פרסומת
דלג

"לטייס לא היתה שליטה על המטוס – זה יכול היה להיגמר גרוע בהרבה"

מאת: עומר כרמון ● 9/8/2013 09:40 ● ערב ערב 2614
רואה החשבון יגאל ברייטמן (68) הטיס ביום חמישי את מטוס ה'ססנה' שהתרסק בשטח פתוח ליד מרכז הקניות 'ביג'. הוא נהרג, ושני חבריו נפצעו. חובב הטיסה, ארז מכטינגר, שהיה עד להתרסקות: "או שקרה כאן אירוע רפואי, או שהוא נלחץ, או שהוא משך יותר מדי. בלי מספיק מנוע, איבד מהירות והזדקר. זה גורם למטוס להיות חסר שליטה. רצתי לעבר המטוס תוך כדי שאני מחייג 100. אמרתי לה: 'תשלחי לכאן כוחות הצלה דחוף. יש פה מטוס שהתרסק על החול בין שדה התעופה ל'ביג'. היא אמרה לי: 'טוב, בסדר. 'ביג' באר שבע'? היה ריח אדיר של בנזין. הגיע בחור נוסף ואמרתי לו: 'כולם הרוגים'. אבל הוא ענה לי: 'אני שומע משהו'"
''לטייס לא היתה שליטה על המטוס – זה יכול היה להיגמר גרוע בהרבה''



רואה החשבון יגאל ברייטמן (68) נהרג, ושניים נפצעו קשה בהתרסקות מטוס קל בשטח פתוח ליד מרכז BIG. את המטוס, שהיה בגישה לנחיתה, הטיס ברייטמן ז"ל כשלצדו ישבו שני חברים שנפצעו קשה ופונו לבית החולים 'סורוקה'.

מרשות התעופה האזרחית נמסר ל'ערב ערב', כי חקירת האירוע עדיין נמשכת. ל'ערב ערב' נודע, כי כיוון החקירה העיקרי הוא טעות אנוש של הטייס החובב, שהייתה עלולה להסתיים באסון גדול הרבה יותר.

חובב הטיסה, ארז מכטינגר, היה עד להתרסקות המטוס. הוא העריך כי המטוס יכול היה להתרסק גם בלב מרכז הקניות 'ביג' או על אחד מכלי הרכב בכביש 90. "הרוח היתה דרומית ולכן המטוס הגיע מצפון. אני הייתי בכיכר הכניסה לעיר, ממש ליד תחילת המסלול", הוא סיפר ל'ערב ערב'. "מכיוון שאני חובב טיסה, אני תמיד מסתכל על מטוסים נוחתים, במיוחד כשלא מדובר במטוסים המסחריים הרגילים. כשהמטוס חצה את גדר שדה התעופה מעל המסלול, שמתי לב שהוא גבוה מדי. אמרתי לעצמי: 'הוא גבוה מדי, אבל לא חשבתי באותו רגע שיש בעיה מיוחדת. הוא המשיך גבוה מדי מעל המסלול, בלי לגעת, וכנראה שבשלב הזה הוא החליט 'ללכת סביב'. כלומר, כשמשהו לא מסתדר (גלגלים לא נפתחים או כל בעיה אחרת), נשארים על קו המסלול, מפעילים מנוע לעוצמה מלאה, מושכים את האף למעלה כדי להתחיל לטפס ורק לאחר שכבר גבוהים, עושים הקפה מחדש, לניסיון נחיתה נוסף. באמת ראיתי את האף מתחיל להתרומם וחשבתי שזה מה שיקרה. אבל פתאום ראיתי את כנף ימין יורדת. פה זה כבר נראה לי מוזר. חשבתי לעצמי: מה פתאום הוא פונה ימינה בגובה עשרה מטרים. כנראה שברגע זה היתה לו הזדקרות או אובדן שליטה. כנף ימין ירדה למטה בצורה חדה. המטוס נכנס לפניה מאוד חריפה של 180 מעלות וכבר היה לי ברור שהוא הולך להתרסק. הוא סיים את הפניה עם הפנים צפונה. תוך כדי הפניה הוא גם התהפך על הגב, כשהוא באוויר, או שקרה כאן אירוע רפואי או שהוא נלחץ, או שהוא משך יותר מדי. בלי מספיק מנוע, איבד מהירות והזדקר. זה גורם למטוס להיות חסר שליטה. הוא עבר מעל הגדר והכביש תוך כדי פנייה חריפה ימין והתגלגלות והוא נפל על הגג, ממש צמוד לכביש".

תמונת כתבה


הוא פגע בדרך בעמוד תאורה?
"לא. ממש לא. הוא הספיק לעלות קצת, אבל אז איבד מהירות ונכנס לפנייה".

היתה לו שליטה כלשהי על המטוס? כלומר, בחר להתרסק במקום שאין בו אנשים?
"ממש לא. ברגע שהוא היה בפניה החריפה, הוא לא היה בשליטה".

כלומר, הוא יכול היה להתרסק גם על מרכז 'ביג' למשל?
"אם היתה לו יותר עוצמת מנוע, בהחלט יכול להיות. אין ספק שזה יכול היה להיגמר רע עוד יותר. מיקום השדה מטריד מאוד. נוחתים כאן מטוסי סילון גדולים שלא אמורים לנחות בשדה עם מסלול קצר כזה".

מה עשית ברגע ההתרסקות?
"נתתי גז לכיוון שלו ורצתי לעבר המטוס תוך כדי שאני מחייג 100. אמרתי לה: 'תשלחי לכאן כוחות הצלה דחוף. יש פה מטוס שהתרסק על החול בין שדה התעופה ל'ביג'. היא אמרה לי: 'טוב, בסדר. 'ביג' באר שבע'? רק בשלב הזה קלטתי שאני מדבר עם באר שבע. הייתי בטוח שהגעתי לאילת. הסברתי לה שזה אילת וניתקתי את השיחה. הגעתי למטוס שהיה הפוך על הגב. היה ריח אדיר של בנזין. הגיע בחור נוסף ואמרתי לו: 'כולם הרוגים'. אבל הוא ענה לי: 'אני שומע משהו'. היו באמת קולות, לא דיבורים, אלא גניחות. צעקו להם: 'כמה אתם שם', אבל לא שמענו תשובה. הכבאית הראשונה שהגיעה היא של שדה התעופה. הם יצאו מהגדר והגיעו במהירות גדולה מאוד".

מכטינגר סיפר כי העיד קרוב לשעתיים בפני חוקר התאונה של רשות התעופה האווירית. חקירת נסיבות התאונה עדיין נמשכת.

חדשות אילת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש