רק אני והגינה שלי - הגינות הכי יפות באילת

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 30/8/2012 17:53 ● ערב ערב 2064
קומקום שנזרק לפח, עצים שעשו עלייה לאילת, מסלעות, בריכות מיוחדות. כל אחד והגינה שלו. ארבעה תושבים, ארבע גינות והרבה אהבה לירוק
רק אני והגינה שלי - הגינות הכי יפות באילת

הגינה הממוחזרת

תמונת כתבה
תמונת כתבה
תמונת כתבה
המטפח- ירמי בכר (64), תושב אילת מזה כ-44 שנים המחזיק במגן השר להגנת הסביבה משנת 2002. עוד מילדותו אהב לאסוף חפצים ולהפוך אותם לאדניות ולעציצים שונים. המיקום- גינה בבניין הנושקת לרחוב דרך יותם, מול בית הספר 'אופיר'. גודל הגינה- כ-120 מ"ר לערך. עיצוב- גינה גדולה וצבעונית המורכבת מחפצים ממוחזרים שהפך בכר לעציצים מיוחדים ברחבי הגינה. "הגינה מעוצבת משימוש חוזר של פריטים", הוא מסביר. "כל דבר שיש בו חלל ריק וניתן למלא אותו באדמה- ניתן להפוך לשתיל ואפילו רצוי. אין זו אגדה – הכול מהאשפה. עם קצת רצון ויכולת אפשר לעשות הכול". ייחוד- בגינה הממוחזרת של ירמי תמצאו פריטים שמצא בפחי האשפה, ברחוב ואפילו אצל האנשים ההולכים ושבים שאינם יכולים להתעלם מהגינה המיוחדת המיועדת לשמירה על הסביבה. האדניות והשתילים אשר יצר מורכבים מחפצים שונים שאינם בשימוש, ביניהם: מנורות, סלסלות, כלובי ציפורים, גלוני מים, סטנד-שוקולדים, מעמד תוף של מכונת כביסה, נעלי בית, בקבוקי פלסטיק, תמונות, כלי מטבח, כיסא אוכל, אופניים, בובות, כיור, ברזים, מעמד דיסקים ואף מעמד פלסטיק לשקיות חלב. כולם ללא יוצא מן הכלל הפכו לשתילים יפיפיים הממלאים את חלל הגינה. אחראי על העיצוב וההקמה? הוא ורק הוא. מזה כשנה וחודשיים החל ירמי לאסוף פריטים להקמת גינת הבניין ומאז ועד היום הוא עוסק בעיצובה. הפריט היקר ביותר בגינה? "הכול יקר מבחינה אומנותית. בפועל אין כאן משהו יקר במיוחד, הכל ממוחזר, אפילו כלוב לציפורים הפך בגינה למעמד עציצים". המציאה- "לקחתי רדיו שאינו בשימוש ובמקום הדיסקים שמתי אדמה ושתלתי שתיל. עכשיו הוא אוי לא יכול לנגן, אבל יכול לצמוח". הצמח האהוב- "הצמחים האהובים עליי עוד מילדות הם הציפורן והשושנה, שלצערי לא הצלחתי עדיין להביא לאילת אפילו כשחיפשתי בתל אביב, אך אני לא מוותר ומקווה שבקרוב מאוד אצליח להביא ולגדל אותם פה". הפינה החביבה- "אין משהו מועדף. הכל שווה בעיניי, הגינה היא כמו ילד עבורי ויש לי סנטימנטים לכל פינה ופינה בה". החזון- "המטרה היא לחנך את הילדים לחשוב פעמיים לפני שיזרקו דברים לפח. מכל דבר אפשר לעשות משהו בשימוש חוזר, לאו-דווקא גינה. ניתן ליצור מוביילים ומנורות יפות ואינספור דברים מרהיבים".

הגינה הטרופית

תמונת כתבה
תמונת כתבה
המטפח- חנוך בר גורן (79), פנסיונר, אורטופד במקצועו, עבד בתל השומר כ-42 שנים. מתגורר באילת מזה כשלוש וחצי שנים. המיקום- גינה יפיפייה בנווה מדבר גודל הגינה- גינה היקפית שרוחבה כחמישה מטרים לערך. עיצוב- גינה גדולה ומרהיבה, מלאה בעצים בגבהים שונים התחומים באבנים. "הגינה מאוד מיוחדת", אומר חנוך. "יש כאן הרבה עצים נדירים ועצים מהאמליה". ייחוד- בגינה המטופחת של חנוך תמצאו סוגים רבים של עצי דקל, חלקם אף נדירים, עצי פרי, פינות ישיבה ובעיקר הרבה ירוק. העצים הנושקים לגובה בשילוב עצים נמוכים יותר מקנים אווירה טרופית ומרגיעה לכל הבא לבית. בין העצים המרכיבים את גינתו תמצאו: זמיות, דקל דום, רוונלה, דקל זנב השועל, ציקסים נדירים, שושנת המדבר, עץ זית, אריקה, ואף עצי פרי, ביניהם: רימון, לימון, פומלה, קלמנטינה, מנגו, גויאבה, תפוז ותפוז סיני. מי אחראי על העיצוב וההקמה? "יורם, אחד מבעלי 'הגן הבוטני' הוא החתן שלי. לפני כשלוש וחצי שנים לא היה בגינה כלום, שממה. יורם, יחד עם שותפיו, אייל ורצי, תכננו את עיצוב הגינה ויורם היה הביצועיסט ומאז אני מטפח אותה מידי יום". הפריט היקר ביותר בגינה? "הכול יקר בעבורי. רוב העצים נדירים". המציאה- "השיח היפה עם פרחים אדומים, שאיני יודע אפילו את שמם. זהו השיח הזול ביותר בגינה והוא מוסיף צבעוניות לגינה כולה". הצמח האהוב– "אני אוהב את כל משפחת הדקלים ולשמחתי, אני מגדל הרבה מהם בגינתי". הפינה החביבה- "פינת דק שבניתי בכניסה לבית עם פינת ישיבה. שמתי מאוורר והשולחן מוצל בזכות עץ הצאלון. כל המשפחה נוהגת לשבת כאן יחד, קרוב למטבח, להירגע בצל ובאווירת השקט". החזון- "לשמור על הגינה כפי שהיא. נורא קשה לשמור על כל הירוק בחום הכבד באילת ועלים רבים נשרפים. יש לנקות את הגינה ולוודא כי לכל צמח הגיע מספיק מים במהלך ההשקיה האוטומטית".

גינה בניחוח המזרח הרחוק

תמונת כתבה
תמונת כתבה
תמונת כתבה
המטפחים: הספר האילתי, רונן מויאל ואשתו לירון, ילידי אילת שחיים בדירת הקרקע הנ"ל בשנים האחרונות. לשניים שני ילדים, שגם הם עוזרים בטיפוח הגינה. המיקום: דירת קרקע בשכונת השחמון גודל הגינה: כ- 80 ממ"ר עיצוב: ההוכחה לכך שהגודל לא תמיד קובע. למרות שהגינה אינה ענקית, היא מתוכננת בקפידה, כל דבר בה ממוקם במקום הנכון והכל יחד יוצר את השלמות. עיצוב מוקפד, קו נקי. פריטים מושקעים, יקרים ומיוחדים שיוצרים במקום את אווירת המזרח הרחוק. ייחוד: אי אפשר להגיע לגינה של המויאלים ולא להתאהב. אלו פינות הזולה המיוחדות, המסלעה המקסימה ומפל המים, פיסת הדשא, הדקלים, בריכת הדגים, הפרגולה הקשתית היפה ובמת הדק עליה מוצבת פינת ישיבה מתחת לסככת קש עגולה מקסימה. כל אלו הופכים את המקום לפינת חן שלא ניתן להישאר אדישים אליה. מי אחראי על הגינה וההקמה? לירון: "עיצוב הגינה הוא שלנו. מסתבר שבעלי מוכשר לא רק בעיצוב שיער...הוא מפתיע כל הזמן. את הדק הקמנו שנינו במו ידינו. את הגשר מעל בריכת הדגים ואת המעקים רונן הקים בעצמו. על המפל והמסלעה אחראי אביב רפואה האמן, כשרונן עבד לצידו ועזר לו בכל הנדרש ועל הפרגולה המהממת 'אלדד פרגולות'". הפריט היקר ביותר בגינה? "הכל יקר ומושקע", מבהירה לירון. "לא חסכנו בכלום כי אם אנחנו עושים אנחנו עושים את הטוב ביותר ולא מתפשרים". המציאה:"אין משהו כזה בגינה. אפילו השמשייה מקש היא בהזמנה מיוחדת". הצמח האהוב:"דקלי הטבעות", מודיעה לירון. "דקלים שהגזע שלהם דמוי טבעות. הם מהממים. עשינו בהם שימוש נרחב בגינה". הפינה החביבה:אזור הגשר העובר מעל בריכת הדגים, יחד עם הבריכה עצמה, הוא האזור המועדף על הידלים בגינה הביתית. לעומת זאת, אצל המבוגרים, דווקא פינת הישיבה על הדק המוגבה, כשנוף המפרץ נגלה מנגד בחלקו, היא הפינה המועדפת. החזון:לירון: "עכשיו רק נשאר לדאוג לפינת ישיבה מעוצבת ויפה עם פלאזמה"...

הגינה האמנותית

תמונת כתבה
תמונת כתבה
|תמונה12| המטפחת: דפני פלאי (60), מלמדת סדנאות אומנות בתחום העיצוב והפיסול בחמר, זכוכית ושוקולד. מתגוררת באילת מזה כ- 13 שנים. המיקום: גינה פרטית באחד המשעולים מול בית הספר 'מצפה ים'. גודל הגינה: כ-40 מ"ר לערך. עיצוב: גינה אמנותית מיוחדת, המעוצבת בהשראת השבטים האפריקאים והאינדיאנים, בה תוכלו לראות מגוון עבודות מוזיאוני. "את רוב פסלי השבט אבי יצר", מספרת דפני. "מאז שעבר לאילת אני משמרת את פסליו ומוסיפה לגינה גם יצירות שלי. השראתי לעיצוב הגינה מגיעה מהעיר וונקובר שבקנדה, המעוצבת בהשראת השבטים האפריקאים והאינדיאנים, יש לי משיכה אינטואיטיבית רבת שנים ליצירה בהשראת האינדיאנים". ייחוד: את הגינה האומנותית של דפני אי אפשר לפספס. כבר בכניסה לגינה, המהווה את הכניסה לבית, ישנו שער וגדר מעץ מעוצב ('אלדד פרגולות') בסגנון הניו-מקסיקו. ממש מאחורי השער המרהיב, תוכלו מיד להבחין בפסלים מיוחדים בדמויות השבטים האפריקאים והאינדיאניים העשויים מאבן שיש, אבן גיר ירושלמית, יציקות בטון, עץ, ברונזה, זכוכית ואף מעבודות מתכת, פרחים צבעוניים מעבודות זכוכית וכדי חמר המשמשים כאדניות. מעבר לכך, תוכלו לראות בגינה גם קצת ירוק - עץ רימון, עץ זית, צמח האלוורה, פיקוסים, עץ תפוזים ננסי וצבר. בנוסף, בגינה ישנו גם ערסל נוח, פינת ישיבה, מוביילים מעץ במבוק, סטודיו ללימוד יצירה ועיצוב ופסל מרהיב מעץ בדמות שור. מי אחראי על העיצוב וההקמה? "לפני כשנה העברתי את הפסלים של אבי לגינה שלי ומאז התחלתי לעצב ולשדרג אותה". הפריט היקר ביותר בגינה? "לא ניתן לאמוד מחירים של יצירות אומנות שכן אין עוד כמותם, אך אני משערת לעצמי כי פסל האישה מהגיר הירושלמית, השוקל 4 טון לערך, הוא היקר מכולם". המציאה- "מחזור הנעליים. לקחתי נעליים ישנות ויצרתי עבודה בגבס מעל הנעל, צבעתי בצבעים הרצויים והפכתי אותם למעמדי נוי ומעמדים שימושיים לכלי כתיבה". הצמח האהוב- "עץ הזית", היא מדגישה. "נולדתי בסביבה שכולה עצי זית והעץ הזה עבורי הוא הבית, מזכיר לי את ילדותי". הפינה החביבה- "הפסל האבן הירושלמית הגדול בדמות האישה הוא האהוב עליי מכול. הוא מאוד אימהי ואדמתי עבורי". החזון- "ראשית, שימור הפסלים שאבי העניק לי. אבי כיום בן 86 ובכל פעם שהוא נכנס לגינה ורואה איך אני שומרת על פסליו, הוא מאושר. זאת מחווה מאוד מרגשת מלאת אהבה עבור אבא שלי. בנוסף, אני מקווה כי הגינה תיתן השראה לאנשים אחרים וכי האמנות תהיה חלק אינטגראלי אצל כל אדם ואדם".


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

 

 

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש