יהדות

מאת: או-מד מדיקל ● 17/5/2011 21:05 ● ערב ערב 2498
הרב דוד שנה מפקח כשרות עירוני
יהדות

פרשת בחוקותי


תאונת הדרכים שארעה בשבוע שעבר, בה קיפחו את חייהם בני משפחת שוורץ, האילתית, גרמה לצער עמוק בקרב המון אילתים שהכירו מקרוב את שרית ואת ארז ז"ל. תאונות דרכים מתרחשות תמיד.
כמעט מידי יום אנו שומעים או קוראים על מספר נפגעים בתאונה שהתרחשה אי שם בכבישי הארץ. כל עוד אנחנו לא מכירים את הנפגעים אז זה כאילו 'בסדר' ולא נוגע אלינו, אך כאשר חלילה שמות ההרוגים מצלצלים כמוכרים או אז גדול השבר והצער. פתאום 'מגלים' שתאונות הדרכים הן ממש מגיפה, מלחמה בכביש, פשוטו כמשמעו.
מיום קום המדינה נהרגו אנשים בתאונות דרכים יותר מאשר בכל המלחמות והפיגועים מאז קום המדינה.
בניגוד למלחמה שבה אנו צריכים להתמודד מול אויב מוגדר שחפץ לפגוע בנו, בתאונות הדרכים אין אויב. אנחנו האויבים של עצמנו.
קשה לי לכתוב זאת, אך לצערי, המציאות הנוראה בה אנו פוגעים קשות אחד בשני, יהודי ביהודי עד כדי גרימת מוות, כתובה בפרשתנו, פרשת 'בחוקותי'.

פרשת 'בחוקותי' חותמת את חומש 'ויקרא'. בתחילת הפרשה הקב"ה מברך את עם ישראל ומתאר בפניהם מה עתיד להתרחש להם במידה וישמעו בקולו ויקיימו את מצוות התורה. הכל יהיה טוב: פרנסה, בריאות, שלום, שפע, כל מה שאדם מאחל לעצמו יהיה. אך אם חלילה לא נשמע בקול ה', ונפר את התורה הקדושה, אנו עלולים להיקלע למצב איום ונורא. וכאן מוכיח ה' את עם ישראל בתוכחה קשה ונוקבת, תיאור של מציאות עגומה ובלתי נסבלת של צרות רבות וקשות מנשוא. מלחמות, רעב, גלות והשפלה, אשר אכן התרחשו ועברו על אבותינו ששתו את כוס התרעלה. החל מגלות סנחריב ועד לשואה האיומה באירופה. באחד מפסוקי התוכחה נאמר שאנחנו "נכשל איש באחיו".
מה פירוש להיכשל איש באחיו? בפשטות כוונת הפסוק היא שיהודי יפגע ביהודי אחר. וכי אנו מעלים על דעתנו מציאות כזאת שבה יהודי במזיד, בכוונה, פוגע באח שלו? מדוע שיעשה זאת. אך לצערנו הרב, מעשים כאלו מתרחשים, גם במישור הפרטי וגם במישור הלאומי. וכי מי גירש את היהודים מגוש קטיף? הערבים? האנגלים? אנחנו! במו ידינו קמנו על אחינו וגרשנו אותם מבתיהם, וקיימנו בעצמנו את הפסוק "ויכשלו איש באחיו".
זה היה במישור הלאומי. וכמו כן, במישור הפרטי, כאשר מתרחשת תאונת דרכים, מי פוגע במי? גם אם מחבלים דוהרים בכבישים ודורסים יהודים כפי שהתרחש לצערנו השבוע, הרי זה מיעוט שבמיעוט, הרי אלו אנו בעצמנו שנוסעים כמו מטורפים ופוגעים באחים שלנו.
ושוב, מידי יום עם ישראל מביא על עצמו את הקללה "ויכשלו איש באחיו". חובה קדושה מוטלת על כל אחד ואחת מאיתנו להישמע לחוקי התנועה, ולנהוג במשנה זהירות.

אנחנו לא עושים טובה לאף אחד כאשר אנחנו נוהגים בזהירות. זאת חובתנו, כך אנו שומרים על עצמנו ועל ילדינו ועל כל הסובבים אותנו. במוצאי שבת נחגוג בעזרת ה' את ל"ג בעומר, וגם בליל ל"ג בעומר, בעת שכל הילדים ייהנו מסביב למדורות חובה עלינו לפקח עליהם, שלא יעשו שטויות אשר עלולים לפגוע בהם, חלילה.
יהי רצון שהקב"ה יפסיק את כל התאונות והצרות מעם ישראל, ונדע ימים יפים יותר.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש