סוכת שליט

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 18/10/2011 10:56 ● ערב ערב 2520
הייתה זו תחרות הסוכה הקטנה הכי יפה ומקורית. אלא שהעובדה כי הזוכה הגדולה של הערב-סוכת גלעד שליט, נבחרה ברוב קולות צוות השופטים שעה בלבד לפני הידיעה המפתיעה על חזרתו של החייל החטוף הביתה, הפכה את הסוכה הסמלית לבעלת משמעות גדולה הרבה יותר. עכשיו מתכננות הזוכות - חברות צוות מרכז הגיל הרך במתנ"ס 'שחמון' לארוז את היצירה המיוחדת ולשלוח אותה למשפחת שליט
סוכת שליט

כשצוות בנות מרכז הגיל הרך במתנ"ס 'שחמון' סימנו להן למטרה להשתתף בתחרות 'סוכות קטנות ומדליקות', תחרות ראשונה מסוגה עליה ניצח צוות עובדי מתנ"ס 'בית רובין', היה לכולן ברור כבר בשיחת תאום העמדות, כי הסוכה חייבת להיות קשורה בדרך זו או אחרת לחייל החטוף גלעד שליט. "לכולנו היה ברור, שאלו רחשי לב הציבור בארץ ואי אפשר להתעלם מכך", תסביר מאוחר יותר רחל קקון, מנהלת האגף לגיל הרך במתנ"ס ה'שחמון', על חבלי הלידה של היצירה. שבוע ימים הן עבדו על יצירת המופת שלהן, מוסיפות עוד אובייקט, עוד רעיון, מייפות, אבל בד בבד גם מדגישות את הכאב החד בעצם ישיבתו של שליט בכלא החשוך והאפל. מנגד, הן דאגו להדגיש את התקווה כי בשנה הבאה, יזכה שליט לשבת מתחת לסוכה אמיתית יחד עם בני משפחתו. כך נוצרה היצירה, סוכת כלא אפלה ועגומה, בתוכה, מאחורי סורג ובריח, הן הניחו את דמותו של החייל החטוף מכוסה בשמיכה. מחוץ לסוכה הזו נבנתה סוכה נוספת, סוככת, סוכת התקווה, לבנה, יפה, אופטימית, שבאה להמחיש את התקווה שטרם אבדה. על קיר אחד חיצוני של סוכת התקווה הן תלו איחולים לשנה הבאה, על קיר אחר - תיעוד מימי השבי של שליט בכלא האויב ועל הקיר השלישי - תלויות תפילות לחזרתו המהירה של שליט הביתה. מה שלא ידעו הנשים היצירתיות: תמי, יפה, מרים, סיגל, רחל וסמדר, כי מאחורי הקלעים, בכל יום שהן עמלו על יצירתן וקיוו בתוך תוכן לחזרתו המהירה של שליט, הבשיל רגע חזרתו של החייל החטוף הביתה.

סיפור הצלחה


קרוב ל- 400 מתושבי אילת הצביעו ברגליים ומילאו בערב יום שלישי את אולם האירועים של מתנ"ס 'בית רובין', כשהם נרגשים למראה 24 הסוכות הקטנות והמושקעות. מנהלת מתנ"ס 'בית רובין', מיכל עוזיאל, שעמדה מאחורי היוזמה, יכלה עכשיו לנשום לרווחה ולסמן וי על עוד הצלחה מבית היוצר של המתנ"ס עליו היא מנצחת ביד רמה: 24 סוכות קטנות, יפות ומקוריות נחו להן על שולחנות, כל אחת והמסר שלה, כל אחת וההשקעה המיוחדת שהושקעה בה. "יש הרבה מצוות בחג סוכות", הסבירה עוזיאל על היוזמה, "אבל המצווה הכי חשובה בחג הזה היא מצוות הישיבה בסוכה, רצינו לערב ברעיון כמה שיותר קהילות בעיר ולבדוק מקרוב את מי היו מזמינים לסוכה. קבוצות שונות כמו גם תושבים בעיר נענו לקריאה שלנו, ישבו, העלו רעיונות, השקיעו מחשבה, זמן ועשייה ויצרו סוכות יפהפיות. הרעיון שלנו היה ליצור סביב נושא הסוכות הקטנות עבודת צוות שיתופית והצלחנו. בפועל, הייתה הרבה התרגשות סביב הנושא. כל סוכה שהגיעה אלינו לוותה בחגיגה ועוררה התרגשות". לדברי עוזיאל, חלק ממהותו של מתנ"ס זה לחבר בין קהילות שונות בעיר וכך קרה גם במקרה של פרויקט ה'סוכות הקטנות והמדליקות', "הפרויקט הזה הוביל קשישים, עולים, ילדים ומיני מסגרות שונות בקהילה ליצור. אין ספק שהצלחנו ומעתה, נהפוך את הפרויקט למסורת בכל חג סוכות", מבטיחה עוזיאל.

בינות לקהל הצופים הנלהבים שעברו מסוכה לסוכה וגילו עניין רב בכל יצירה, עברו גם חברי צוות השופטים: ויטה ארז - אמנית, דימה קובלנצ'יק - צייר, אירנה קובלנצ'יק - בימאית תיאטרון, בלה אבן חן - מרצה ומורה במכללת 'אורות' בישוב אלקנה ומנהלת מתנ"ס 'בית רובין' - מיכל עוזיאל. כל אחד מהשופטים בחן את היצירות וניקד, כשהתחרות נחלקת לשני מסלולים: מסלול אמנים - אליו הוגשו ארבע יצירות בלבד ומסלול קהילתי - שהכיל את מרבית הסוכות המוצגות.

עם קצת יכולת והרבה רצון


ארבעה אמנים אילתים בלבד הציגו את יצירותיהם למושג 'סוכה', יתר היצירות שהוצגו בפני הקהל היו יצירות שהמחישו בעיקר הרבה רצון, מחשבה והשקעה, הוכחה ניצחת לכך שלא צריך להיות אמן מדופלם כדי להציג יכולת עיצובית ראויה. מכנה משותף אחר ביצירות היה השימוש הנרחב בחומרי מיחזור כמו שהצליחה עוזיאל להבחין, "בהרבה מהיצירות נעשה שימוש בקרטונים, בעיסות ניר וכדומה", היא מציינת. אבל יותר מהחומרים והעיצובים, היו אלו המסרים החד-משמעיים מאחורי הסוכות הקטנות שלא הותירו את הבאים אדישים. כך למשל הציגו תלמידי בית הספר 'אורים' בעיר בהדרכתו של המורה- אמן אילן מויאל, סוכה מיוחדת תחת המוטו- 'לשמור ולמחזר ולקבל את השונה'. הדגם נבנה מחומרים ממוחזרים שקופים בעיקר כדוגמת מיני בקבוקים. קירות הסוכה השקופים באו לסמל את השקיפות, באמצעותה מצהירים התלמידים שאין להם ממה להתבייש ומה להסתיר. על עמודי הסוכה התומכים נכתבו סיסמאות המייצגות את הסוכה, קבלת השונה ואהבה, אחריות ועוד. הגג הוכן משברי ענפים, פנים הסוכה צבעוני ומקושט, עשיר ושמח כמסר לרגשות החמים ולקבלה שמציעים ילדי בית הספר.

קבוצת התיאטרון הרוסי של מתנ"ס 'בית רובין' הציגה את סוכת האמנים. הסוכה בנויה מקרטון, וילונות מרמזים על וילונות של אולם תיאטרון. בחזית הסוכה ישנן מסכות, האחת מחייכת והשנייה עצובה, מסכות המסמלות את החיים. כסכך השתמשו היוצרים בחצאית קש ששימשה כתלבושת בהצגה, הסכך מחובר למקל עץ שמייצג את הטבע. בתוך הסוכה נקבעה תמונת ים המייצגת את נופיה של אילת וגיטרה שהיא מוטיב חשוב בעולם התיאטרון המזמין את כולם לבוא ולשבת ביחד. מועדון 'שביל הזהב' של מתנ"ס 'קולייר' הציג סוכה שהיא חופה רוחנית על כל הסמלים הנלווים, צוות 'אנוש' אילת הציג את סוכת ה'ביחד עם הקהילה', סוכה המתיימרת להודות לקהילה בעיר על שיתוף הפעולה עם הקהילה והתמיכה, צוות מועדון 'אור בלב' של כבדי הראייה הציג את סוכת המיחזור שבאה לא רק להעלות על נס את רעיון המיחזור, אלא גם את העובדה שעיוור ולקוי ראייה ממחזר את המראות שראה בבריאתו, שבט צופי אילת לא ויתרו גם הם על המשימה והציגו סוכה ראויה, ואפילו נציגות לגיבורי העל ולפיות היתה שם בינות לסוכות המיוחדות, ואלו רק כמה דוגמאות מתוך שורה ארוכה ומרגשת של סוכות קטנות שהפכו להרבה מעבר לסתם סוכות.

אבל יותר מכל אלו, משכה את תשומת ליבם של השופטים סוכת גלעד שליט, אותה סוכה בתוך סוכה שקראה לבוא ימים יפים יותר עבור החייל החטוף. ברוב קולות מוחץ זכתה במקום הראשון במסלול הקהילתי סוכת צוות הגיל הרך במתנ"ס ה'שחמון' שזיכתה את המתנ"ס בפרס המקום הראשון- 1,000 ₪ לטובת פרויקט קהילתי. במקום השני במסלול הקהילתי זכתה סוכת קירוב הלבבות של אנשי התוכנית 'פותחים עתיד', תוכנית המיועדת לקירובם ושילובם של עולים חדשים בקהילה המקומית. זו הסיבה כי צוות הנאמנים של התוכנית בחר לבנות דגם של סוכה המסמל את לוגו התוכנית המורכב מ-6 לבבות המחוברים זה לזה.

במקום השלישי במסלול הקהילתי זכתה סוכת כותל לבריאות של חוגי הרופאים הצעירים במתנ"ס 'קולייר' בניצוחה של חדווה ביטון. הסוכה, המסמלת את הברכה של הרופאים הצעירים- שבריאות תשרור בעולם כולו, נבנתה מחומרי חבישה וציוד רפואי. כסכך שימשו מיני צמחי מרפא, והשרשראות הוכנו מתחבושות. השולחן והכיסאות הוכנו ממזרקים.

ואילו במסלול האמנים זכתה במקום הראשון סוכתה של האמנית בלה ווש - מתוק למתוקים, סוכה שלמעט מסגרת העץ שלה נעשתה כולה מבצק סוכר: הקירות, הגג, הקישוטים, כסאות הפלסטיק ואפילו התינוק. כמי שהיא קונדיטורית במקצועה שאוהבת ליצור ולאפות ומאמינה שלדמיון אין גבולות, בחרה ווש להציג את סוכתה המתוקה והאכילה. ווש זכתה בפרס כספי על סך 500 ₪. במקום השני במסלול האמנים זכתה סוכת סיפורי הילדים של עירית ברוק ומנחם סביר, סוכה המבטאת את העושר הרב של סיפורי הילדים. השניים זכו בקורס לבחירה מהקתדרה העממית.

מסר שהפך למציאות


שעה אחת בלבד לאחר שתמה תחרות הסוכה המיוחדת, ובנות צוות אגף הגיל הרך רשמו לזכותן הצלחה ומקום ראשון, נפוצה בתקשורת ידיעה מפתיעה על שחרורו המיועד של החייל החטוף גלעד שליט. לפתע הפכה הסוכה הקטנה להרבה יותר מסתם סוכה, להרבה מעבר לתקווה, מסר ותפילה, לפתע היה ברור לכל הנוכחים כי התפילה התקבלה, והסוכה הזו הפכה לגיבורת היום של הנשים הנרגשות. אפילו השוטר שנכנס לפני הסגירה להעיף מבט על הדגמים היפים של הסוכות, לא יכול היה שלא לשאול בחצי חיוך אם שליט שוחרר תודות לסוכה. דבר אחד היה ברור מבחינת הזוכות הנרגשות, שאת הדגם המיוחד הזה של הסוכה הן רוצות לשלוח אל משפחת שליט, "כדי שבשנה הבאה, עת יישבו יחד בסוכה לבנה, הם יוכלו לזכור עד כמה הציבור בארץ כמה והתפלל לשחרורו של גלעד", מסבירות המנצחות.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש