פרסומת
דלג

כך עושים תיירות

מאת: עומר כרמון ● 22/2/2013 19:07 ● ערב ערב 2590
לא פחות מ-50 אלף תיירים ואילתים הציפו בסוף השבוע את החוף הצפוני וצפו בהופעות אמני רחוב ובמיצגים. המסעדות ובתי הקפה דיווחו על הכנסות שיא. מנכ"לית העמותה לקידום המסעדות, בתי הקפה והברים, אהובה זייד: "היה נפלא לראות את אילת חיה ותוססת. כל הכבוד לתאגיד התיירות על היוזמה וההפקה אנחנו חושבים שזה הכיוון בו צריך ללכת. לשווק את אילת על בסיס ארוחת בוקר בלבד". מנכ"ל התאחדות בתי המלון בעיר, שבתאי שי: "המסעדות ובתי הקפה היו הנהנים העיקריים מהפסטיבל, אז מדוע הם לא משתתפים במימון?" גיבור האירוע, מנכ"ל תאגיד התיירות, אמיר נפתלי, כמעט ושכח שרק לפני שלושה שבועות ביקש להתפטר: "אני רוצה לגרום לכל גורמי התיירות לעבוד יחד. וזה מה שאני מתכוון לעשות גם בשנים הקרובות". נפתלי ציין לשבח את מ"מ וסגן ראש העירייה, אלי לנקרי, שפעל להשגת 400 אלף שקלים ממשרד התיירות למימון הפקת הפסטיבל. עיריית אילת השקיעה בפסטיבל 200 אלף שקלים
כך עושים תיירות



הצלחה כבירה לפסטיבל אמני רחוב שהתקיים בסוף השבוע בטיילות 'המלך שלמה', 'רויאל ביץ' ו'הילטון מלכת שבא'. לא פחות מ-50 אלף תיירים ואילתים הציפו את אזור התיירות וצפו במופעי תיאטרון, אקרובטים, משחקי שולחן, מתחם ג'ימבורי, מופעים מוזיקליים ופסלים חיים, וכן בהופעה של הזמרת, לאה שבת. כמעט כל המופעים הוצעו בחינם. מי שרצה, יכל להביע את הערכתו לאמנים באמצעות הנחת כסף בכובע (לכן גם נקרא האירוע 'פסטיבל בכובע').

המסעדות באזור דיווחו על הכנסות שיא במהלך ימי הפסטיבל. גורמי התיירות בעיר לא חסכו מחמאות מתאגיד התיירות על הפקת האירוע. מנכ"לית העמותה לקידום המסעדות, בתי הקפה והברים, אהובה זייד, אמרה ל'ערב ערב': "היה יוצא מהכלל! המסעדות דיווחו על הכנסות מדהימות. היה נפלא לראות את אילת חיה ותוססת. כל הכבוד לתאגיד התיירות על היוזמה וההפקה. אנחנו חושבים שזה הכיוון בו צריך ללכת. לשווק את אילת על בסיס ארוחת בוקר בלבד עם אירועים בחוץ".

"הופעות רחוב זה דבר סטנדרטי באירופה"


מנכ"ל התאחדות בתי המלון בעיר, שבתאי שי, היה שותף לדברי השבח, אולם לא שכח לשיגור עקיצות לעבר התאגיד והמסעדנים, הנלחמים בתקופה האחרונה בשיטת 'הכל כלול' הנהוגה במלונות: "זה היה אירוע מצוין, אבל עם כל הכבוד, אנשים לא הגיעו מתל אביב לאילת בגלל פסטיבל 'הכובע'", הוא אמר. "מי שמסתובב בעולם, יודע שהופעות רחוב זה דבר סטנדרטי. אם מדובר באירוע חד פעמי, אין בו חשיבות רבה. אבל אם תהיה הסדרה של אירועים כאלה, זה יעזור לשווק את העיר. בשביל אירועים כאלה היה צריך להקים תאגיד. לא בשביל לשווק את אילת בחו"ל. את זה עושה משרד התיירות שמחזיק נציגים בחו"ל. התאגיד צריך לשפר את המוצר התיירותי האילתי. אנחנו השתתפנו בעלות מימון הפסטיבל, אבל העמותה לקידום המסעדות, לא. המסעדות ובתי הקפה היו הנהנים העיקריים מהפסטיבל, אז מדוע הם לא משתתפים במימון או מפיקים אירועים כאלה בעצמם? הגיע הזמן שגם הם יעשו משהו. בינתיים הם רק מעבירים ביקורת על מה שאנחנו עושים".

אהובה זייד סירבה להגיב לדברים. ראוי לציין עם זאת, כי הפסטיבל התקיים בטיילות הצמודות לבתי מלון ומרבית המסעדות שנהנו מהפסטיבל פועלות בשטחן.

"מוסד אילתי כמו פסטיבל הג'אז"


גיבור הפסטיבל, הוא ללא שום ספק, מנכ"ל תאגיד התיירות, אמיר נפתלי, שרק לפני שלושה שבועות הודיע על כוונתו להתפטר, במידה והתאגיד לא יתנהל אחרת. השבוע נשמע נפתלי אחרת והביע את רצונו להמשיך להפיק פסטיבלים באילת גם בשנים הקרובות: "זה היה מדהים. בעלי המסעדות סיפרו לי שמעולם לא היו להם בסוף שבוע הכנסות כה גבוהות. אני רוצה לגרום לכל גורמי התיירות לעבוד יחד. וזה מה שאני מתכוון לעשות גם בהמשך. האירוע הזה יכול להפוך למוסד אילתי כמו פסטיבל הג'אז.

נפתלי מסר ל'ערב ערב' כי תקציב הפסטיבל עמד על 650 אלף שקלים: 400 אלף שקלים ממשרד התיירות, 200 אלף שקלים מתקציב העירייה ו-50 אלף שקלים מתקציב התאחדות בתי המלון בעיר. נפתלי ביקש להדגיש את פעילותו של מ"מ וסגן ראש העירייה, אלי לנקרי, להשגת הכסף ממשרד התיירות. "הפסטיבל הוא הצלחה כה גדולה, שאני מאמין שבפעמים הבאות לא נצטרך לשאת בעלות שכרם על האמנים והם יתמודדו על האפשרות להופיע במסגרתו", הוא אמר.

בראיון ל'ערב ערב' לפני שבועיים, סיפר נפתלי מדוע נלחם כדי שהפסטיבל ייצא לפועל: "אני בעד שהדיון יהיה מקצועי, ומי שיכול לתרום לתועלת התאגיד מבחינה מקצועית, שיתווכח עמי האם נכון לעשות את פסטיבל 'בכובע', שאגב אני עושה לא מתוך משהו פוליטי. אני הבאתי את זה לעיר ואת 'הביאנלה' בשבועות, ואת היריד שאני מקיים כל יום שישי בטיילת כבר במשך כמה חודשים. זה חלק קטן ממה שצריך להיות. יש לי חזון מאוד גדול לעניין. אני מסתכל על זה כתשובה למה שתוקפים הרבה מאוד בשנה האחרונה: 'הכל כלול'. כל עוד לא נייצר אלטרנטיבה לבעיה שיש לנו מבחינת אטרקציות וגיוון וחידוש של מוצרים, אז בסופו של דבר צודק דוד פתאל שאומר, אילת לא מעניינת את הישראלים. אילת היא לא עיר בירה עם היסטוריה שאפשר להקים בה כל פעם מוזיאון חדש ולהביא תיירים, להקים אטרקציה זה לא תמיד עסק כלכלי. אנחנו יודעים שיש מעט מאוד אטרקציות בישראל שמרוויחות כסף. אילת זקוקה לחלק משלים וזה אטרקציה תרבותית בחינם, שתגרום לאנשים לצאת החוצה מבית המלון ולרכוש. כך יהיה פיתרון למסעדות ולמסחר בעיר וכך גם ייחסך כסף לבתי המלון. הארוחות המטורפות. שניתנות בבתי המלון מחייבות את האורחים למנוחה. לשם כך, הם מדליקים מזגן, משתמשים במגבות וכך שוחקים את רווחיות בתי המלון. אם האורחים ייצאו מבתי המלון ויסתובבו בעיר, גם בתי המלון ירוויחו מכך".

חדשות אילת