פרסומת
דלג

שר התחבורה: תוכנית 'נמל התעלה' אינה רלבנטית

מאת: עומר כרמון ● 26/10/2013 00:13 ● ערב ערב 2625
תוכנית 'נמל התעלה' שמקודמת בידי ראש העירייה, זכתה השבוע לכתף קרה מצדו של שר התחבורה, ישראל כץ: "זה רעיון ישן, לא היתה שום החלטה להקים אותו וגם הודגש שאין קשר בין הרכבת לאילת לבין הדבר הזה", הוא אמר. השר הבהיר, כי הרכבת לאילת תסתיים באזור התעשייה שחורת ולא תחובר לנמל באמצעות מנהרה שתחצה את העיר. חברי כנסת על תוכנית הרכבת: "אילת היא עיר אטרקציות, אז עכשיו תהיה בה אטרקציה חדשה של רכבת לשום מקום". פרופ' ערן פייטלסון: "יהיה זול יותר למדינה לתת לתושבי אילת ולתיירים טיסות בחינם, מאשר רכבת"
שר התחבורה: תוכנית 'נמל התעלה' אינה רלבנטית



שר התחבורה, ישראל כץ, אמר השבוע בדיון ועדת הכלכלה של הכנסת בנושא הרכבת לאילת, כי הקמת נמל תעלה, אינה עומדת כלל על הפרק, ונמל אילת אינו צפוי לעבור צפונה.

התוכנית להקמת נמל תעלה קודמה בשנים האחרונות על ידי ראש העירייה, מאיר יצחק הלוי. מטרתה היא העתקת הנמל לאזור מסוף 'רבין' ופינוי החוף הדרומי לטובת תיירות. לפני שנה, נדמה היה כי משרד התחבורה שוקל לאמץ את הרעיון. אולם מדברי השר השבוע, עולה כי בדיקת הפרויקט העלתה כי אינו ישים.

בתגובה לדברי ישראל כץ, מסר ראש העירייה, מאיר יצחק הלוי: "אכן אין כוונה שרכבת אילת תגיע עד לנמל המתוכנן כחלק מתכנית השער הדרומי, אלא שהתחנה האחרונה תהיה בצפון העיר. לגבי נמל התעלה, לדעתי התכוון השר לכך שבנקודת הזמן הזו, ההתמקדות תהיה בנושא הרכבת, שדה התעופה וכביש הערבה. ההתייחסות לפתיחת נמל תעלה תהיה רלוונטית, לאחר שיבחנו נושאים נוספים בעיקר בתחום השפעת התעלה הים".


"אילת לא מקופחת"


חלק נכבד מהביקורת הנשמעת נגד פרויקט הרכבת לאילת, מתמקד בכך שהמסילה מסתיימת באזור התעשיה שחורת, ואינה מתחברת לנמל. שר התחבורה הבהיר השבוע, כי המסילה לא תוארך לנמל. המטענים שיפורקו בשחורת יועמסו על משאיות שייסעו בכביש העוקף, או שיועברו לנמל באמצעות מסוע תת קרקעי. הוא דחה את הביקורת העזה שהוטחה בתוכנית מצד חברי כנסת רבים, שהגיבו בזעזוע לדו"ח שהכינה החברה להגנת הטבע ובו הציגו מומחים את הפרויקט כמסוכן ותלוש מהמציאות.

פרופ' ערן פייטלסון, מהחוג לגיאוגרפיה באוניברסיטה העברית, שריכז את הדו"ח עבור החברה להגנת הטבע, התייחס לפרויקט הרכבת במילים קשות. "התמונה שהתגלתה בפנינו, היא שאתם דנים בפרויקט מופרך", הוא אמר לחברי הכנסת, "העלות הראשונית היא 23 מיליארד שקלים וזה עוד בלי חיבור לנמל. עדיף למדינה לסבסד טיסות בחינם לתושבי אילת ולתיירים. זה יהיה יותר זול. לרעיון הגשר היבשתי אין כל סיכוי. המחיר למכולה יעמוד על 800 דולרים לפחות. בעוד שבתעלת סואץ, המחיר יעמוד על 30 דולרים בלבד. גם אם תעלת סואץ תיסגר, החברות יעדיפו לשוט סביב אפריקה ולא לעבור דרך אילת. אומרים שהרכבת תפתח את הנגב. זאת רכבת עוקפת נגב, איך בדיוק היא תפתח את הנגב? גם באזורים בהם הרכבת תעצור פעמיים ביום, לא יחול שינוי. מה שהיה נכון למאה ה-19 לא מתאים למאה ה-21. אז לא היו מכוניות ולא היו מטוסים ולכן לרכבת היתה אז חשיבות הרבה יותר גדולה. אומרים שהרכבת תפתח את אילת. איך בדיוק? רק גשר יבשתי יכול היה להביא תעסוקה לאילת, אבל הוכחנו שאין לזה סיכוי. מדינת ישראל משקיעה היום 11 מיליארד שקלים בשיפור התחבורה לאילת. תשעה מיליארד בהקמת שדה תעופה חדש ושני מיליארד בהרחבת כביש הערבה. אילת לא מקופחת. אם מטרת הרכבת לאילת, היא להטיב עם חברת כימיקלים לישראל (כי"ל), הציבור צריך לדעת שהפרויקט הזה נועד למען חברה פרטית".

ח"כ דב חנין אמר בתגובה לדברים: "הפרויקט הזה הוא גזר דין מוות למצפה רמון ולירוחם, לרוב רובו של הנגב, לכל המקומות שהרכבת לא מגיעה אליהם. רכבת לשום מקום היא דבר מיוחד במינו. אילת היא עיר אטרקציות, אז עכשיו תהיה בה אטרקציה חדשה של רכבת לשום מקום. רכבת שתגרום לעליות מחירים במדינה. להשקעות עצומות על חשבון פרויקטים אחרים של תחבורה ופרויקטים חברתיים. מישהו פה גוזר קופון על הרכבת הזאת. מי זה? על התעלומה הזאת עדיין אין לי תשובה".


"ממש דיסנילנד"


בדיון שהתקיים שעתיים קודם לכן בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אמרה יושבת הראש, ח"כ מירי רגב: "זה לא רציני להציע לנו רכבת ללא סוף (ללא חיבור לנמל, ע.כ). כיצד הממשלה מאשרת את תוכנית הרכבת לאילת בלי לקיים את החוק ולבטל את ההכרזה על שמורת טבע? האם הממשלה מצפה שוועדת הפנים תהיה חותמת הגומי שלה?".

השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, העומד בראש המתנגדים לאישור התוכנית במתכונתה הנוכחית, הוסיף: "ההחלטה על קו הרכבת התקבלה בממשלה הקודמת. אנחנו בממשלה חדשה וזכותנו לבחון מחדש את הנושא". מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, הזהיר: "לאורך מסילת הרכבת לאילת יהיו 16 אלף עמודי חשמל וסוללו עפר. אנחנו רגילים לנסוע בערבה ולראות את ההרים. כל זה ייעלם. יראו רק סוללות עפר ועמודים". ח"כ תמר זנדברג ציינה: "מאז תחילת הקדנציה, לא שמענו דברים כל כך חמורים על ידי מומחים. נדמה לי ש'פיל לבן' זאת אמירה עדינה לתאר את הפרויקט הזה". ח"כ איתן כבל הביע גם הוא התנגדות חריפה לקו הרכבת המוצע: "הפרויקט הזה מופרך מתחילה. גם מוציאים כל כך הרבה וגם הורסים את התשתית הסביבתית במדינת ישראל".

חברי הכנסת מירי רגב, מירב מיכאלי, אראל מרגלית ודב חנין לעגו לתחזית הממשלה, לפיה בשנת 2030 ייסעו ברכבת לאילת 5.2 מיליון נוסעים בשנה. "בשנת 2012 נסעו בין לונדון לפריס 10 מיליון נוסעים", אמרה מיכאלי. דב חנין ענה לה: "אילת היא פריז החדשה". "ממש דיסנילנד", הוסיפה רגב המשועשעת. ח"כ מרגלית הדגיש: "גם אם תיקח את כל התיירים בישראל ותוריד אותם לאילת, לא תגיע למספרים האלה. זה לא ריאלי".


"אין היתכנות כלכלית לאף רכבת"


יו"ר המועצה האזורית ערבה תיכונה, איל בלום, ניסה להגן על פרויקט הרכבת: "גם על כביש 6 אמרו שאף אחד לא ירצה לנסוע בו, והיום ניתן לראות את ההצלחה ואת התועלת שלו לפיתוח האזור", הוא אמר, "אנחנו רואים ברכבת הזאת אור בקצה המנהרה להתיישבות בערבה". יו"ר המועצה האזורית חבל אילות, אודי גת, שעד לאחרונה לא הסתיר את הפסימיות שלו לגבי סיכויי מימוש הפרויקט, הביע אף הוא תמיכה נלהבת בפרויקט.

שר התחבורה, ישראל כץ, תקף בציניות את המתנגדים הרבים: "אני מופתע לגלות שמרבית המתנגדים לרכבת לאילת שייכים למפלגת העבודה", הוא אמר, "בדקתי אחורה את אבותיכם הרוחניים, ומצאתי שהם אלו שקיבלו את ההחלטות על הקמת קו הרכבת. אז נהגו לעשות פחות בדיקות כלכליות ועסקו יותר בבניית המדינה. יש לי הרגשה שאם היו עושים אז בדיקה כלכלית, גם לא היו מקימים את מדינת ישראל. אין היתכנות כלכלית לאף רכבת", הוא הדגיש, "רק לרכבת קלה יכולה להיות היתכנות כלכלית. גם לפרויקט קו הרכבת המהירה לירושלים אתה מתנגד מכיוון שאין לו היתכנות כלכלית", הוא אמר בכעס לפרופ' פייטלסון.

לגבי 'נמל התעלה' אמר השר: "זה לא רלבנטי. זה רעיון ישן שעלה גם בדיונים, לא היתה שום החלטה להקים אותו. חברת נמלי ישראל ביצעה בדיקות מקדמיות, היה RFI (בדיקה לקבלת מידע, ע.כ), לא היתה שום החלטה וגם הודגש שאין קשר בין הרכבת לאילת לבין הדבר הזה. מבין חמשת האפשרויות ששרטטה חברת נתיבי ישראל (לחיבור הרכבת לנמל, ע.כ), יש שתי אפשרויות שהן ריאליות: כביש עוקף (שיתחבר לנמל דרך נחל גרוף או נחל שלמה, ע.כ), או מסוע (תת קרקעי, דרכו יועברו הפוספטים והאשלג, ע.כ)".

חדשות אילת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש