שוטרים אוהבים מים? אוהבים
מאת: אסטר שטרית גיליון: 2548, 03/05/2012

6,400 שקלים קנס על נהיגה ללא רישיון משיט, חילוץ נער מגבולות מצרים והצלת אופנוע-ים שטבע הם רק חלק קטן מעבודתם הלא פשוטה של השוטרים הימיים באילת המנסים להשליט מדי יום סדר במפרץ הכי צפוף בארץ. לרגל פתיחת עונת הקיץ החמה יצאה כתבת 'מה נשמע' להפלגה כדי לראות מקרוב את הדברים שרואים משם


צילום: חטיבת דובר המשטרה


אם חשבתם שאנשי השיטור הימי בעיר, חמושים במשקפי שמש וכובעים, עושים בטן –גב בסירות הפטרול, תשכחו מזה. במשמרות הנעות בין תשע לעשר שעות בשמש היוקדת, עליהם להתמודד עם צפיפות כלי השייט במפרץ וכשמדובר במפרץ אילת רק כדאי שתדעו שמדובר בקטע הים הכי צפוף בארץ. הם בודקים את כלי השייט העוברים ושבים, מחלקים דו"חות במידת הצורך ואף מצילים חיי אדם. רק לפני כשבועיים נער בן 14 נסחף עם אבוב לכיוון מצרים, השוטרים ניסו להשיג אותו אך הוא כבר חצה את הגבול. לאחר ארבע שעות של חקירות הצליחה המשטרה הימית להחזיר אותו דרך גבול טאבה. "זאת הייתה חוויה לא נעימה", מספר פקד צחי אפריאט, מפקד השיטור הימי באילת. "יש לנו הרבה בעיות בגבול ירדן ומצרים בעקבות מתרחצים שנסחפים לגבול. הדבר גורם לתקריות דיפלומטיות וזה לא נעים לאף אחד מהצדדים. אדם שנסחף מעבר לגבול נלקח על ידי הכוח הביטחוני הימי של הצד השני, עובר חקירה ורק לאחר מספר שעות והתערבות מצדנו, משחררים אותו ומחזירים אותו לארץ".
תקרית נוספת ארעה לפני כשלושה שבועות, כאשר בבדיקה שגרתית של הסיור הימי, גילו השוטרים כי משיט אופנוע ים, תושב ירושלים בן 41, נוסע ללא רישיון. האופנוע אמנם היה בבעלותו, אך מעולם הוא לא הוציא רישיון משיט להשטת כלי שייט. צוות השיטור הימי עיכב את המשיט לבסיס השיטור הימי שם הוגש כנגדו דוח בסך 6,400 שקלים בגין עברה זו. גם בשבוע שעבר, אחד המשיטים קיבל קנס בסכום 1,600 שקלים על כניסה לתחום 300 מטרים מחוף המתרחצים. יום למחרת אופנוע הים שלו טבע וצוות השיטור הימי מיהרו להציל אותו ואת האופנוע. צחי מציין: "הבחור אמר 'לא אכפת לי מהקנס שנתתם לי, כנראה שזה הגיע לי ואני ממש שמח ומודה לכם שעזרתם לי'. את מבינה, מצד אחד הבן אדם קיבל דו"ח ואני בטוח שבאותו היום הוא התעצבן עלינו, מצד שני, אותו אדם הבין שהקנס הגיע לו והוא הבין כי אנחנו בסך הכל פה בשביל כולם".

נעים להכיר
מדים, וסט הצלה וקדימה מניעים. מהצד זה נראה מהנה לעלות על סירה פתוחה ברוח הנעימה, להפליג במפרץ אילת וליהנות מהנוף. בפועל, ברגע ההנעה עולים בקשר אל מול הגופים השונים, מעדכנים, בוחנים כל שטח ושטח, בודקים כל מצוף ומצוף, שומרים על ערנות גבוהה אל מול המשיטים השונים ומתמודדים עם כל תנאי שהים מציב להם.
תכירו את יחידת השיטור הימי של אילת. שבעה שוטרים וקצין, שלושה כלי שיט וספינה חדשה בדרך, כמעט חדשה. הצוות המורכב משוטרים צעירים התחלף לפני כשנה, כאשר נכנס פקד צחי אפריאט (35) לתפקיד והחליט לעשות רענון שירות ביחידה.
בסיור שגרתי עליהם לבדוק את כל המפרץ עד אזור הגבול, סיור האורך כשעה וחצי. במשמרת רגילה של תשע – עשר שעות, הם חוזרים לתחנה להתרענן וממשיכים בסיורים עד רדת השמש. "היחידה היא יחידה יחסית חדשה", מסביר אפריאט. "שוטרים ותיקים עברו בסיסים וחלקם עזבו מסיבות כאלו ואחרות. החלטתי להביא לכאן חבר'ה צעירים בכדי שכוח היחידה יהיה יותר לוחמני, שיוכלו להחזיק מעמד יותר זמן בים מאשר המבוגרים. כל השוטרים עברו יישור קו בתחום המקצועי. הם עברו קורס ימאות, חילוצים, עזרה ראשונה ואופן בדיקת רישיונות. מעבר לכך, הם עוברים אימונים בכל מזג אוויר בכדי להיות גוף המוכן לחילוץ ועזרה בכל תנאי, ועוברים מבחנים עיוניים ומעשיים במהלך היום-יום. המטרה שלנו היא לשמור על החוק והסדר בים. אנו עושים זאת באמצעות בדיקת רישיונות, ציוד טכני וציוד חרום, תוקף כשירות כלי השייט. מעבר לבדיקות, אנו מבצעים אכיפה כתוצאה מדרישה שלי לעמוד בקו המנחה – בטיחות בים. למעשה, כל הדוחות בים הם על עברות בטיחות. המטרה שלנו היא למנוע תאונות ימיות. לדוגמה, יש את חוק קו 300, המדגיש כי במרחק של 300 מטרים מחוף המתרחצים על השייטים לנהוג במהירות חמישה קשרים לכל היותר. זה חוק בכל הנמלים בארץ, אך אנו אוכפים אותו באפס סבלנות. רמת העומס גבוהה במפרץ אילת בחגים ובקיץ. כולם מגיעים עם סירות, אופנועי ים, השכרת ציוד ימי וכולם רוצים לצאת לים באילת, התיירים, האילתים, הישראלים הצפוניים. הדבר גורם לצפיפות כלי שייט, מה שמאלץ אותנו להיות שם כמעט כל הזמן, למרות שזה בלתי אפשרי בפועל. אנו משתדלים לחלק את הכוחות למשמרות בוקר וצהריים על מנת לאייש את המפרץ ברוב שעות היום ולעיתים עושים גם פעילויות לילה שאינן בשגרת המשמרות שלנו. לשמחתנו, האילתים כבר מודעים ומכירים את החוקים והתיירים מקפידים לרוב לשוט עם מדריך, במיוחד בנושא אופנועי הים. רוב הבעיות שלנו נוצרות עם הצפוניים שמגיעים לאילת".
השיטור הימי פועל בשיתוף פעולה מלא עם בסיס חיל הים, שמורות הטבע, תחנות ההשכרה. "אנו היד הפותרת והעוזרת", מעיד אפריאט. "שיתוף הפעולה עם חיל הים מביא למוכנות מבצעית גבוהה. אנו נפגשים פעם בשבוע ודואגים לדווח ולעדכן האחד את השני בכדי ליישר קו. אנו מתרגלים איתם תרחישי פח"ע (פעילות חדרנית עוינת) בהם תחום האחריות באופן מלא של חיל הים, אנו מהווים עבורם מעגל תמיכה שני. באירועים פליליים האירוע עובר לטיפולנו המלא".

מצילים חיים
שמונה חודשים עברו מאז נפטר גולש הקיט, לירן שרון. צוות השיטור הימי שהיה באזור כאשר הגולש הוצא מעומק 15 מטרים, פרס את ציוד ההחייאה ולא וויתר עד שהחזיר לו את הדופק. בהמשך נפטר הגולש כתוצאה מקריסת מערכות. "למרות שאנו לא מוגדרים כגוף הצלה, אנו מצילים כמעט בכל יום, זה הפך לשגרה שלנו", מספר פקד אפריאט. "כל דבר שזז בים וצריך עזרה אנו נותנים לו את המענה הכי מהר ברוב הפעמים. כל שבוע אנו מחלצים הרבה מאוד אנשים, הן בכלי השייט שלהם והן אנשים שטובעים. לאור האירוע האחרון עם גולש הקיט, אני מבקש בכל לשון של בקשה מהגולשים שיגלשו עם וסט הצלה".
7-12 דקות הן כל מה שיש לצוות השיטור הימי בכדי להגיע לנמל במצב חרום מביתם. הם נמצאים בכוננות תמידית ועליהם להיות מוכנים לכל מצב שיקרה. בנוסף, הם פתחו קו טלפון זמין 24/7, המיועד לדיווחים על תאונות, פגיעה או כל מקרה של אזרח הזקוק לעזרה. בפסח האחרון נרשמו 52 הצלות אנשים ו-13 הצלות כלי שייט. בזכות האכיפה הגדולה של היחידה, מספר התאונות הימיות עמד על אפס, מה שגרם ליחידה סיפוק רב והיה בגדר הגשמת המטרה. בימים אלו, מכשירה היחידה שניים עשר מתנדבים אילתים בעלי רישיונות השטה שיעזרו לצוות בתום תהליך ההכשרה.
"לומדים להסתכל על הים בזוית אחרת", אומר פקד אפריאט, כמי שהיה גלשן בילדותו. "אחרי שמבינים את הסכנות יש משמעות לכל דבר ובכל יום לומדים משהו חדש. לא הכול זוהר כפי שרואים מהצד, זאת עבודה קשה וסיזיפית, החום מתיש".

איך אתם נערכים לעומס של עונת הקיץ?
"לקראת סוף מאי יעברו השוטרים קורס הסמכה נוסף בחיפה בכדי ליישר קו ברמת ההסמכה של כולם. בנוסף, הצוות ימצא יותר שעות בים, יעבור יותר אימונים מהרגיל. כמו כן, אם העומס ימשיך להיות כמו בחג הפסח האחרון, אבקש תגבורת על מנת לאייש כמה שיותר את המפרץ. מעבר לכך, אנו שואפים להגדיל את התקינה ל-12 שוטרים על מנת לאייש את הבסיס במשך 24 שעות, מצפים לספינה חדשה מקורה שתעזור לבטיחות השוטרים בתנאי מזג אויר מתישים וכמובן מצפים להמשיך לחזק את שיתופי הפעולה והקשרים עם הגורמים בתחום הימי. אני מקווה שיעבור עלינו קיץ שקט, בלי תאונות ושהאוכלוסייה תעזור לנו לשמור על כולם".
רסטר

חמישה טיפים למים בטוחים יותר / פקד צחי אפריאט
1.היו סובלניים בים והישמעו להוראות השיטור הימי וחיל הים.
2. הקפידו על ציוד חרום תקין בכלי השיט על מנת לדאוג לבטיחותכם.
3.שימו וסט הצלה, על אף שזה לא נוח זה מציל חיים.
4.להורים – שימו לב לילדכם ואל תתנו להם להתרחק עם אביזרים מתנפחים צפים.
5.לפני כל שיט תדאגו לעבור הדרכת רענון על גבולות המפרץ ולמנוע תקריות דיפלומטיות.


 


 
 

תגובות
אין תגובות לכתבה זאת.

  • מדורים
  • מגזינים
  • ארכיונים