הידעתם? מחקרים וסקרים מעולם העיצוב

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 18/3/2015 17:53 ● ערב ערב 2064
דלת הכניסה שלכם סגולה? סימן שאתם אנשים חביבים במיוחד. אם תשרדו בשלום את תהליך שיפוץ הבית שלכם, דעו שהקשר שלכם טוב במיוחד. שמנתם לאחרונה? כדאי שתבדקו את התאורה שלכם בבית ועוד שורה של מחקרים שלבטח לא הכרתם
הידעתם? מחקרים וסקרים מעולם העיצוב

מי אתם ומה צבע דלתכם

תמונת כתבה
מסתבר שדלת הכניסה היא לא רק הדבר הראשון שאתם נתקלים בו עם כניסתכם לבית, אלא שצבעה מעיד על החיים בבית, לפחות בארצות בהן דלתות הכניסה צבעוניות. מחקר חדש שנערך באנגליה בהזמנת חברת 'פארו אנד בול', חברה לייצור טפטים וצבעים, מגלה, כי צבע דלת הכניסה שלכם מעיד עליכם. במסגרת המחקר, נשאלו 2,000 אנשים על תחומי העניין שלהם, ומניתוח התשובות עלה קו זהה בין בעלי הדלתות בצבעים השונים. מהמחקר עולה, כי אלו שדלת הכניסה שלהם אדומה הם המאושרים והרגועים בגישתם לחיים, אך במקביל גם המוחצנים ביותר. בעלי הדלתות השחורות הם בעלי הקריירה המוצלחת ביותר. מי שדלת הכניסה שלו צבועה בירוק, לבן ואו חום, הם אלו שנהנים מתוכן רב בחייהם. אם תיתקלו בבית עם דלת כניסה סגולה, תדעו שלפניכם, לפחות ככה על פי המחקר, אנשים חברותיים ביותר שיש להם קבוצת חברים גדולה. גם בעלי דלת ורודה נמצאו כאנשים סימפטיים וחביבים שאינם חוששים לנסות ולהעז לעשות דברים גם אם אינם בזרם. אם דלת הכניסה שלכם צבועה בצבע חימר או כתום, אתם מוצלחים בעסקים, אבל חיי האהבה שלכם טובים אפילו עוד יותר. עכשיו רק נשאלת השאלה, מה כל זה אומר לגבי מי שיש לו בבית פלדלת אפורה? אולי חברה בארץ תרים את הכפפה ותערוך את הסקר?

צבע משפיע

תמונת כתבה
מחקרים קובעים כי ישנו קשר ישיר בין הצבע בו צבוע חדר הילדים שלכם לבין התנהגותו. מהמחקרים עולה באופן חד משמעי, כי בחדר הילדים רצוי להימנע מצבעים עזים וכהים. הצבעים המומלצים אם כך הם צבעים רכים כדוגמת: תכלת, ירוק בהיר, ורוד ואפרסק עדינים או שמנת. צבעים בוהקים עלולים לעורר חוסר שקט ועצבנות ואף להגביר את הפעלתנות בקרב הילדים. הסגול על כל גווניו, הכחול והירוק נמצאו כצבעים מרגיעים, משרי שלווה והרפייה אם כי בגרסה העדינה והרגועה. הצבע הצהוב נמצא כמעודד הנאה וצחוק, אם כי גם במקרה הזה מומלץ להשתמש בגווניו הבהירים. לעומת אלו, צבע אדום מגביר תזזיתיות, ואף יכול לעורר עצבנות. לפיכך הוא פחות מומלץ לחדר ילדים.

שיפוצים מחזקים את הזוגיות (או שלא)

תמונת כתבה
מסקר חדש עולה, כי תהליך שיפוץ הבית הוא אחד השלבים שמעמידים את הזוגיות במבחן, שכן מדובר לא רק בתקופה של מתחים ולחצים, אלא גם בתקופה שמצריכה שיתוף פעולה והסכמות בין הצדדים. מאות משתתפי סקר שערכה אחת מחברות השיפוצים הגדולות בארץ הודו, כי שיפוץ הבית העמיד את מערכת הזוגיות שלהם במבחן כך שכאשר סיימו את השיפוץ, יכלו לרשום וי על עוד שלב של כמעט משבר שעברו ביחסיהם. תקופת השיפוצים בבית נחלקת לשלושה שלבים עיקריים: השלב הראשון, המוגדר כקשה ביותר, הוא שלב השבירות והפירוקים. שלב זה מאופיין ברעש רב עקב הפירוקים הרבים, שלב שגורם לאבק, לרעש, לאי נוחות ולעצבים רופפים. ההמלצה היא לא להישאר בתקופה הזו בבית, אלא שלא כולם יכולים להתגורר בתקופה הזו במקום חליפי, ואין ספק שהזוגיות בתקופת הפירוק עומדת במבחן. השלב השני הוא שלב ה'התקנות התחתונות'- שלב בו מניחים את התשתיות ומבוצעת עבודת הטיח. בשלב זה נחוץ להיות בבית ולעקוב אחר ההתרחשויות כשחשוב לחלק את העבודה בין בני הזוג- בדרך כלל הבעל אחראי בנושא מקצועיות העבודה והנושאים הכספיים והאשה מובילה בבחירת הכלים הסניטריים, השיש ובכל הקשור לצד העיצובי. כשאין חלוקת תפקידים ברורה, הצדדים עלולים למצוא את עצמם מושכים בשתי קצוות החבל. השלב השלישי הוא שלב הבחירות הסופיות של המוצרים. בני הזוג מתרוצצים בין החנויות השונות ומחפשים את הפריטים שיעשו להם את זה. שיתוף הפעולה כאן חשוב ביותר וגם הוויתור ההדדי. במקרה בו הזוגיות לא בריאה ובני הזוג לא יודעים להתפשר, ויכוח שנסוב למשל סביב איזה צבע לצבוע את חדר השינה עלול לגרור למחלוקת קשה ומיותרת. וכמובן, בל נשכח את סוגיית הכסף הכרוך סביב השיפוץ- בסקר שערכה התאחדות קבלני השיפוצים עולה, כי כ – 80% מבעלי הבתים שעורכים שיפוצים חורגים מתקציבם. לכן ברור שסוגיית העלויות עלולה להשפיע מאוד על היחסים. לכן, בכל תכנון של שיפוצים, מומלץ להשאיר רזרבה בצד של בין 20-30% מהעלות הכוללת המתכוננת לטובת חריגות, נדבך נוסף שעלול להכביד מאוד על הזוגיות בתקופה הקשה בלאו הכי. כמו כן, רגע לפני שיוצאים לדרך, מומלץ לשבת ולתכנן. גם מה עושים, מה קונים וכמה משקיעים בכל נקודה וגם לתכנן מראש מי אחראי על מה. והיי, קחו אוויר וצאו לדרך עם חיוך, אחרי הכל אתם משדרגים לעצמכם ואף אחד לא ממש מכריח אתכם. אם שרדתם את התקופה הזו בשלום, ואולי אפילו תצאו ממנה מחוזקים זוגית, תדעו שהקשר שלכם בריא ואיתן.

השמנתם? תבדקו את התאורה המלאכותית

תמונת כתבה
אם לא די בממצאים הקודמים בעניין התאורה המלאכותית, מחקר חדש שנערך באוניברסיטת 'אוהיו' בקולומבוס ארצות הברית, בשיתוף פרופסור אברהם חיים, ראש המרכז לכרונו- ביולוגיה באוניברסיטת חיפה בארץ קובע כי ההשמנה אינה קשורה באמת לכמות האוכל שאנחנו אוכלים או לפעילות הגופנית, אלא לזמן בו אנו אוכלים. מהמחקר עולה כי חשיפה לתאורה מלאכותית בלילה עלולה לגרום להשמנת יתר כתוצאה מהקשר בין פגיעה בפעילות מחזורית בגוף המווסתת על ידי השעון הביולוגי. מהמחקר עולה כי מכיוון שחשיפה לתאורה מלאכותית בלילה מבטלת את השקיעה הטבעית של השמש והשפעתה על הגוף שלנו, אנו ממשיכים להיות חשופים לאור שמשבש את השעון הביולוגי שלנו ועל ידי כך נפגעת הפעילות המחזורית התקינה של תאים, רקמות, אברים ומערכות בגוף. מערכת אחת כזו היא זו השולטת על תחושת הרעב שלנו. טענתם שאתם משמינים בלילה מול הטלוויזיה? אתם צודקים, אבל זה לא קורה רק בגלל שאתם אוכלים יותר או לא עושים פעילות גופנית אלא בגלל שיבוש המחזוריות היומית. אז מה עושים? מכבים את האור בשעה 19:00 והולכים לישון? מסקנות המחקר הן פשוט- להיות מודעים למצב ולהיערך בהתאם, קרי אל תזללו בשעות האלו אלא תסתפקו בדברים לא משמינים

תנמיכו את האור

תמונת כתבה
עוד מחקר מבית היוצר של אוניברסיטת חיפה. במהלך המחקר התבקשו 1679 נשים לתאר את רמות התאורה בחדר השינה שלהן. תאורה שמקורה במנורה בחדר, אור המגיע מהרחוב, טלוויזיה שדולקת בחדר וכדומה. הממצאים הראו כי רמת התאורה בחדר היא המנבא החזק ביותר לחלות בסרטן השד. המחקר פורסם בכתב העת Chronobiology International ומצטרף לשורה של מחקרים שנערכו באוניברסיטת חיפה ומצאו פעם אחר פעם קשר בין חשיפה לתאורה מלאכותית בלילה וסרטן שד או סרטן של הבלוטה הערמונית. גם במקרה זה פרופ' אברהם חיים יזם את המחקר. מתוך 1679 הנשים שהשתתפו במחקר 794 נשים היו חולות בסרטן שד ו-885 נשים לא היה להן שום קשר למחלה והן שימשו כקבוצת ביקורת.הקבוצות היו דומות מבחינת הגיל, הן נשאלו לגבי רמת התאורה בחדר השינה שלהם ממקורות שונים: מנורות בחדר השינה, תאורת רחוב מחלון החדר, תאורה מחלקים אחרים בבית שנכנסים לחדר השינה ושינה עם טלוויזיה פתוחה. בנוסף הן התבקשו לדרג האם חדר השינה שלהם בלילה הוא: לא מואר כלל; מואר מעט; מואר מאוד; מואר לחלוטין. כמו כן, נבדקו משתנים נוספים שיכולים להשפיע על היווצרות סרטן השד כמו היסטוריה רפואית, צריכת אלכוהול, מצב סוציו-אקונומי, מספר לידות ועוד. מהממצאים עולה כי המנבא החזק ביותר להתפתחות של סרטן שד היה רמת האור המדווחת שבחדר השינה, כך שככל שהאור היה חזק יותר, כך הסבירות לחלות בסרטן השד עלתה. מנבא נוסף שנמצא מובהק, אם כי חלש יותר, הראה שנשים יהודיות, שלהן שיעור לידות נמוך בהרבה, נמצאות בסיכון גדול יותר לחלות בסרטן שד. כדי לחזק את הממצאים ביצעו החוקרים את אותן בדיקות רק על הנשים היהודיות - כשהפעם מדובר בקבוצה הומוגנית יותר - ומצאו שוב את הקשר החזק והמובהק בין רמת התאורה בחדר השינה לבין סרטן השד. "תאורה מלאכותית היא ללא ספק חלק בלתי נפרד מהעולם המערבי ועוצמתה רק תלך ותגבר עם השנים. לשמחתנו, מדובר במזהם סביבתי שניתן לשלוט עליו בקלות יתרה וכבר קיום קיימים מגוון דרכים להחליש את הזיהום הסביבתי שיוצרת תאורה מלאכותית. אולם למרות התוצאות החוזרות ונשנות של המחקרים, בישראל עדיין לא קיימת מודעות לסכנה זו ולכן, אין כמובן הערכות ראויה", סיכם פרופ' חיים.

הנהירה לפריפריה

הרצון לשנות את איכות החיים ולהטיב אותה, כמו גם הרצון לשפר את תנאי המגורים, הן הסיבות העיקריות שגורמות בשנים האחרונות למעבר של לא למעט משפחות מאזור המרכז והערים הגדולות לכיוון הפריפריה וההתיישבות הכפרית, כך עולה ממחקר חדש שבצעה לאחרונה חברת 'מרטנס- הופמן' עבור משרד הבינוי והשיכון מותך כוונה לבדוק מה באמת עומד מאחורי המגמה שתופסת תאוצה בשנים האחרונות. במחקר לקחו חלק כ – 500 תושבים מ- 40 ישובי פריפריה, כאלו שעזבו את הערים הגדולות. מהמחקר עולה כי גם אם ההחלטה כבר התקבלה, עוברים בממוצע 15 חודשים עד שהיא יוצאת לפועל, מה שאומר שאולי קבלת ההחלטה מהירה, אבל לא הביצוע, 43% מהנשאלים הגדירו את המעבר כ'מהפך' בחייהם ואף הגדירו אותו כ'מהפך חיובי'. 89% מהנשאלים דיווחו על שיפור במצב המגורים שלהם, 54% עברו מדיור שכור לדיור שרכשו, 66% דיווחו על שינוי לטובה מבחינת הפרנסה, 85% דיווחו על שיפור בחינוך, 82% דיווחו על שיפור בחיי החברה. עוד מצא המחקר כי ממוצע גיל העוברים לפריפריה עומד על גיל 40.5. אז אם חשבתם לעשות את הצעד ולא הייתם בטוחים שכדאי, המחקרים לא טועים.

הגודל כן קובע

תמונת כתבה
האם שאלתם את עצמכם האם הצפיפות בה אתם חיים בבית משפיעה בדרך כזו או אחרת על החיים שלכם? ואולי יש לה קשר להתנהגות של ילדיכם? מחקר בריטי חדש שערכו חוקרי אוניברסיטת 'קימברידג'' מצא קשר ישיר בין חיים לחוצים, מתוחים, לעיתים דיכאוניים משהו, לבין העובדה שאתם חיים בבית קטן וצפוף. גם מחלת האסתמה ומחלות נפש, יכולות על פי המחקר לצוץ באם תנאי המחייה שלכם צפופים. צפיפות מגורים יכולה גם לגרום לבעיות בהתפתחות מנטאלית וסוציאלית של ילדים, ולכן, כך עולה מהמחקר, יש חשיבות למרחב בבית. עוד עולה מהמחקר כי דווקא במדינה המכונה 'הממלכה הבריטית', האזרחים מתגוררים בבתים קטנים יחסית ובתנאים צפופים לעומת שאר תושבי מדינות אירופה. שטחם הממוצע של הבתים בממלכה עומד על 76 מ"ר, לעומת ממוצע של 137 מ"ר בדנמרק, מה שמסביר אולי את ממצאי המחקר שמרבית הבריטים אינם מרוצים מתנאי הבית בו הם חיים. נתונים אלו יכולים אולי להסביר את העלייה בלחץ הבריטי ואת העלייה בדיכאונות וחרדות בממלכה. מעניין איזה ממצאים היו החוקרים מוצאים בהקשר הישראלי.

לא מספיק מאושרים? תבדקו את העיצוב

לא מצליחים לחשוב פתוח, תנסו לעבור לחדר עם תקרה גבוהה יותר, הציונים שלכם בבית הספר אינם משביעי רצון? עברו לדירה עם נוף ירוק מול העיניים, רוצים להיות מאושרים יותר? יתכן ועיצוב הבית שלכם אינו מתאים. תתפלאו, אבל ממחקרים שנערכו במרוצת השנים האחרונות עולה כי לעיצוב הסביבה בה אתם חיים, יש השפעה מהותית על התחושות שלכם, ההצלחות שלכם והאופן בה אתם חושבים. מחקר שנעשה בשנת 2007 באוניברסיטת 'מיניסוטה' בארצות הברית, מצא קשר ישיר בין גובה התקרה בחדר לעיבוד המידע במוח. על פי המחקר, בחדרים נמוכים, אנשים נוטים להתמקד יותר בפרטים הקטנים, ואילו בחדרים בהם התקרה גבוהה, המחשבה חופשית, חדשנית ומרעננת, מה שאומר שאם נתקעה לכם המחשבה או שאתם רוצים לחשוב פתוח יותר, כדאי לכם לעשות את זה בחדר בעל תקרה גבוהה. אם חדר כזה אינו בנמצא, תוכלו להשיג את האפקט באמצעות יצירת מרחב פתוח בחדר, הוספת מראות ותאורה טובה. מחקר אחר שנערך באוניברסיטת 'קורנל' בשנת 2000 מצא כי לילדים או סטודנטים המתגוררים בסביבה ירוקה עם נוף הניבט מול שולחן העבודה שלהם, יש סיכוי לקבל ציונים טובים יותר מילדים או סטודנטים שמתבוננים בחלון ורואים נוף אורבני ובניינים. גם אור טבעי משפיע על מצב הרוח והריכוז. מחקר שנערך בשנת 1999 בחן ילדים בשוודיה שלמדו בכתות חשוכות ומצא כי הילדים נעשים מנומנמים אחרי כמה שעות לימוד. לעומתם תלמידים בארצות הברית, שלמדו בכתות בהם האור לא היה חזק מדי אבל גם לא היו כתות כהות, היו רגועים ושמחים. המחקר מצא כי אור מעומם דווקא עוזר לאנשים להרגיש משוחררים וחופשיים. מחקר אחר שעסק בעיצוב פנים מצא כי אנשים שמציבים בבתיהם ריהוט מעוגל הם פחות חרדתיים מאנשים בעלי ריהוט בעל זויות ופינות שעלול לפצוע, שכן אלו תמיד מודאגים שמישהו לא יקבל מכה מהריהוט. עוד נמצא במחקרים כי ריהוט שמוצב לאורך קירות, מעכב תקשורת חברתית בין אנשים בבית ובמקומות ציבוריים. ומה על שטיחים? אלו דווקא גורמים לאווירה חמה בבית, מרככים את האווירה, משפרים יחסי אנוש וגורמים להארכת השהות בחדר. אז עכשיו תעשו את החושבים שלכם ורוצו לשנות את עיצוב הבית. 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש