פרסומת
דלג

מי צריך את מינהלת הטיילת?

מאת: מירב לוי דיאמנט למערכת ערב ערב באילת ● ● ערב ערב 2148
שנתיים עברו מאז הוקמה בעיר מינהלת הטיילת, שאמורה לפקח על המצב בטיילת. מצבת העובדים אחראי מינהלה, 7 פקחים, 6 עובדי ניקיון, בפועל לפקחים אין שיניים וסמכות לרשום דוחות וכשבאסטה פועלת בקיץ כמעט 24 שעות ביממה, גם אי אפשר לנקות, אז למה צריך את המינהלת?
מי צריך את מינהלת הטיילת?

מתי בפעם האחרונה עשיתם סיבוב בטיילת? אותה טיילת משופצת שזללה 18 מיליון ש"ח כדי להיראות כמעט כמו שנראתה לפני השיפוץ. אם לא די בכספי השיפוץ שירדו לטמיון, מצאו דרך נוספת לבזבז את כספי משלם המיסים. קוראים לזה -מינהלת הטיילת. שנתיים עברו מאז הוקמה המינהלה על פי בקשתו של ראש העיר הקודם, גבי קדוש, במטרה לסייע לעירייה בפיקוח ובאחזקת אזור טיילת החוף הצפוני .צוות המינהלת כולל אחראי מינהלת, 7 פקחים ו- 6 עובדי ניקיון, או עובדי קבלן, המועסקים על פי הצורך. עד כאן הכל טוב ויפה, אלא שבפועל מדובר בחבורת עובדים שאמנם רוצים לעזור, ולעשות טוב, אלא שאין להם את הכלים וגם לא את ה'שיניים'. לפקחים המועסקים על ידי החברה הכלכלית של עיריית אילת אין כלל יכולת לרשום דוחות, לעומתם, פקחי סיירת התיירות מוסמכים לעשות זאת והם מוזמנים על ידי פקחי המינהלת לרשום דוחות. האם לשם הזעקה טלפונית הוקמה המינהלת? האם בעלי עסקים סמוכים הנתקלים בבעיות לא יכולים לצלצל לסיירת התיירות באותה מידה ולחסוך מהקופה הציבורית 7 משכורות ויותר? אפילו בחברה לפיתוח חוף אילת מודעים לבעייתיות שבנושא. השבוע אמרה לנו מ"מ מנכ"ל חפח"א דקלה מור, " הסדר זה בעייתי והנושא עומד על סדר היום בדיונים בינינו לבין העירייה, במסגרת הדיונים על אופן המשך הפיקוח והאחזקה בטיילת". אם לא די בכך, הרי שאפילו סמכויות בתחום הניקיון אין לפקחי המינהלת. לדברי דקלה מור, בעבר נעשתה פנייה למשרד לאיכות הסביבה, כדי להסמיך את פקחי מינהלת הטיילת כמפקחי ניקיון, אך המשרד דחה את הרעיון בשלילה. ומה על עובדי הניקיון ? בין 4 ל-6 עובדי קבלן המועסק על ידי העיריה, אמורים לדאוג יום יום לניקיונה של הטיילת, אך ספק אם מישהו מהם יכול לבצע את עבודתו בימים אלו. כשהטיילת עמוסה במטיילים וכשהדוכנים פתוחים כמעט 24 שעות ביממה, צאו וראו את הצבע השחור של המרצפות ואת הזוהמה, דקלה מור בעצמה אמרה לנו השבוע, " משימת הניקוי בלתי אפשרית.באף מקום בארץ וככל הנראה גם בעולם, לא פועלים עסקים מסחריים 24 שעות ביממה ,בכל מקום קיימות מספר שעות סגירה בהן ניתן להכנס לשטח בכוחות ניקיון מרוכזים ולהכינו לקראת היום החדש". לטענת מור, חפח"א התריעה על המצב בפני הנהלת העירייה וסוכם כי תצא הנחייה בנושא הסגירה לרוכלים, כדי לאפשר את ניקיון השטח. עד היום, ימים אחדים לפני סיום החופש הגדול, לא טופלה הבעיה והטיילת נותרה מלוכלכת.
בעלי עסקים השוכנים בסמוך לטיילת התיירות, הביעו השבוע את מורת רוחם לגבי תיפקוד מינהלת הטיילת. כולם ללא יוצא מן הכלל הבהירו, כי מדובר בחבורה מיותרת לחלוטין,המהווה ביזבוז של כספי הציבור. " את יכולה לראות בעצמך איך הדברים על הטיילת נראים ולהבין שאף אחד לא ממש עושה כאן משהו" אמר בתגובה גיא קדוש, הבעלים של קפולסקי למרגלות הטיילת " את קפה אופטימי שהיה בבעלותי נאלצתי לסגור, אחרי שספגתי הפסדים, רק בגלל שמול מרכז פנינת אילת יש קיר חוסם של באסטות, הדבר מקשה את הגישה לעסקים שבמרכז ופוגע בהם כלכלית.גם עכשיו ממוקמים מולי באסטות, כל אחת פותחת כנפיים בניגוד למותר, הם חוסמים את מדרגות הירידה לחוף ומי עושה משהו בנידון? הפקחים באים רואים, מדברים, אבל בהעדר סמכויות, הם לא מסוגלים לעשות כלום. אם כך למה צריך אותם בכלל? לא עדיף לחסוך כסף?"
יוסי מ'סופר חוף' הוסיף בנושא " לפקחים של המינהלת אין שיניים, אין רגליים וגם לא סמכויות, אם הם לא יכולים להועיל, חבל על הכסף שמשלמים להם. הם לא אשמים בכך, הם רוצים לעזור, אבל בפועל הם לא מסוגלים לכלום."
יגאל להב, המפעיל של חוף הפאפיה הזכיר, " יש את אנשי סיירת התיירות שמגיעים לעיתים ונותנים דוחות, יש את אנשי משטרת התיירות, שיכולים לרשום דוחות, אז למה לעזאזל צריך גם את אנשי המינהלת? כדי שיצלצלו? את זה גם אנחנו עושים חדשות לבקרים, בשביל שיסתובבו, ידברו ויצלצלו צריך לשלם להם משכורות? שנתיים הם כאן, לא עושים כלום רק מחכים שכל ההתנהלות המשפטית של הבאסטות תסתיים ורק אז אולי הם יקבלו סמכויות, אז למה לא הקימו את המינהלת הזו אחר כך? למה לא לחסוך בהוצאות המיותרות האלו? אם לא רוצים לפטר את הפקחים, שימצאו להם תעסוקה חשובה יותר והעיקר שיתנו להם סמכויות, אחרת חבל על הזמן".
מי מממן את אחזקת מינהלת הטיילת ? מדובר בכספים הנלקחים מהתקציב המיוחד של משרד האוצר, המגיעים דרך משרד התיירות.

תמונת כתבה
איך אפשר לנקות? צילומים: מ. לוי


תגובת העיריה


בתגובה מסרה דוברת עיריית אילת "פקחי מינהלת הטיילת ופקחי סיירת התיירות עובדים בשיתוף פעולה ומכאן שאין צורך להעניק לשניהם סמכויות לרישום דוחות, זו היתה התפיסה עד כה. הנהלת העירייה בוחנת מחדש את אופן העבודה, ובימים אלה מתקיים דיון לגבי העברת תחומי האחריות ממינהלת הטיילת - חפח"א, לעיריית אילת. המעבר יתבצע תוך חודשים ספורים בלבד. יש לזכור כי סיירת התיירות אחראית על כל אזור התיירות, לרבות החופים ואזורי הבילוי. אזור הטיילת, למרות היותו אזור מאוד מורכב הינו רק חלק קטן מאזור התיירות. כידוע לך, כל נושא הטיילת מטופל באופן פרטני ויסודי לישום המלצות ועדת סטרשנוב, כאשר בסיכומו של דבר ועניין, תוותר לנו טיילת יפה ואסתטית, עם דוכנים אחדים ושעות פתיחה מוסדרות. בשעות שהטיילת תהיה סגורה (מדובר בארבע שעות סגירה), יבוצעו עבודות הניקיון בטיילת.