פרסומת
דלג

יו"ר אגודת פקחי הטיסה: שדה התעופה באילת מסוכן

מאת: עומר כרמון ● 21/6/2012 16:31 ● ערב ערב 2555
עומרי אבני: "אילת היא מקרה עצוב. יש לנו שדה צפוף ומגדל פיקוח מיושן ולא ישקיעו בו גרוש, עד שלא יהיה שדה תעופה חדש בתמנע. בגלל חשש מירי טילים, למטוסים הנוחתים באילת, ניתנה הוראה להתרחק מהגבול המצרי". בחודש הבא יתרחש בעיר תרגיל המדמה התרסקות מטוס נוסעים על שכונת מגורים. השדה הועמד השבוע במצב חירום בשל חשש לאש במנוע מטוס נוחת
יו''ר אגודת פקחי הטיסה: שדה התעופה באילת מסוכן

לצפייה בסרטון לחצו על כפתור || יו"ר אגודת פקחי הטיסה בישראל, עומרי אבני, מזהיר בשיחה עם 'ערב ערב', כי הציוד במגדל הפיקוח באילת מיושן. "כולנו יודעים שכל מטוס באוויר באילת הוא סכנה לתושבים שלמטה", אמר אבני, "אילת היא מקרה עצוב. יש לנו שדה צפוף ומגדל פיקוח מיושן ולא ישקיעו בו גרוש, עד שלא תהיה תמנע (שדה התעופה החדש המתוכנן, ע.כ). חבל, אבל זה מה יש. הציוד ישן. יש שיפורים שייכנסו בעתיד, אבל זה לא יהפוך את המגדל הזה למודרני עד שלא תהיה תמנע". כזכור, רשות שדות התעופה ביקשה לפני שנתיים מעיריית אילת היתר להקמת מגדל פיקוח חדש, אולם היתר זה לא מומש עד כה. עומרי אבני גילה עוד, כי בשל החשש מירי טילים לעבר מטוסים הנוחתים באילת, ניתנה לאחרונה הוראה לקצר את ההקפה מעל אילת ולגשת לנחיתה מדרום, רחוק יותר מהגבול המצרי. הוראה זו בוטלה השבוע, מכיוון שהטייסים ופקחי הטיסה התנגדו לכך, ובעיקר מכיוון שנחיתה כזאת אינה אפשרית עם מטוסי 'אל על' מדגם 'בואינג 757'. "היתה החלטה לעשות תהליך שלא נוח לטייסים ולפקחים", אמר אבני, "אחרי מאבק גדול, התהליך הזה מבוטל. מדובר בתהליך טיסה מדרום שנרא 'הליך רודד', בגלל חשש מטילים, לא רוצים להתקרב מדי לגבול המצרי. בסופו של דבר, ירדו מזה. מטוסי 737 של 'אל על' אוכלי הכל בלי מלח, 757 של 'אל על' לא מסתדרים עם זה".

"הוכנסה טכנולוגיה ביטחונית מתקדמת"

בתגובה לטענותיו של אבני, נמסר מרשות שדות התעופה: "שדה התעופה באילת נותן מענה לתנועת הנוסעים הקיימת כיום באילת. השדה פועל בהתאם להנחיות רשות התעופה האזרחית (רת"א). בהתאם להחלטת ממשלת ישראל, רשות שדות התעופה (רש"ת) שוקדת על תכנון נמל התעופה הבינלאומי החדש בתמנע, אשר ייתן מענה לעליות בתנועת הנוסעים בשנים הקרובות. במקביל לבניית הנמל בתמנע, רש"ת מבצעת שיפורים מתמשכים בתשתיות התעופתיות בשדה התעופה באילת. כך הוכנסה טכנולוגיה ביטחונית מתקדמת, מתבצעות עבודות להרחבת אולם בידוק כבודת יד, שיפוצים במסלול, שיפור תשתית רחבות החנייה ועוד". מרשות התעופה האזרחית, נמסר: "רת"א משקיעה בשדה התעופה באילת משאבים רבים לשיפור הבטיחות והקלה על הצפיפות. כידוע, משרד התחבורה מקדם בימים אלה את העתקתו של שדה התעופה באילת לשדה התעופה החדש "רמון" שבתמנע. מעבר זה יפתור את כל בעיות התשתית הקיימות כיום בשדה הנוכחי. מגדל הפיקוח נמצא באחריות רשות שדות התעופה (רש"ת) ובטיפולה. גישת RODED נועדה לשיפור בטיחות הטיסה והיא תקפה גם היום. הדבר היחיד ששונה בגישה, הוא מגבלת טווח הראות למצבי מזג אויר קיצוניים. השינוי המדובר נעשה מטעמי בטיחות טיסה ולאחר בחינה מקצועית של חברות התעופה, פקחי בטיחות הטיסה ואגף המבצעים של רת"א".

תרגיל המדמה התרסקות מטוס על שכונת מגורים

השבוע, התנסה שדה התעופה באילת במצב חירום, כשבמטוס של חברת 'ארקיע' מסוג ATR ובו 73 נוסעים, נדלקה נורית המתריעה על אש באחד משני המנועים. הטייס הודיע מיד למגדל הפיקוח, ובשדה הוכרז מצב חירום 3 (הגבוה ביותר). המטוס נחת בשלום ולא נמצאו סימני אש. מפקד שירותי הכיבוי באילת, טפסר יהודה קסנטיני, אמר ל'ערב ערב', כי מצב חירום מהסוג שהתרחש השבוע מתורגל כל העת. בחודש הבא אף צפוי תרגיל גדול המדמה התרסקות מטוס על שכונת מגורים בעיר. עומרי אבני העריך, כי ההחלטה להנחית את המטוס בשדה התעופה באילת, למרות החשש לאש במנוע, הייתה נכונה: "הכי טוב היה להחזיר את המטוס לתל אביב, אבל זה כמו באוטו: כשנורה אדומה נדלקת, צריך להפסיק לנסוע כלומר לנחות בשדה הקרוב". מדוע לא להנחית את המטוס בשדה התעופה ב'עובדה'? "לנחיתה בשדה התעופה ב'עובדה' יש יתרונות, מכיוון שנמנע סיכון בעיר צפופה. אבל מצד שני, 'עובדה' הוא שדה צבאי ואילת הוא שדה אזרחי לכל דבר. צריך לזכור שההחלטה מתקבלת בידי הפקח ובידי הקברניט של המטוס".

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש