שלך לנצח בפקקים

מאת: מלי פישמן ● 27/4/2011 13:38 ● ערב ערב 2495
מרלין מונרו הייתה בזמנו נערת 'קוקה קולה'. מבחינתה של עינת שטקלר, האומנית האקולוגית האילתית, זה היה אך מתבקש שהיא זו שתככב במיזם המחזור המיוחד שלה במתחם 'התחנה' בתל אביב, עבור חברת המשקאות. 7000 פקקים, שבוע עבודה מאומץ והרבה כישרון הולידו עוד יצירה מוצלחת
שלך לנצח בפקקים

תמונת כתבה


מי שהגיע במהלך ימי חג הפסח לעיר הגדולה תל אביב, יכול היה להתבונן בגאווה לוקאלית על מיזם המחזור היפהפה והמיוחד עליו חתומה עינת שטקלר, אומנית המחזור האילתית פורצת הגבולות, ששמה לעצמה זה מכבר לפרוץ את גבולות העיר וגם הצליחה. במתחם 'התחנה' שבנווה צדק, תל אביב, התנוסס לו המיזם.
הרומן של שטקלר עם חברת 'קוקה קולה' החל לפני מספר חודשים כאשר היא הציעה להם עבודות מחזור שלה שנעשו, איך לא, מחומרים ש'קוקה קולה' משתמשת בהם. החברה התרשמה מאוד מהעבודות והרעיונות המקוריים, וחזרה ופנתה אל שטקלר זמן קצר לפני חג הפסח בהצעה מעניינת. במסגרת הפעולות השונות שהחברה מעורבת בהם לשימור הסביבה, החליטו ב'קוקה קולה' לפתוח למשך ימי החג חנות מחזור של המוצרים שלהם. ולמרות זאת, הרעיון איך תשתלב שטקלר עם עבודותיה ברעיון טרם גובש." בחברה לא הצליחו להגיע לידי הסכמה לגבי נושא היצירה שהזמינו ממני", היא מספרת. "היו מי שרצו ללכת לכיוון הרטרו, אחרים רצו משהו מודרני, והיו גם מי שרצו לראות את הלוגו של החברה, קורם עור וגידים ביצירה הממוחזרת שלי. בסופו של דבר באתי אני אליהם עם ההצעה שתהייה זו מרלין מונרו האגדית, שתככב במיזם הממוחזר שלי. אחרי הכל מי כמוה, נערת 'קוקה קולה' של אותם הימים ראויה לכך? חוץ מזה שהיא נראית נהדר באדום ולבן. אמרתי את שלי והם השתכנעו".
חנות המחזור שפתחה 'קוקה קולה' היא חנות המחזור הראשונה מסוגה בישראל, שנפתחה מתוך מטרה להעלות את מודעות הציבור לנושא המחזור באמצעות 'אופנה ממוחזרת'. רעיון המחזור לא חדש לחברת 'קוקה קולה'. קו היצור שלהם עומד בסטנדרטים מחמירים ביותר בתחום זה והם מעודדים באופן שוטף במהלך השנה כולה מחזור מיכלי שתייה ריקים כמו שאומר מנכ"ל החברה בישראל, טל רבן: "אנחנו מכירים ביכולת ובאחריות שלנו לסייע ולתרום למען שמירת הסביבה בה אנו חיים".
חנות המחזור במתחם 'התחנה' בתל אביב משכה אליה מבקרים וקונים רבים מכל רחבי הארץ במהלך כל ימי חול המועד. בחנות ניתן היה להתרשם מתהליכי המחזור שעושה החברה, וכן לרכוש מוצרים שונים שנעשו מבקבוקים, פקקים ופחיות של 'קוקה קולה'. אפשר היה לרכוש שם אביזרי אופנה, תיקים, אביזרים לבית, כולל מערכות ישיבה ממוחזרות ואפילו חולצות שנעשו מחומרים ממוחזרים. בשטח רחב הידיים של החנות משך המיזם של שטקלר תשומת לב גדולה. זו הייתה תמונה ענקית בגודל של שלושה מטרים על שתיים וחצי מטרים, פורטרט של השחקנית מרלין מונרו. לצד הפורטרט התנגן סרטון המראה את תהליך בניית היצירה. "את הפורטרט הכנתי למעשה פעמיים", משחזרת שטקלר את עבודתה. "פעם אחת עבור הסרטון המלווה, ופעם שנייה כשהדבקתי את כל הפקקים לכדי יצירה מושלמת אחת".
ואם עדיין לא הבנתם במה הדברים אמורים, תחשבו על עבודת יצירה ענקית, הכוללת כ-7,000 פקקים של המשקה האהוד על כה רבים מאיתנו. החברה סיפקה את הפקקים ושטקלר הקדישה ליצירה למעלה משבוע ימים כדי להעמידה על הרגלים. "כשאני אומרת שבוע ימים, אני מתכוונת לשעות רבות של עבודה, כולל עבודה בלילות. זו עבודה מאוד גדולה", היא מפרטת.
התמונה שמשכה אליה תשומת לב רבה אף עניינה רוכשים פוטנציאליים, אלא שבחרת 'קוקה קולה' ויתרו על המכירה. "זו עבודה ששווייה כמה אלפי שקלים, אבל היא נשארת במשרדי קוקה קולה", אומרת שטקלר בחיוך וממהרת להוסיף כי אם יש מישהו שממש חושק ביצירה, היא תמיד תהייה מוכנה לעשות אחת נוספת ספיישל עבורו. איך שלא יהיה, המיזם שפרץ גם הפעם את גבולות העיר אילת, העלה את האומנית הירוקה שלנו עוד שלב בדרך לתודעה הבינלאומית. "התמונה הזו הביאה התעניינות נוספת בי, ביצירות ובמיזמים שלי. הנושא של אומנות מחומרים ממוחזרים הוא הדבר המדובר ביותר היום בעולם. התחלתי לעסוק בזה לפני שנים והיום מספר האומנים העוסקים בנושא ברחבי העולם הולך וגדל", אומרת שטקלר כשהיא בדרכה לחו"ל לעוד תערוכה מיצירותיה ולעשיית מיזמים שונים ונוספים בתחום המחזור.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש