טור NLP

מאת: או-מד מדיקל ● 1/7/2015 13:52 ● ערב ערב 2713
זאב טהר-לב / מאסטר ב- NLP, (Time Line Therapy, IEMT (Integral Eye Movement Therapy. נייד: 052-3918881
טור NLP

פחד טיסה


כשמגיע הקיץ ועמו עונת החופשות, אחת השאלות שעולות היא היכן תבלו את חופשתכם? מדיניות השמים הפתוחים הפכה את החופשה בחו"ל לנגישה מאי פעם. ובכל זאת,יהיו שיעדיפו חופשה בארץ, קרובה יותר. אכן, אפשרות פטריוטית. אבל, מאחורי הפטריוטיות הזו מסתתרת לעתים אמת מרה אחרת- פחד טיסה.
הרעיון להיכנס לתוך גליל מוארך וצפוף באנשים, ולהמריא לגובה של כמה קילומטרים מעל לקרקע מעורר חלחלה. לא יותר פשוט להיכנס לרכב הפרטי, לנהוג כמה שעות ולהגיע ליעד?
האמת? צודקים!
האם החוק הפיזיקלי האומר שסכום הלחץ הדינמי והלחץ הסטטי הוא קבוע ויכול לגרום למטוס מלא באנשים, מזוודות, טונות של דלק וציוד להמריא לגובה כה רב, זה משהו שאפשר לסמוך עליו? האם הסטטיסטיקה הקובעת שטיסה היא עדיין אמצעי התחבורה הבטוח ביותר יכולה באמת להרגיע? אולי את אלה שממילא טסים ללא חשש.
פחד מטיסה הוא אולי הגיוני וטבעי יותר ובכל זאת, רוב רובם של האנשים בוטח בטכנולוגיה ובמיומנות הטייסים ובוחר לטוס ודווקא מי שנשאר עם הפחד, הוא היוצא מן הכלל שמרגיש שיש לו בעיה שמחייבת אותו לוותר, או לטפל בה.
פחד מטיסה יכול להיגרם מסיבות שונות: יש אנשים שחוו טיסה אחת קשה במזג אויר סוער ומאז חוששים לעלות שוב על מטוס. יש כאלה שנהנו מטיסות רבות ויום אחד, בזמן טיסה רגועה, מישהו אמר משהו ובאותו רגע נשמע צליל כלשהו ממערכות המטוס ופתאום התגנב מין פחד בלתי מוסבר שגרם לכאב עמום בבטן, לדופק גבוה, למחנק בגרון, לחץ בחזה וחולשה ברגליים. מאז הם לא מעיזים לעלות על מטוס. יש כאלה שנכנסו למטוס, התיישבו והמתינו בהתרגשות לטיסה ואז נשמעה טריקת דלת המטוס וצליל של נעילה ופתאום היתה תחושה של חוסר אונים ופחד של חוסר שליטה, נעולים בתוך חלל צר ומוארך וסגור ללא אפשרות יציאה. ואז מתחילות הרעידות בגוף והקושי לנשום והלחץ...כך או כך או כך, זו חוויה כל כך מפחידה שלעולם לא ירצו לחזור עליה. עצם המחשבה על הטיסה יוצרת פחד שמתחיל בבית, הרבה לפני שהטיסה ממש רלוונטית והיא הולכת ומתגברת ככל שמועד הטיסה מתקרב.
אז מה עושים?
ישנן חברות תעופה שמקיימות סדנאות מיוחדות לשחרור מחרדת טיסה. בחלק הראשון של הסדנה מכניסים את המשתתפים למטוס ומסבירים על כל המערכות ועל אמצעי הבטיחות שבמטוס, קצת מטאורולוגיה כדי להבין את התופעות השונות והשפעתן על המטוס והכרות עם הצלילים שנשמעים כאשר מערכות ההגוי מופעלות. בחלק השני יוצאים להמראה קצרה, כאשר הליווי המקצועי והתמיכה של המשתתפים אחד בשני עוזרים להתגבר על הפחד הראשוני. זהו פתרון די יקר. האם הוא ישחרר מהפחד בטיסות הבאות? לא בטוח. הסדנה לא עוסקת באופן אישי בכל אחד מהמשתתפים ולא מתייחסת לבעיות האישיות שלו. ישנם כאלה שמחליטים להתגבר על הפחד ע"י לקיחת שיעורי טיסה פרטיים ועד להוצאת רישיון טייס. זהו פתרון מעניין, מאוד יקר וכנראה שלא מתאים לכל אחד. אפשר כמובן לומר שהכל בראש וזה רק הדמיון וצריך לחשוב חיובי. אם זה עוזר זה נהדר, פשוט וזול. ואפשר לגשת לטיפול אישי ולפתור את הבעיה אחד ולתמיד.
בנל"פ ואולי גם בשיטות אחרות, בוחנים את החוויה האישית (רגש הפחד) של המונחה ואת המבנה שלה. שינוי מהיר של מבנה החוויה יגרום לשינוי של החוויה עצמה והפחד יעלם. מתוך ה- NLP צמחו טכניקות שונות כמו תראפיית קו הזמן (Time Line Therapy) ותראפיה באמצעות אינטגרציה של תנועות העיניים (Integral Eye Movement Therapy). שתיהן מזהות את שורש הבעיה ומטפלות בו (כל אחת בדרך שלה) ביעילות רבה, עד שהפחד והפחד מהפחד נעלמים לחלוטין.

חופשה נעימה.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש