פרסומת
דלג

פורמולה באילת!

מאת: ● 14/12/2011 13:08 ● ערב ערב 2528
מרוץ מכוניות פורמולה. מרוץ ראווה דריפטינג עם מכוניות שנוסעות על הצד. מרוץ מכוניות קארטינג. מרוץ אופנועי כביש ומרוצי סלבס. היום ייצא לדרך בנמל אילת מרוץ המכוניות הראשון בישראל וייכנס לדפי ההיסטוריה. שמונה מיליון שקלים הושקעו בארגון התחרות הזאת. עשרה גברים וארבע נשים ייכנסו למכוניות 'פורמולה רנו' וינסו לזכות בתואר הנכסף, על מסלול שנסלל במיוחד לכבוד התחרות. מפיק התחרות, בועז מאירי: "זה חלום שהתגשם"
פורמולה באילת!



ביום חמישי (היום), ייצא לדרך מרוץ המכוניות הראשון במדינת ישראל ועדיין, קשה להאמין שזה קורה. תוך מספר ימים, הפך מתחם המרוץ בנמל אילת ליעד מבוצר, אבל אי אפשר שלא להתרשם מההכנות לתחרות שייכנסו לדפי ההיסטוריה באילת. לאחרונה, אושר חוק הספורט המוטורי בישראל, ובעקבות כך החליט ארגון 'פורמולה ישראל' לקחת את המושכות לידיים ולקיים מרוץ ראשון מסוגו של מכוניות מדגם 'פורמולה רנו'.
אומנם הזיכרונות שלי ממרוצי המכוניות שנערכו באשקלון, בשנות ה- 80, נחרטו בזיכרונם של כל חובבי הספורט המוטורי, באותה תקופה, אבל היות והיה מדובר במרוצי ראווה בלבד, אין ספק שמרוץ המכוניות החוקי, הראשון בישראל, שיתקיים באילת, הופך להיות חגיגה של ממש.
מפיק התחרות, בועז מאירי, אחד כזה שמשופשף בארגון תחרויות מסוג זה, כבר ערך כמה שיחות עם עיתונאים במהלך השבועות האחרונים, אבל מילה אחת חוזרת על עצמה בכולן - חלום. עבור מאירי וכל חובב ספורט המוטורי בישראל, באמת מדובר בחלום שהתגשם, אנחנו נוסעים על המסלול, עוצרים בסמוך למכוניות הפורמולה והדריפטינג, מתרשמים מהמכוניות היפות, שעולות על המסלול לאימונים אחרונים לקראת התחרות ופשוט מתמוגגים מנחת.
נכון, עדיין אין לנו נהגי מרוצים כדוגמת פרננדו אלונסו הספרדי או אלוף העולם הגרמני, סבסטיאן פטל, ונכון, עדיין לא הגענו לרמה של פורמולה 1, אבל אין ספק שקיומו של מרוץ המכוניות הראשון בארץ הוא סיבה למסיבה.
הדבר הראשון שעליו חושבים כאשר נכנסים לראשונה למתחם הוא נושא הלוגיסטיקה. "עבור ארגון תחרות ברמה הזאת, הלוגיסטיקה פשוט מטורפת", מודה מאירי.

חו"ל זה פה ממש ממול


קשה להאמין שתוך חודשים ספורים, הצליח ארגון 'פורמולה ישראל', יחד עם המפיק בועז מאירי להרים הפקה כזו גדולה מבחינה תכנונית. היו כאלה שלא האמינו שיוקם מסלול, לטובת התחרות. התוכנית הראשונה היתה להקים מסלול מרוצים בלגונה, אבל קשיים תכנוניים במקום העבירו את התוכנית לנמל אילת. גם דחיית התחרות בשבועיים העלתה ספקות אצל כמה גורמים, אבל מארגני 'פורמולה ישראל', בחיזוק משרדי הממשלה והעירייה לא אמרו נואש.
אנחנו נוסעים על המסלול ותוך כדי בועז מאירי מספר בהתלהבות: "זה הולך להיות מרוץ פורמולה הראשון במדינת ישראל. מה שרואים פה זה חלום וחזון. עצם זה שזה הגיע לארץ, זה מטורף. 4,000 צופים יוכלו לצפות בפלא הזה מעל הטריבונות שהוקמו במיוחד לאירוע, בדיוק כמו המסלול שנסלל. טריבונת הוי.איי. פי יוקפו באוהל מיוחד. "אנשים משלמים כרטיס ומקבלים פסיליטיס של חו"ל, כולל אוכל שתייה ומסכים שעליהם יוקרן המרוץ, אנחנו מצפים ליציעים מלאים", הוא אומר בנחרצות.
"סללנו אספלט בתוך נמל אילת באורך של 1.1 קילומטר. היה פה נציג של FIA (הפדרציה לנהיגת ספורט מוטורית), כדי לאשר לנו את המסלול הזה. הוא נתן לנו ריג'קטים מאוד קטנים. טכנית, אין מסלול כזה בעולם. הקהל יוכל לראות את המסלול מכל זווית. אומנם מדובר במסלול קטן, אבל הכי יפה בזכות הנוף", הוסיף המאירי, "השקענו פה המון מאמצים. זו הפקה גדולה וזו ההזדמנות להגיד תודה לעיריית אילת, להגיד לראש העירייה, לממלא מקומו אלי לנקרי ולכל העוסקים בדבר מבחינת העירייה, תודה ענקית כי זה לא היה קורה בעיריות אחרות. לתוך זה נרתמו משרד התיירות, משרד הספורט והמשרד לפיתוח הנגב והגליל".
"אנשים צריכים להבין: אנחנו בתוך נמל במדינת ישראל, אנחנו לא במסלול מרוצים. הנוף שיש פה זה נוף של מונטה קרלו. אין נוף כזה בעולם. באו לפה צוותים מצרפת ומהונגריה ואמרו לנו שאין מקום ברמה הזאת בעולם, זה נראה אירופה. זה מה שמשמח אותנו מבחינת ההפקה, מבחינת העוצמה, מבחינת הגודל שבנינו פה ומה שאנחנו הולכים לעשות. מדובר באירוע גדול מאוד גם עבורנו, ואנחנו הולכים לעשות ממנו מסורת, מדי שנה. אנחנו מביאים לפה כתבים מהעולם לראות את זה, גם תיירים מחו"ל. קיבלנו פניות ממקומות רבים בעולם על האירוע הזה. זה אירוע מאוד מתוקשר שעוזר לכלכלה, פאן לתושבים ונותן המון דברים טובים לתעשייה סביב המרוצים. המטרה הכי גדולה היא שהאירוע הזה יעבור בשלום קודם כל ושיהיה אבן דרך לקיום אירועים מוטוריים בישראל. הלכנו פה לפרויקט שבחשיבה שלו עובדים עליו שנה ומלווים אותו כבר חצי שנה. בנינו פה קונספט מיוחד להביא אנשים כדי לנהוג בפורמולה בלי כסף.

איך הכל התחיל?


כדי לקיים את המרוץ הראשון בישראל, המהלך היה כרוך בלא מעט הליכים בירוקרטיים. "הרעיון לקיים את התחרות דווקא באילת היה בגלל תנאי האקלים המושלמים, המקום כולל תשתית תיירותית מצוינת כולל בתי מלון ודבר נוסף הוא הנוף המיוחד שיש כאן", מסביר מאירי, "אין מקום כזה בעולם ויש לזה משמעות, מדובר בעיר תיירות. בועז מאירי והצוות יצאו בפרויקט פורמולה ישראל. הם לא הביאו כנהוג נהגים מקצועיים. הם פנו לכל האנשים בישראל, להירשם ב- 333 ₪ כדי להיות נהג מרוצים, במרוץ הראשון של ישראל. 2,300 איש נרשמו למבחנים, הם עברו מיונים קפדניים. לשלב ב' הגיעו 300 איש, מתוכם נבחרו לבסוף 30 איש שהוטסו לפרובאנס בצרפת, הם עברו קורס באקדמיה הבינלאומית לנהיגה ספורטיבית וזכו לרישיון נהיגה בפורמולה.
את הקורס סיימו 14 איש (10 גברים וארבעה נשים), השאר נשרו וכך בעצם נוצרה הנבחרת הישראלית.
תוך כדי הראיון, אפשר לראות את נבחרת הנהגים, עורכים את ההכנות האחרונות לקראת המרוץ.

בנוסף למרוץ הפורמולה, יהיו כמה אטרקציות על מסלול המרוצים החדש. מרוץ קארטינג של שתי פעימות, בהשתתפות 30 נהגים מליגת הקארטינג, שואו של צוות הונגרי במכוניות דריפטינג, שנוסעות על הצד. "כאשר הם ינהגו פה, לא יהיה אף אחד ביציע שיישב בשקט", מבטיח מאירי, "זה פשוט הולך להיות שואו מטורף". בנוסף לדריפטינג ולקארטינג, יתקיים מרוץ אופנועי כביש מטעם התאחדות האופנועים הישראלית, מרוץ סופר מוטארד ובו ייטלו חלק כ- 17 רוכבים. כמו כן ייערך מרוץ סלבס בו יתחרו אלי אילדיס, דני קושמרו, אורן יעקובסון, אורי גוטליב, מיקי גבע וחן יאני ומרוץ מנכ"לים של חברות גדולות במשק הישראלי, מרוץ כנגד שעון. "הם עברו הכשרה, לפי תנאים של משרד הרישוי". אגב, האירוע כולו ישודר בשידור חי לערוץ הספורט.

מיום ראשון הקרוב ועד יום חמישי (18- 22 בדצמבר), תפתח 'פורמולה ישראל' את המסלול לכל אחד שרוצה לעשות קורס של יום אחד, בנהיגה ברכבי הפורמולה על המסלול הזה בעלות של 3,300 ₪. התענוג הזה יקרה בימים מרוכזים במהלך כל חודש (ינואר- מרץ). תושבי אילת ואורחיה, כל מי שירצה - יוכל לנהוג. מדובר בחוויה בלתי רגילה ובקורס ברמה בינלאומית", סיכם מאירי.