצרות וכך ימצאו בני ישראל את המטמון וייהנו ממנו. הצרעת שהייתה בבתים הופכת ממכה קשה לבשורה גדולה.
תורתנו הקדושה היא אמת נצחית ומה שהיה עם אבותינו הוא אשר קרה ויקרה גם לנו.
משפחות יונה ועבאדי אמנם זכו כבר למצוא את המטמון שהיה מגיע להם,ואולי גם מתחת לבלטות שלנו מסתתר אוצר שמחכה לנו ואנחנו לא יודעים עליו.....

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש