חוק משפט

מאת: או-מד מדיקל ● 5/4/2011 21:23 ● ערב ערב 2492
עורך הדין, יהונתן רבינוביץ
חוק משפט

איסור עישון במקומות ציבוריים


כיום ישנה הסכמה מוחלטת בקרב אנשי רפואה ומדע, כי העישון והחשיפה לעישון כפוי מהווים סכנה בריאותית חמורה שעלולה לגרום למחלות קשות, נכויות ואף מוות.
איסור עישון במקומות ציבוריים מוסדר בישראל בחוק הגבלת העישון במקומות ציבוריים, התשמ"ג- 1983.
על-פי החוק, העישון אסור במקומות בילוי (ובכללם בתי אוכל, תיאטראות, בתי קולנוע וקניונים) ובמקומות עבודה.
בתי אוכל (כמו מסעדה, מזנון או בית קפה) רשאים להקצות עד רבע משטחם לאזור עישון, ובלבד שיש בו סידורי אוורור תקינים והעישון בו אינו גורם מטרד בחלקים האחרים של המקום.
מאז חקיקתו החוק עבר עדכונים שונים, כגון הוספת איסור על עישון במקומות העבודה, לרבות מקומות עבודה פרטיים והוספת מקומות ציבוריים נוספים לרשימת המקומות בהם חל איסור לעשן, כך שלמעשה החוק חל כיום על כל מקום בו נמצא ציבור.
התיקון האחרון לחוק שנכנס לתוקפו ביום 7.11.07, החמיר עד מאוד את אחריותם של בעל עסקים למניעת העישון בשטחם, שכן מעתה האחריות למניעת העישון מוטלת על בעל המקום הציבורי ולא רק על המעשן עצמו.
עבירה על החוק הינה עבירה פלילית, הנושאת קנסות בצידה כפי המפורט:
המעשן במקום ציבורי צפוי לקנס בגובה 1000 ₪ או עד 12900 ₪ באם הוא מורשע בעבירה בבית המשפט.
אי הצבת שילוט האוסר עישון המקום ע"י המחזיק במקום ציבורי - קנס בגובה 5000 ₪ או עד 12900 ₪ באם המחזיק מורשע בעבירה בבית המשפט.
הצבת מאפרה במקום אסור לעישון- 1000 ₪ קנס או עד 67300 ₪ באם מרשיע בית המשפט בעבירה.
המחזיק של מקום ציבורי חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עישון בתחום המקום הציבורי שבהחזקתו. אם לא פעל כך צפוי הוא לקנס בגובה 5000 ₪ או עד 67300 ₪ באם הוא מורשע בעבירה בבית המשפט.
על פי החוק, אסור לעשן או להחזיק בסיגריה דולקת במקומות ציבוריים.
במקומות ציבוריים מותר להקצות איזור למעשנים, תוך הקפדה על סידורי אוורור ועל הימנעות מפגיעה בכלל הציבור.
החוק קובע כי אסור להציב מאפרות במקומות ציבוריים, שבהם אסור העישון.
בעלי המקומות הציבוריים חייבים להתקין שלטים המזהירים מפני עישון במקום.
במקרה של עישון אסור בעל מקום ציבורי חייב להוכיח כי פעל באופן סביר למניעת העישון, הזהיר את המעשן ובאם לא נענה להתראתו הזעיק פקח עירוני למקום.
בפסק דין שניתן השנה בתביעה קטנה שהוגשה נגד מסעדה בתל אביב, נפסק כי על המסעדה לשלם פיצויים בסך של 3000 ₪. בפסק הדין ציין השופט כי העישון פוגע בזולת, מהווה עוולת תקיפה, עוולת רשלנות ועוולת הפרת חובה חקוקה.
כמו כן הדגיש השופט כי המחזיק במקום ציבורי, שאינו נוקט אמצעים סבירים להניא את עובדיו ואורחיו מלעשן במקום ציבורי הריהו שותף לדבר עוולה וחב עליה. עוד מדגיש השופט, כי על בעלי העסקים להתגבר על אי הנעימות, להיות נכונים לספוג הפסד כלכלי, ולפעול בנחישות ובתקיפות למניעת העישון הפוגעני והאסור בתחומם.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש