פרסומת
דלג

הכל אנשים-חיים והים

מאת: ראובן זלץ למערכת ערב ערב באילת ● 13/4/2011 15:03 ● ערב ערב 2494
תפסתי את חיים, רגע לפני טירוף החג, כשבני ישראל יכבשו את אילת ואת המרינה גם. איש מדבר שהפך לאיש ים במלוא אונו וגובהו. חיים מתרחק מסערות עירוניות ומעדיף להישאר בים, במרינה, על היאכטות, אהבת חייו יש משהו באנשי הים שהוא אחר, הים מוליד יראה, סוג של פרופורציות בחיים אנשי הים רועשים יותר, חלקם גם קיצוניים יותר, שחור ולבן, אנשים טוטאליים הרגישים בעיקר לכיוון הרוח, תרתי משמע. זרקור על איש ההולך בעקבות חלומו
הכל אנשים-חיים והים

חיים פדידה, נשוי ואב לשלושה ילדים, תושב אילת משנת 91', איש ים, זאב סערות וותיק, יליד באר שבע. איש גבוה, מהדור ההוא- אהבת מדינה, אידיאלים, קיבוצניק, מאמין בחינוך לעבודה, בקיצור- זן הולך ונעלם. איש מדבר שהפך לאיש ים סוער. חובב טבע, מתרחק מסערות עירוניות, גבר טמפרמנטי, החי את חייו, מדבר קולח, טבעי, בקול רם, איש חם, בעל אנרגיות כרוח דרומית. נחשב לחביב על הבריות, אמין, גבר שהפך עם השנים לסוג של סלע מלוח. חיים פדידה.
בוגר ביה"ס חקלאי 'אשל הנשיא', שירות צבאי בצנחנים, "מה שהכניס בי את חיידק הים, היתה הפשיטה שערכנו בצידון, ביוני 82', תחילת מלחמת לבנון הראשונה. כל הנושא הזה, שלוקחים מסרטים על מלחמת העולם השניה: חיכינו על החוף, מגיעה נחתת, ואנחנו עולים עליה ונוחתים במדינת אויב, כל הנושא הזה הקסים את דמיוני וברגע הזה, בתוך כל הדבר ההזוי הזה שנקרא מלחמה, גיליתי את מעלותיו של הים ומאז אני שם". לאחר שהשתחרר, עסק חיים בשיפוץ יאכטות במרינה תל אביב וערך הפלגות בים התיכון, מדובר באמצע שנות השמונים, כשסיני היתה עדיין חלק מישראל, והעולם נראה יפה וגדול מתמיד. בשנים 88' עד 91', עבד חיים בדייג במים עמוקים, באוסטרליה ובניו זילנד, ושם גם עשה הרבה כסף. חיים: "היתה זו חוויה מדהימה, למדתי המון, העבודה היתה מסוכנת מאוד, עבודה בים קשה, מים קרים, עם ספנים קשוחים, כשכל המטרה היא להביא כמה שיותר דגים, לא תפסת- לא אכלת ולא קיבלת משכורת, אני הייתי מכונאי בספינה". לאחר מלחמת המפרץ הראשונה, הגיע חיים לאילת, התאהב בעיר ובאשתו לעתיד איה, שהיא בת קיבוצו, רק צעירה ממנו בעשר שנים. מאז הם כאן, בנו בית באילת, איה בתחום החינוך המיוחד וחיים - סקיפר בתחום השייט המסחרי ובשוק הפרטי. כיום יש לו עסק המספק שירותים לכלי שייט, כולל תחזוקה, ניהול, השטה.
אז איך המעבר מאיש מדבר לאיש ים, כי אני עדיין תקוע במדבר?
"אין ספק שזה סוג של גילוי, אני עדיין מחובר לאדמה, משפחתה של אשתי בקיבוץ אורים, בנגב, אז אני מחובר למדבר, אבל אהבתי הגדולה זה הים, אני לא יכול לראות את עצמי חי במקום רחוק מהים".

יש טענות לא מעטות על המרינה באילת ויאכטות המזהמות לכאורה או שלא את המפרץ. אתה כאיש ים וטבע, מה דעתך בנידון?
"אני חושב שקשה מאוד לבוא לבעלי הספינות בטענות, כשאין מתקנים מתאימים לעניין. לדוגמה, המתקנים הקיימים הוכחו כלא אמינים והייתי מציע במיוחד עכשיו, לאור השדרוג האדיר במרינה, לנסוע ולראות איך זה עובד במרינות אחרות ואפשרות לנגישות לכלים שיכולים להגיע למזחים וליאכטות".
יש עדיין שוק לצ'ארטרים היומיים במרינה?
"שמע, אילת מספקת מוצר תיירותי מהמיוחדים בעולם שניתן לעבוד בו בכל ימות השנה ללא תלות במזג האוויר כמעט, ואין ספק ששייט של ארבע שעות במפרץ יכול להנעים את זמנו של הנופש הישראלי ובטח - התייר מחו"ל. בחזוני אני רואה מרינה משודרגת ומתופעלת, המנוהלת ביד רמה ומקצועית ושיתוף פעולה מסחרי בין כל גורמי השיווק וגם בעלי היאכטות. אנחנו חייבים גם להיות קשובים להתפתחות של נושא הספינות הפרטיות והשייט הפרטי ולשדרג את המרינות על מנת לתת מענה ליאכטות המפוארות בגדלים של מעל ל-30 מטר ומעלה ולאפשר להן לעגון במרינה. כיום, מפאת חוסר מקום, הן לא מגיעות וחבל, כי זה שוק בעל פוטנציאל מסחרי עצום. לצערי כרגע זה לא המצב. אנחנו יכולים וצריכים להעניק מוצר מצוין במחיר הגון, זאת השאיפה".
איך סדר היום שלך נראה?
חיים מחייך: "אני קם מוקדם, משתדל לעשות ספורט, מודה שאני לא מתמיד, מטפל בילדים, כריכים לילדים, זה הג'וב שלי. באזור תשע יוצא מהבית, עושה ביקורות בספינות שאני מטפל בהן ונכנס לעבודה, יאכטות הן כמו בעל חיים, צריך כל הזמן לטפל בהן, אין סוף לעבודה ואין סוף לאתגרים הטכניים, בקיצור אני כל היום סביב הים".
ואילת במוצר תיירותי?
"שוב, אני מאמין שצריך לשדרג את התשתיות התיירותיות, שזה אומר, טיילת מסודרת, נתיבי תעבורה זולים ומהירים לאילת וממנה ולהוזיל את סל החופשה באילת שהוא יקר ללא שום הצדקה בעיניי".
חלום רטוב?
חיים מחייך: "לבנות בעצמי כלי שייט, מההתחלה ועד הסוף".

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש