יהדות

מאת: או-מד מדיקל ● 5/10/2011 09:03 ● ערב ערב 2518
הרב דוד שנה מפקח כשרות עירוני
יהדות

יום הכיפורים


אחד הדברים הנפלאים ביותר שיש בתורתנו הקדושה הוא יום הכיפורים. מאז הודיע הקב"ה בעת מתן התורה לפני למעלה משלושת אלפים ושלוש מאות שנה שיש יום אחד בשנה, בו אנו צריכים לצום, לעשות חשבון נפש ולהתחרט על מעשינו הרעים, וה' מצדו ימחל לנו על כל הדברים הרעים שעשינו. מאז התבשרנו על היום הקדוש הזה, מקפידים היהודים לשמור על היום כצביונו וכהלכתו. תחשבו על כך, 3300 שנים. זה אומר שעברו כבר 3300 ימי יום כיפור על אבותינו ואבות אבותינו והחוט ההיסטורי לא התנתק אפילו לא פעם אחת. בכל שנה, כמו שעון שוויצרי מדויק, הקפידו ומקפידים היהודים לצום ביום הכיפורים ולבקש סליחה מריבון העולמים אשר ציווה על יום קדוש זה.

סקר אחרון שנערך מגלה ששמו וחמישה אחוז מהיהודים בארץ מקפידים לצום ביום הכיפורים. חשבון פשוט מגלה שמתוך שישה מיליון יהודים החיים במדינת ישראל, חמישה וחצי מיליון צמים. מה המשמעות של הנתון המדהים הזה? בפשטות, וכך אני חושב ומבין, כולנו יהודים מאמינים. אמנם רק עשרים אחוז מצהירים כי הם דתיים אשר משתדלים להקפיד על המצוות קלות כחמורות, אך רוב רובם של כל היהודים היושבים בארץ, גם אם הם מצהירים בריש גלי ובהתרסה- אנחנו לא רוצים לשמור מצוות, אף על פי כן הם כן מאמינים, או שלחלופין הם מיעוט בטל (רק ארבעה עשרה אחוז מהאוכלוסייה). רוב היהודים מאמינים בבורא עולם, רוב היהודים מאמינים בהשגחה פרטית כי אם לא כן מדוע הם צמים, וכי מי רואה אותם אם הם אוכלים? רוב היהודים מאמינים בשכר ובעונש על קיום המצוות.

אנחנו יודעים שהמלחמה כנגד יצר הרע היא קשה. זה לא שוויון כוחות. יצר הרע הוא הרבה יותר חזק מאתנו ולצערי הרב, המון פעמים הוא מצליח להתגבר עלינו ולהפיל אותנו, לעיתים בנוק אאוט, בעבירות חמורות, אך עם כל זאת, אסור להתייאש. הקב"ה הבטיח שהוא יעזור לנו ויעמוד לימיננו במלחמה כנגד יצר הרע, אם רק נבקש את עזרתו, כך הבטיח ריבונו של עולם- "פיתחו לי פתח כחודו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם", הפירוש המעשי של הבטחה זו הוא, תשתדלו קצת, תראו מעט רצון טוב להתקרב אל ה', ואני, ה', כבר אאיר לכם את הדרך ואעזור לכם להתגבר על המכשולים שמעמיד בפניכם יצר הרע.

ביום הכיפורים כולנו פותחים את הפתח הקטן אשר מאפשר לאור גדול לחדור אל ליבנו ולהאיר את נשמתנו. כל מי שמצליח להתגבר על היצר, להשלים את הצום עד סופו, להגיע לבית הכנסת ולשמוע את קול השופר בתפילת הנעילה, מרגיש התרוממות רוח עילאית! מעטים מאוד הם הרגעים בחייו של האדם בהם הוא מרגיש את אותה תחושת התעלות רוחנית כפי שחשים בשעת תפילת הנעילה. מי שלא מאמין לי- שינסה בעצמו!

גמר חתימה טובה לכולם! (בהזדמנות זו ברצוני לבקש מחילה מכל מי שנפגע, חלילה, ממאמר כזה או אחר שכתבתי, לא התכוונתי לפגוע באף אחד אף פעם).

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש