פרסומת
דלג

חבלי הלידה של מופע ה'פורמולה'

מאת: עומר כרמון ● 21/12/2011 18:22 ● ערב ערב 2529
זמן קצר לאחר מופע ה'פורמולה' בנמל אילת, מעדיפים המארגנים והמפיקים להביט בחצי הכוס המלאה: "הבעיות שהיו לא מפחיתות מגודל ההישג. החוכמה עכשיו היא לשפר וללמוד. אם נחפש את החצי הרע, לא נתקדם לכלום". צופים וספקים אמרו ל'ערב ערב': "ההתנהלות וההתארגנות הייתה מתחת לכל ביקורת. היה משחק מחירים לא שפוי לתושבי אילת. היו מקומות ישיבה שנמכרו ובכלל לא היו קיימים בטריבונה. הפנייה לספק הקייטרינג הייתה רק 30 שעות לפני האירוע". בחודש הקרוב, ישוב מסלול המירוצים לשמש לאחסנת כלי רכב מנכ"ל מינהלת תיירות יוסי אני: "היה אירוע ענק. היסטורי"
חבלי הלידה של מופע ה'פורמולה'

האם התקלות בימי מופע ה'פורמולה' שהתקיים השבוע בנמל אילת הן חבלי לידה של אירוע מפואר, או כישלון הפקתי מהדהד? את זה נדע בחודשים הקרובים. השבוע, הגיעו לידי 'ערב ערב' תלונות של צופים וספקים, שתיארו בפנינו חוסר סדר שנגרם בעיקר בשל מכירות כרטיסים חלשות: יציע ה-VIP התמלא במאות צופים שאמורים היו להגיע ליציע אחר שבוטל, חברת הקייטרינג שפעלה במקום הוזעקה רק ברגע האחרון, והנתונים שנמסרו לה היו רחוקים מהמציאות, חלק מתושבי אילת שילמו מחיר כפול מחבריהם האילתים, צופים נדרשו לשלם עבור מזון שהם שילמו עליו מראש, צופים אחרים לא נכנסו לאירוע לאחר שלא ידעו היכן נמצא הכרטיס שהזמינו. מנהל אירוע ה'פורמולה' מטעם העירייה, יעקב מלכה, אמר לנו: "היו שגיאות בשני נושאים עיקריים: שיווק האירוע והכרטוס. עשינו את זה הכי טוב שאפשר במצב הנתון. להגיד לך שזה אידיאלי? לא. אבל זה כבר ללקחים לשנים הבאות". מפיק האירוע, בועז מאירי, הוסיף: "היה אירוע ענק לאילת. מהגדולים ביותר שהיו פה. צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה ולא להסתכל תמיד על חצי הכוס הריקה". כזכור, מופע ה'פורמולה' אמור היה להתקיים בראשית חודש דצמבר, אולם נדחה במפתיע לאמצע החודש. השבוע התברר, כי גם לאחר תום המופע, נמשכים השינויים בתוכניות. המפיקים הבטיחו לקיים בשבועות הקרובים בשטח הנמל, קורסים לחובבים המעוניינים להתנסות בנהיגה במכונית מירוץ, אולם לבקשת הנהלת הנמל, שטח המסלול יחזור בחודש הקרוב לשמש לאחסנת כלי רכב. יתכן שבסוף חודש ינואר או בתחילת פברואר, יתקיימו הקורסים המובטחים.

"ברדק אחד גדול"

גורם המעורב במכירת הכרטיסים אמר ל'ערב ערב': "היה משחק מחירים לא שפוי לתושבי אילת. היו אילתים ששילמו 170 שקלים למבוגר ו-100 שקלים לילד, ואחרים שילמו 90 שקלים למבוגר ו-70 שקלים לילד. היו מקומות ישיבה שנמכרו ובכלל לא היו קיימים בטריבונה. ביציע ה-VIP אנשים קנו כרטיסים שכללו אוכל ושתייה וביום השני, הם נדרשו לשלם על זה. אחרים ששילמו על מקום ביציע ה-VIP לא יכלו להיכנס, כי היו אחרים שלא שילמו ונכנסו. הקופות לא היו מסומנות, ואנשים לא ידעו איפה הם אמורים לקחת כרטיסים. היו כאלה שלא נכנסו לאירוע בגלל הבלגאן שנוצר. העירייה חילקה 300 כרטיסים לתלמידי תיכונים וזה יצר טענות לאיפה ואיפה: 'מדוע הוא נכנס ואני לא?'. ההתנהלות וההתארגנות הייתה מתחת לכל ביקורת, ממש לוקה בחסר". גורם המעורב באספקת המזון לאירוע אמר ל'ערב ערב': "זה היה 'ברדק' אחד גדול. הפנייה לספק הייתה רק 30 שעות לפני האירוע. ביום הראשון, הזמינו המפיקים מזון ל-500 איש ביציע ה-VIP ולבסוף היו שם 1,150. כמובן שזה יצר מרמור וקריסה. ביום השני הזמינו מזון ל-400 איש ואמרו שכשזה יגמר, הספק יתחיל לחייב את הלקוחות בכסף. במקום נוצר בלגאן עצום: היו הרבה יותר אנשים ממה שנאמר ונוצרו תורות ענק". גורם אחר שהיה מעורב בהפקת האירוע אמר לנו: "ביום חמישי, המופע היה ריק יחסית. אולי צריך ללמוד מזה שביום חמישי אנשים עובדים ועדיף לעשות את התחרות בימים שישי-שבת".

"למרות הכל - אירוע מצוין"

מנהל האירוע מטעם העירייה, יעקב מלכה, אמר בתגובה לטענות: "היציע המערבי שבו 1,500 מקומות, בוטל. אם היינו מקדישים מחשבה לפני כן, לא היינו מבטלים את היציע המערבי, אלא את הצפוני - שהיה הכי גרוע והכי רחוק. לגבי הקייטרינג – זאת בעיה של ההפקה. ניסיתי ליישר את ההדורים ולצערי זה לא צלח. עם הרבה עזרה של ספק הקייטרינג שגויס ברגע האחרון, עשינו את זה הכי טוב שאפשר במצב הנתון. להגיד לך שזה אידיאלי? לא. אבל זה כבר ללקחים לשנים הבאות". ותהיה תחרות 'פורמולה' בשנים הבאות? "לפי התוכנית, זה אמור להיות לחמש שנים. הייתה שגיאה בשני נושאים עיקריים: שיווק האירוע וכרטוס האירוע (איפה יישב כל רוכש כרטיס, ההתאמות, יציע ה-VIP שהיה 'מפוצץ'). אלו דברים שאסור שייקרו באירוע כזה גדול. אבל זאת הפקת לקחים. בסך הכל, עם כל הבעיות, היה אירוע מצוין. החוכמה עכשיו היא לשפר וללמוד. מיום התחרות הראשון ליום השני, שיפרנו המון". כיצד נקבע מי יקבל את הכרטיסים שנתרמו בידי ההפקה? "העירייה קיבלה 300 ומשהו כרטיסים כתרומה לתלמידי בתי הספר. 'בגין' קיבלו 140, 'רבין' -- 100 ו'גולדווטר'- 100 ומשהו". ולא הייתה חלוקה לעובדי עירייה? "לא. רק לתלמידים ולמלווים שלהם. אם היו עובדי עירייה שהם גם הורים, אז מה אפשר לעשות?". כמה כסף השקיעה העירייה באירוע? "העירייה שמה חצי מיליון שקלים. כל הגורמים יחד: עירייה ומשרדי התיירות, הספורט ונגב גליל, שמו 1.8 מיליון שקלים".

"אירוע מדהים"

מנכ"ל מינהלת התיירות, יוסי אני, שהיה שותף בארגון האירוע, אמר ל'ערב ערב': "היה אירוע מדהים. זה אירוע היסטורי וכך צריך להסתכל על זה. לאירוע היסטורי יש חבלי לידה. השואו שהיה - ברמה מאוד גבוהה. הבעיות שהיו, לא מפחיתות מגודל ההישג. צריך לקחת בפרופורציה. יש לקחים. בסך הכל זה אירוע שמתקיים בפעם הראשונה". המפיקים יחזרו גם בשנה הבאה? "אני מאוד מקווה. הם השקיעו המון כסף באירוע הזה". מכירת הכרטיסים הייתה חלשה. "בסדר. זה גם חלק מהסקת המסקנות וכנראה שצריך לעשות הרבה הכנה מראש. אבל האירוע מאוד מוצלח ואני מקווה שהתוצאות הכספיות יהיו כאלה שהם יסכימו לבוא לעשות את זה עוד פעם. כחובב ספורט מוטורי, אני מחכה לזה כבר 30 שנה. זה הספורט הכי פופולארי בעולם". עושה רושם שבישראל הספורט הזה לא פופולארי. "הוא מאוד פופולארי. יש מרוצים בלתי חוקיים שמגיעים אליהם אלפי אנשים". אז למה באילת לא נמכרו כרטיסים? "זה כרוך בהרבה מאוד עניינים של תפעול. אבל זה לא גורע מההצלחה של האירוע". הכסף שהעירייה השקיעה היה שווה את ההשקעה? "מה שהעירייה והגופים הממשלתיים השקיעו זה כאין וכאפס לעומת ההשקעה של המפיקים. יש לזה פוטנציאל יותר מכל דבר בארץ. אני אומר את זה באחריות. אנשים אוהבים להסתכל על הדברים הקטנים שהעיבו על העניין. צריך להסתכל על הדברים בפרופורציה. זה אירוע בקנה מידה עולמי. לכל דבר חדש יש חבלי לידה". מפיק האירוע, בועז מאירי, אמר לנו בתגובה: "הבנתי שיעקב מלכה נתן לכם תגובה מסודרת. מה שהוא אמר, מספיק לי". ואתה לא רוצה גם להגיב? "היה אירוע ענק בשביל אילת. מהגדולים ביותר שהיו פה בעיר. צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה ולא להסתכל תמיד על חצי הכוס הריקה. החיים שלנו מלאים בהמון אירועים ודברים. אם נחפש את החצי הרע, לא נתקדם לכלום. אנחנו צריכים לשבת לעשות הפקת לקחים. התהליך הוא ארוך. היה אירוע בינלאומי בעיר הזאת וכך התושב צריך להסתכל על זה. הבאנו לכאן את אירופה. דבר שלא היה פה בחיים, בטח לא בספורט המוטורי בישראל. על זה צריך להסתכל. זאת הראיה שלי ושם אני נמצא. אנשים קיבלו פה פלטפורמה לאירוע ענק שיהיה גם בשנים הבאות". והוא יהיה בשנים הבאות? "בעזרת השם" יש לך נתונים לגבי מכירת הכרטיסים? "היה בסדר גמור. כהפקה, אנחנו מאוד מאוד מרוצים מהאירוע". וכל הספקים יקבלו את הכסף? "ודאי, ודאי".

הנמל: "אנחנו זקוקים לכל מטר"

דוברת נמל אילת מסרה בתגובה לשאלותינו בנושא: "טרם נערכו סיכומי האירוע של מירוץ ה'פורמולה', וברגע שיהיו סיכומים כלשהם - אשמח לעדכנך". מ"מ רמ"ח תפעול, אבי אטיאס, שהיה מעורב בניהול האירוע מטעם הנמל, מסר: "במו"מ בינינו לבין המפיקים הובהר, כי ייבוא המכוניות הוא הביזנס העיקרי של הנמל. גדיעת 34 דונם שמשמשים אותנו לאחסון, לטובת התחרות, טובה ככל שתהיה, לא יכולה לפגוע ביכולת שלנו לספק שירותים ללקוחות שלנו. נמל אילת מקנה אפשרות טובה יותר ליבואנים מבחינת תעריפי אחסנה. בחודשיים האחרונים, נמל אשדוד כמעט והכפיל את דמי האחסנה לרכבים. אנחנו זקוקים לכל מטר. בזמן הקרוב אמורים להגיע 9,000 מכוניות ברצף. לפיכך הסכמנו שנקבל את חזרה לידינו את שטח המסלול, והפעילות של הדרכה ולימוד נהיגה במכוניות מירוץ תידחה מסוף ינואר ועד המחצית הראשונה של פברואר. בכל מקרה, המסלול הוא עובדה קיימת. התחייבנו לשמור על מצבו הטוב, כדי שגם בשנה הבאה נראה כאן את מירוץ ה'פורמולה'. כמו שפסטיבל הג'אז הפך למותג, אני מקווה שגם מירוץ ה'פורמולה' ייהפך למותג, ונזכה לכך שגם הפורמולה 1 יגיע לכאן ויחצה את הכבישים באזור התיירות".

העירייה: "האירוע עבר בהצלחה"

מעיריית אילת נמסר בתגובה: "כ-6,000 איש, ביניהם רבים מתושבי אילת, צפו ונהנו במירוץ פורמולה היסטורי שהתקיים לראשונה באילת. סגן ומ"מ ראש העיר – אלי לנקרי, מי שעמד מאחורי היוזמה וקידם את קיום המירוץ באילת ציין, כי בכך הקדימה העיר אילת ערים רבות, שביקשו לעשות היסטוריה ולארח את המירוץ, ביניהן: תל אביב, ירושלים, ובאר שבע. לשאלתך, מרוץ הפורמולה כאירוע מוטורי ראשון מסוגו בישראל, עבר בהצלחה. יחד עם זאת כפי שנעשה בכל אירוע, כל שכן כאשר מדובר באירוע ראשון בסדר גודל שכזה, אנו נלמד את האירוע, נפיק לקחים ונסיק מסקנות, מתוך כוונה להמשיך ולארח את המירוץ, לשדרגו ולהפכו למסורת, לצד עשרות כנסים, אירועי ספורט בינלאומיים ופסטיבלים מוסיקליים מובילים המתקיימים באילת, והמעודדים את התיירות לאילת ומחזקים את כלכלת העיר בדגש על עיתות החורף. לשאלתך בעניין התמיכה יצוין, כי היא נאמדת בכ – 2 מיליון שקלים, בחלוקה שווה בין משרד התיירות, משרד התרבות והספורט, המשרד לפיתוח נגב וגליל והעיר אילת (עירייה והתאחדות המלונות). שאר העלויות כמו האחריות הכספית, חלות על המפיקים בין אם בגיוס חסויות ובין אם במכירת כרטיסים. לשאלתך בעניין הכרטיסים יצוין, כי העירייה לא ביקשה ולא קיבלה, אף לא כרטיס אחד. בתיאום עם ההפקה, הוענקה הנחה של כ – 50 אחוזים לתושבי אילת (190 שקלים לצפוני אל מול 100 שקלים לתושב אילת). זאת ועוד כמחווה משותפת של המפיקים ונמל אילת, חולקו 400 כרטיסים למסגרות חינוכיות בתיאום עם ד"ר דרורי גניאל – ראש מינהל שח"ק בעירייה ואורן אלמוג – מנהל אגף הספורט. בין המסגרות: היחידה לקידום נוער, מועצת נוער עירונית, מצטיינים בספורט ותלמידי חינוך מיוחד מקרב תלמידי י"א – י"ב. לא מיותר לציין, כי אירוח המירוץ מתיישב עם מיתוג העיר אילת כעיר תיירות וספורט בינלאומית, ומכאן שהעירייה תמשיך לתמוך בו כמו בכל האירועים, הפסטיבלים והאליפויות שהתקיימו ועוד רבים העומדים לפנינו, כמו מרוץ חצי מרתון מדברי, גביע הפדרציה בטניס, פסטיבל קלאסי בים האדום, פסטיבל ג'אז חורף, אליפות אירופה בטריאתלון, הסבב האולימפי לשחייה במים פתוחים ועוד".

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש