פרסומת
דלג

ניצול ההתרסקות באילת תובע את עזבון הטייס

מאת: עומר כרמון ● 17/7/2015 22:18 ● ערב ערב 2715
ניסים ואנונו, שנפצע קשה בהתרסקות המטוס הקל באילת ליד מרכז 'ביג': "רואה החשבון, יגאל ברייטמן ז"ל, פטר כלאחר יד את הצעת הנוסע השלישי לשים לב למחווני הדלק, לא ביצע אימונים תקופתיים, לא דייק בדיווחיו למגדל הפיקוח והסתיר את מצבו הרפואי האמיתי. רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית עשו שימוש במגדל פיקוח ישן, קטן ונמוך יחסית, אשר אינו מצויד במערכת תמונה אווירית, זאת על אף שבעקבות התפתחותה של אילת, שדה הראייה מהמגדל מוגבל על ידי בניינים"
ניצול ההתרסקות באילת תובע את עזבון הטייס



ניסים ואנונו, אחד משני ניצולי התרסקות המטוס הקל באילת לפני שנתיים, תובע את עזבון הטייס המנוח, רואה החשבון - יגאל ברייטמן ואת רשות התעופה האזרחית (רת"א) ורשות שדות התעופה (רש"ת), כדי שיפצו אותו על הנזקים הקשים שנגרמו לו בשל ההתרסקות.

ואנונו, נשוי ואב לארבעה ילדים, ששימש עד ההתרסקות כמנהל בית ספר לטיסה, טוען כי היה אדם בריא, עצמאי, אשר פרנס את משפחתו בכבוד. התאונה שיבשה את כל מהלך חייו: מאדם מוערך, חזק ובעל ביטחון, הפך לאדם נכה, שכמעט ואינו מסוגל לעבוד. הוא טוען בעתירתו, כי התרסקות המטוס באילת, אירעה בשל רשלנות קשה של ברייטמן ז"ל: תפעול שגוי של המטוס, חוסר ריכוז, קלות דעת, פזיזות ופירוש שגוי של הנחיית פקח מגדל התעופה. הוא טוען כי ברייטמן פטר כלאחר יד את הצעת הנוסע השלישי לשים לב למחווני הדלק, לא ביצע אימונים תקופתיים, לא דייק בדיווחיו למגדל הפיקוח, הסתיר את מצבו הרפואי האמיתי, ופעל בנמהרות בשל לחצו ממטוס 'ישראייר' שהתקרב מאחוריו לנחיתה בשדה התעופה באילת. נגד רת"א ורש"ת טוען ואנונו, כי עשו שימוש במגדל פיקוח ישן, קטן ונמוך יחסית בשדה התעופה באילת, אשר אינו מצויד במערכת תמונה אווירית, זאת על אף שבעקבות התפתחותה של אילת, שדה הראייה מהמגדל מוגבל על ידי בניינים.

"מלמל בשלב מסוים"


חוקר התאונות האוויריות הראשי של משרד התחבורה, עו"ד יצחק רז (רזצ'יק), מצא לאחר התאונה, כי ברייטמן (בן 68 במותו) היה לחוץ מכך שמטוס נוסעים גדול ומהיר יותר טס בעקבותיו. לפיכך, ביצע את פעולות הנחיתה שלא לפי הספר. לקראת הנחיתה, יתכן והיה מבולבל מעט: הוא מלמל בשלב מסוים ומסר למגדל הפיקוח דיווח לא מדויק. כדקה לפני ההתרסקות, סגר בטעות את המנוע הימני. לאחר מכן כנראה שגה שוב, כשלא הבין את הוראות מגדל הפיקוח וסבר כי התבקש להפסיק את הנחיתה באמצעה. כשניסה לעלות שוב בגובה כדי לבצע נחיתה מחודשת, רק המנוע השמאלי פעל. הדבר גרם לכך שאיבד את השליטה על המטוס והתרסק.

החוקר מצא כי ברייטמן לא דיווח במסגרת 'הצהרת הבריאות' שהועברה לרופא התעופתי, על בעיות בריאות מהן סבל, אולם הדגיש כי לא נמצאה בעיה בריאותית שגרמה באופן ישיר להתרסקות. החוקר לא מצא כי מגדל הפיקוח באילת פעל בניגוד לכללים, אך ביקש להגדיר מחדש את שפת התקשורת בעברית, כדי למנוע אפשרות לאי הבנות. כזכור, המטוס הקל אותו הטיס ברייטמן התרסק בשטח פתוח בין הכביש למרכז 'ביג'. אם היה מתרסק על הכביש או במרכז הקניות העמוס, עלול היה האירוע להסתיים בתוצאות חמורות בהרבה.

חדשות אילת