בגישה אחרת

מאת: או-מד מדיקל ● 4/1/2012 10:18 ● ערב ערב 2531
משה גסטנר-מייסד מרכז 'בגישה אחרת'
בגישה אחרת

אני לא יודע איך זה אצלכם אך כשהתיישבתי לכתוב את שאתם קוראים עכשיו נזכרתי בסיפור על הילד שסקרנותו הובילה אותו לשאול שאלות רבות את הוריו שגם הם לא ידעו איך לענות לו, לכן סיפרו לו שבכפר הקרוב ישנו זקן חכם שיודע את כל התשובות. הילד הסקרן שלנו החליט להגיע אל הזקן ולשאול אותו שאלה שאפילו הזקן החכם יתקשה לתת את התשובה עליה.
עברו על הילד ימים רבים של התלבטויות והתחבטויות עד שלבסוף הבריק במוחו רעיון והוא יצא לדרך. לכפר השכן.
אם נבחן את ההתנהגות שלנו, נמצא שגם אנחנו מוצאים את עצמנו לא פעם בהתחבטויות, או תקיעות כאילו יש בנו איזושהי שאלה המקננת בתוכנו בטרדנות ואנו לא יודעים איך לשאול אותה.
שנות מחקר רבות של מפתחי גישת ה-N.L.P הניבו תוצאות מדהימות. התברר שלכל התנהגות אנושית יש איזושהי מסגרת רחבה שבתוכה כל אחד יכול למצוא את הייחודיות שלו. מה שאומר שאפשר לאתר את מפתחות ההצלחה של אסטרטגיות הפעולות הבסיסיות שכל אחד ואחת מאתנו עושה במהלך היום-יום. ולא רק שניתן לאתר אלא גם להשפיע ולשנות את מקור התפיסה החשיבתית הפנימית שלנו היוצר את התנהגותנו בהקשרים השונים של החיים.
ה-N.L.P מניח שיש בכולנו מערכת פנימית של צרכים וסיפוקים המבקשת להגשים את עצמה באופן חיובי עבורנו. אמנם, לעיתים מתחוללת בתוכנו מלחמה סמויה בין אותם צרכים ורצונות לא רק ברובד המודע אלא גם ברובד הלא-מודע. אם רק היינו יודעים מהי השאלה שאנו צריכים לשאול את עצמנו - היינו יכולים להתחיל לפתור את הקונפליקט הפנימי הזה.
אחד העיקרים של המודלים השונים שאנו נעזרים בהם בגישת ה-N.L.P על מנת לעזור לאנשים הוא הנחת היסוד שלכל התנהגות יש כוונה חיובית. דהיינו, יש להפריד בין מהות האדם להתנהגותו ובתוך כך גם לחפש אחר הכוונה החיובית של התנהגותו. זה לא קל אמנם לעשות זאת לבד ולכן רבים וטובים מוצאים את עצמם פונים לקבל עזרה אצל מנחי ה-N.L.P מיומנים שלמדו את מיומנות תהליך התחקור והתשאול של הרובד הלא-מודע.
קחו דוגמא: מכירים את זה שאתם צריכים לבצע מטלה כלשהי ואז פתאום אתם תעשו הכל, תשנו את הסדר בבית, תנקו אבק, אבל לא את המטלה. אני יודע, כי זה מה שקרה לי כשהייתי צריך לשבת לכתוב את הטור הזה. אבל לכל 'ליין' יש 'דד-ליין'. ומצב הנוחות שבדחיינות הופך למצב לחוץ ומלחיץ. בפועל, יאמר ההיגיון - מה ההיגיון ומה התועלת? למה לא להוריד את המשקל הבלתי נראה הזה מכתפיי עכשיו ודי , האבק ועיצוב הבית תמיד יכולים לחכות לאחר-כך.
יצירת שינוי תבנית החשיבה בטכניקות ה-N.L.P בתוך מערכת ההפעלה הפנימית, הנמצאת עמוק בחלק הלא-מודע, תאפשר מתן חלופה ערכית ל"נוחות" המדומה הזאת שבדחיינות. נוכל להיות הרבה יותר יעילים, תחושת הלחץ תשכך ונרוויח גם שקט פנימי ותחושת שביעות רצון.
כעת בחזרה לילד שלנו, שבינתיים הספיק להגיע לכפר השכן לאסוף בדרכו אל תוך ידיו פרפר צבעוני יפהפה ולפגוש את האיש החכם. הוא מישיר את מבטו לפניו של החכם ושואל "האם מה שיש לי בכפות הידיים חי או מתי?"
מתבונן החכם בילד, מהנהן בראשו ועונה "התשובות נמצאות אצלך, אם תרצה לסגור את כפות ידייך ימות ואם תרצה לפתוח אותן לרווחה - יחיה".
כך גם אנו - אם נשחרר את עצמנו לקבל נוכל למצוא את התשובות אם נהין להיעזר בחוכמתם של אחרים שילמדונו נדע לשחרר תבניות חשיבה ישנות ולקבל לתוכנו תבניות טובות יותר לנו שיגרמו לנו לשקט פנימי. אז תגידו לי - איך זה אצלכם?

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש