פרסומת
דלג

במשרוקיות, רעשנים וריקודים: כך התקבלו השבוע העגלים בנמל

מאת: עומר כרמון ● 23/1/2014 20:51 ● ערב ערב 2638
'ערב ערב' קיבל אישור ממנכ"ל הנמל, גדעון גולבר, לסקר את פריקת העגלים מהאוניה למשאיות המובילות אותם לתחנות המעבר ולשחיטה. בניגוד לעבר, נראו הפעם העגלים בריאים ונקיים. האוניה לא הדיפה ריח צחנה. העגלים הורדו מהאוניות מבלי שנעשה שימוש באלות או בעיטות. אחמד דבאח, מבעלי המשחטה שרכשה את העגלים: "אפילו עגל אחד לא מת בדרך". לאחר שעתיים, דרש מאתנו נציג החברה הירדנית שמייבאת את העגלים לישראל, לעזוב את המקום: "לפי ההסכם עם הנמל, אף אחד לא יכול לבוא לפה בלי אישור שלי", הוא אמר
במשרוקיות, רעשנים וריקודים: כך התקבלו השבוע העגלים בנמל



ריח מתקתק של נרגילות קיבל את פני ביום שישי אחר הצהרים ברציף נמל אילת סמוך לספינת הבקר. העובדים מהכפר דיר אל-אסד, העוסקים בהורדת העגלים מהאוניה, ישבו בניחותא תחת עיניהם הבוחנות של אנשי הביטחון והמתינו לשובן של המשאיות. העגלים, שעדיין נותרו באוניה לאחר מסע ימי מאוסטרליה הרחוקה, השקיפו בסקרנות מלמעלה על המחזה: תמימים ורגועים יחסית. נדמה כי אין להם אפילו מושג קל שבקלים לגבי העתיד האכזרי המצפה להם. אולי התבשמו מריח הנרגילות, אולי נלכדו באווירה הרגועה של אילת. מרבית העגלים עסקו בליקוק הדדי של שכניהם, כאילו מנסים לעודדם. מעין אחוות מדוכאים.

"כל כך יפים וטובים"


האוניה עצמה, Dareen, נושאת דגל פנמה, כמעט ולא הדיפה כל ריח. ניגוד גמור לאוניות העגלים בעבר שהגיעו לאילת, נושאות ענני צחנה וזבובים. מרבית צוותה של האוניה הם ילידי הפיליפינים. רק שניים מהם ירדו לרציף כדי לספור את העגלים. הם סיפרו שזאת הפעם הראשונה שהם מגיעים לנמל אילת. לעומת זאת, את נמל עקבה פקדו כבר פעמים רבות.

סמוך לאוניה חנה רכב נושא לוחית זיהוי ירדנית. עובדי הנמל מספרים כי הוא שייך לג'וואד, היבואן מעקבה מחברת 'גושן' שעוסק בייבוא הבקר לנמל אילת ובמכירתו. כשעתיים לאחר מכן יגיע נציג היבואן ויבקש ממני בנימוס, אך בהחלטיות, שאעזוב את המקום. מי שנרתע פחות מנוכחותי הוא הרוכש הישראלי של העגלים, אחמד דבאח מדיר אל-אסד. המשחטה המשפחתית שלהם שולטת כיום בשוק, ודבאח גאה מאוד בסחורה שלו. "תראה את העגלים", הוא אומר לי, "כל כך יפים וטובים. אפילו עגל אחד לא מת בדרך". הוא מספר כי זאת הפעם השנייה שהאוניה Dareen מבקרת בישראל. לדבריו, מדובר באוניה טובה בהרבה מקודמותיה.

הלחץ עשה את שלו


ייבוא העגלים מאוסטרליה לישראל נמצא כבר שנים תחת מתקפה עזה של ארגוני בעלי חיים בארץ ובאוסטרליה. בשנה האחרונה, מתועדות פריקות העגלים בידי פעילים לזכויות בעלי חיים המסתתרים באתר בנייה בשכונת שחמון 6. הלחץ של לוחמי הזכויות עשה את שלו. אם בעבר עשו העובדים שימוש באלות ובבעיטות במהלך הורדת העגלים והעלאתם למשאיות, ביום שישי האחרון ראינו אותם מסתפקים בצעקות, משרוקיות ורעשנים. אחד העובדים שהיה במצב רוח מרומם במיוחד ליווה את הפריקה גם בריקודים עליזים. רק כשעגל מתחיל ללכת בכיוון ההפוך או תועה בדרכו, הם טופחים על ישבנו ומכוונים אותו לעבר המשאית. המשאיות עצמן לא הועמסו בצפיפות. 80 עגלים בשתי קומותיהן של המשאיות הגדולות ו-72 עגלים במשאיות הגדולות פחות.

מנכ"ל הנמל, גדעון גולבר, שהתיר ל'ערב ערב' לתעד את פריקת העגלים, איפשר את כניסתה לנמל גם של ד"ר דניאלה אורטנר - מנהלת סניף אילת של עמותת 'תנו לחיות לחיות'. עובדי הנמל והעובדים שעסקו בפריקת העגלים ידעו שהיא וכתב 'ערב ערב' נמצאים במקום. אך ד"ר אורטנר בחרה לצלם את הורדת העגלים בהיחבא מאחורי מכוניות חונות, דבר שעורר תגובות מחויכות מצד העובדים מדיר אל-אסד.

אחת אחרי השנייה הגיעו המשאיות לאונייה. העגלים עלו עליהן כמו חיילי צבא ממושמעים, כאילו מדובר בפעולה לה התאמנו כל ימי חייהם. כל משאית נשקלת בצאתה מהנמל ופורקת את מטענה בתחנות המעבר לבקר בקיבוץ אילות ובמושב צופר. לאחר שיאכלו כראוי וייבדקו, יסיימו העגלים את חייהם הקצרים במשחטה בדיר אל-אסד. אונייה חדשה נושאת עגלים תגיע לנמל אילת ותספק לו את אחת ממקורות ההכנסה האחרונים שנותרו לו.

"יש לי מתחרים"


כשעתיים מרגע הגעתי לנמל, פנה אלי נציג החברה הירדנית ושאל: "סיימת לבדוק? אמרו לי שאתה בא לעשר דקות ואתה פה כבר ארבע שעות. לפי ההסכם עם הנמל, אף אחד לא יכול לבוא לפה בלי אישור שלי".

יש משהו רגיש עכשיו, ולכן אתה רוצה שאלך? שאלתי אותו.
"זה לא מקובל", הוא ענה, "יש לי מתחרים. לא רוצה שהם יראו מה אני עושה פה. סיימת. תהיה בריא. תודה רבה".

תמונת כתבה

תמונת כתבה

תמונת כתבה

תמונת כתבה

צילם: עומר כרמון



חדשות אילת