פרסומת
דלג

"אי אפשר להשאיר לאילתים לטפל באילת”

מאת: עומר כרמון ● 7/3/2012 21:59 ● ערב ערב 2540
יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, בטקס הממלכתי לציון 63 שנים לשחרור אילת: "אסור להתייחס לאילת כאילו היא החצר האחורית של מדינת ישראל. לא ניתן להסיר לבוא לבקר בה מדי פעם, לנפוש ולבלות תוך התעלמות מצרכיה היומיומיים". שר התחבורה, ישראל כ"ץ: "בימים אלה מתבצעות בדיקות קרקע ראשונות ונבחנים מודלים כלכליים שונים למימוש פרויקט נמל התעלה". "פורסמה בקשת לקבלת מידע (RFI), שנועד לבחון את ההתעניינות והיכולות של הסקטור הפרטי להקים את המיזם
''אי אפשר להשאיר לאילתים לטפל באילת”



מאות מתושבי העיר אילת השתתפו בטקס הממלכתי לציון 63 שנים לשחרור אילת והנפת דגל הדיו, שהתקיים במעמד יו"ר הכנסת – ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, שר התחבורה – ישראל כ"ץ, ראש העירייה – מאיר יצחק הלוי, ובהשתתפות מייסדי העיר וותיקיה. הטקס השנה זכה לשבחים רבים ולתגובות חמות בקרב תושבי אילת שהגיעו לרחבת אום רשרש.

במעמד הטקס, העניק ראש העירייה ליו"ר הכנסת, תעודת הוקרה עליה כתוב: "בשמי ובשם תושבי אילת, נתונה לך התודה וההערכה על תמיכתך בעיר אילת, על פועלך להשבת הטבת המס לרווחת תושביה, ולמען פיתוחה וקידומה של העיר אילת, שערה הדרומי של מדינת ישראל". לשר התחבורה, העניק ראש העירייה את מפתח העיר עליו כתוב: "הממשלה מתכננת עכשיו כביש אסטרטגי גדול מעזה, דרך באר שבע עד אילת. כביש שני, ואולי גם מסילת ברזל, ייבנו מאילת דרך ערבה עד ים המלח". (דוד בן גוריון, יוני, 1935). בשמי ובשם תושבי אילת, מוענק לך מפתח העיר אילת, על היותך מגשים חזונו של דוד בן גוריון, בשיפור דרכי התחבורה לעיר אילת, שערה הדרומי של מדינת ישראל ועל פועלך לקידומה ופיתוחה.

הטקס נפתח בתהלוכה של מאות בני נוער החברים ומתנדבים בארגוני נוער שונים, ביניהם: מועצת נוער עירונית, מרכז נוער בראשית: 'נוער אילת אומר לא לסמים ולאלכוהול', נוער תנופה, נוער משאלה, מרכז נוער קולייר, היחידה לקידום נוער, תכנית נט"ע, מרכז הנוער והמוסיקה ווליום, מד"צים שחמון, תנועת הנוער בני עקיבא, תנועת הנוער מחנות עולים, מד"צים יעלים, תנועת הנוער צופים, תכנית יוניסטרים, נוער 'פותחים עתיד', נוער מד"א, שומרי המפרץ, צופי אש ונוער משמר אזרחי.

במהלך הטקס הופיעו הזמרת ריטה, להקת טררם בליווי רקדניות מבית הספר למחול של מתנ"ס קולייר, אשר הציגו גם קטע ריקוד משותף עם רקדנים ממרכז סוזן דלל, אומנים אילתים, ביניהם: אמיר וענבל חיים, אמיר, לינוי, אגם ורייצ'ל מלהקת המשפחה וחן גואטה. את הדגל הניפו: יו"ר נעמ"ת אילת - עו"ד סימה נמיר, יו"ר הכנסת - ראובן (רובי ריבלין), שר התחבורה – ישראל כץ וראש העירייה – מאיר יצחק הלוי.
כמידי שנה, גם השנה ביצעו תלמידי בית הספר התיכון ע"ש 'גולדווט'ר את המסע לשחזור מבצע עובדה, בהובלתו של המורה דורון כהן. במסע שיצא מבאר אורה, השתתפו כ 90 תלמידים רכובים על 15 ג'יפים, הם נסעו בדרכים העקלקלות המובילות לאילת, אותן דרכים בהן נסעו הג'יפים של חיילי חטיבת הנגב במלחמת העצמאות.

"עלינו מוטלת חובת ההוכחה”


יו"ר הכנסת, ח"כ רובי ריבלין, אמר בנאומו בטקס: "אינני מבין היום מה חשבנו אז, כאשר היו בנו כאלו שפקפקו ודנו בשאלה, האם מדינת ישראל זקוקה לאילת? האם אילת שווה את המאמץ הלאומי המושקע בה? היום כאשר אילת היא עיר ואם בישראל, עורק חיוני ומרכזי מאין כמוהו לקשרינו המתפתחים עם המזרח הרחוק, אפריקה, ואפילו אוסטרליה, לא ברור איך העלנו בדעתנו, שהמאמץ לפתוח נתיב לים האדום, יכביד מדי על המדינה הקטנה. היום במבט לאחור, אנחנו מוכרחים להודות שדוד בן גוריון, אוהב הנגב הגדול, היה בעל חזון מרחיק לכת, כאשר נאבק למען שחרורה של אילת. כיום, אף אחד איננו צריך להצדיק את קיומה של אילת, ואת היותה מתנה למדינת ישראל. אבל, מכובדיי, עלינו מוטלת חובת ההוכחה. גם היום אילת מתמודדת עם קשיים לא מבוטלים: ביטחוניים, כלכליים, חברתיים ואחרים. ארגוני הטרור לא מוותרים. רק לפני מספר חודשים, באמצע חופשת הקיץ, פיגוע טרור אכזרי, בכביש באר שבע אילת, הותיר אותנו המומים וכואבים. גם הקשיים היומיומיים של תושבי אילת: ההתמודדות עם הגלים של מבקשי העבודה, ראויים להיזכר ביום הזה. אילו היה מדובר בפליטים הנסים על נפשם, היינו מחויבים, מוסרית, לפתוח את שערי מדינת ישראל, ולדאוג לצרכיהם הבסיסיים. (כפי שעשה מנחם בגין המנוח עם פליטי ויטנאם, שחלקם קשרו את גורלם בגורלנו.) אבל המסתננים הבאים היום לאילת, אינם רק פליטים במובן הפשוט של המילה. חלק ניכר מהם אינו נס על נפשו, אלא מעוניין לשפר את מצבו הכלכלי. על ממשלת ישראל לקבל הכרעה ולקבוע מדיניות בעניין זה. אסור להתייחס לאילת כאילו היא החצר האחורית של מדינת ישראל. לא ניתן להסיר את העין ולהתעלם מבעיותיה. לא ניתן להתכחש לצרכיה. אי אפשר להשאיר לאילתים לטפל באילת, ולבוא לבקר בה מדי פעם, לנפוש ולבלות תוך התעלמות מצרכיה היומיומיים".

"חלופה חיונית לתעלת סואץ”


שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, אמר: "כביש הערבה הוא הארוך בכבישי ישראל, ולכן השיפורים בו מתבצעים בהדרגה. מדי שנה אנחנו משדרגים עוד ועוד קטעים בעייתיים, ועד כה השלמנו את הרחבתם של 40 ק"מ, מאילת ועד לגרופית. המטרה היא להפוך את הכביש לכל אורכו לכביש דו-נתיבי עם שני מסלולים בכל כיוון. אנחנו נערכים בימים אלה להרחבת קטעים נוספים באורך 130 ק"מ ובעלות של 1.8 מיליארד שקלים. נוסף לרכב הפרטי, הדרך לאילת ממלאת תפקיד חשוב נוסף, כעורק מרכזי של הובלת מטענים משער הכניסה הדרומי של ישראל. לשם כך נדרשת רשת תחבורה מודרנית שאינה מסתמכת רק על כבישים. לכן פעלתי מיומי הראשון במשרד התחבורה לקידום קו רכבת לאילת. אני רואה בחיבור המסילתי בין הים האדום לים התיכון פרויקט בעל חשיבות אסטרטגית לאומית וחלופה חיונית לתעלת סואץ. לשמחתי אישרה ממשלת ישראל בחודש שעבר את הצעתי להקמת הקו, שיקצר את זמן הנסיעה בין תל אביב לאילת לכשעתיים בלבד. בימים אלה נבחנות מספר חלופות לביצוע הפרויקט, ואם לא יצוצו מכשולים בדרך, אני מקווה שהוא ייפתח תוך חמש שנים. עקב המרחק הרב והכבישים המשובשים, הקשר לאילת נשמר תמיד גם בדרך האוויר. מזה שנים רבות מדברים על הצורך בהקמת שדה תעופה חדש מחוץ לעיר, אך מסיבות שונות זה לא קרה. גם את הנושא הזה החלטתי לקדם במרץ, וביולי 2011 קיבלה ממשלת ישראל את הצעתי להקים שדה תעופה חדש בתמנע, שייקרא על שם אילן ואסף רמון. מכרזי התכנון כבר יצאו לדרך ואנו עושים הכל כדי להאיץ את התהליכים, על מנת שעבודות ההקמה יתחילו במהלך השנה הקרובה ויושלמו תוך שלוש שנים בלבד. בימים אלה אנחנו מקדמים את התוכנית להפרטת הנמל, ובוחרים את הגופים שיתמודדו על כך מבין המציעים. הכוונה היא להשלים את התהליך כבר בחודשים הקרובים. במסגרת תוכנית הפיתוח של אילת, ובמקביל להקמת מסילת הרכבת המהירה, אנחנו מקדמים גם את הקמת נמל התעלה, שייבנה מצפון לעיר עם חיבור ישיר למסוף הרכבת. התוכנית כוללת חפירת תעלה באורך של כחמישה ק"מ, ופינוי שטח הנמל הקיים לטובת התפתחותה של העיר דרומה. גם את התוכנית הזאת העליתי בפני ועדת השרים לענייני אילת, בראשות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שקיבלה אותה בחיוב. ממש בימים אלה מתבצעות בדיקות קרקע ראשונות ונבחנים מודלים כלכליים שונים למימוש הפרויקט, ופורסמה בקשת לקבלת מידע (RFI) להקמת נמל התעלה שנועד לבחון את ההתעניינות והיכולות של הסקטור הפרטי להקים את המיזם".