פרסומת
דלג

יש לו תקנה

מאת: ● ● ערב ערב 2172
מאבק של איש אחד מאילת. נגד משרד התחבורה. זכה להצלחה. עכשיו תוכלו גם אתם לצפות את השמשות ברכב שלכם. כי זה כבר חוקי. אצלנו בשביל לנצח את השמש. צריך היה קודם להיצלות

במשך יותר מארבע שנים, איש אחד מאילת הפך להיות הנודניק העקשן ביותר שמתדפק על דלתות משרד התחבורה. הוא טרח להגיע לפגישות במשרדים בירושלים, הוא הסביר, הוא טען, הוא כתב, הוא טלפן והוא שוב כתב ואפילו החתים 1000 אילתים על עצומה, ועד ליועצת המשפטית הוא הגיע. ומה בסך הכל הוא רצה?

עדיף שנישרף בשמש?


אריק אמיר, בעל עסק 'סאן גארד' לציפוי חלונות, לא רק רצה לקדם את העסק שלו, אלה להבין, ממש להבין, למה מה שטוב לנהגים בכל העולם לא יכול להיות טוב גם לנהגים בארץ ובאילת בפרט, שיוכלו להיכנס לרכב מבלי להצלות מהשמש הקופחת. מה שצריך בסך הכל לעשות, זה לצפות את חלונות הרכב בציפוי פוליאסטר, דבר שמורשה באופן חוקי בכל העולם, לפחות לגבי שתי השמשות האחוריות של הנוסעים, ואילו בארץ, בתוקף תקנה מיושנת של משרד התחבורה, זה אסור. כל בעלי הציפוי, והיו הרבה כאלה שציפו את החלונות ברכבם, חטפו דו"חות ונאלצו להסיר את הציפוי לפני הטסט, אחרת לא חודש להם רשיון הרכב. אריק לא רק ביקש לשנות תקנה בהתאם לתקנות הנהוגות בארה"ב ובאירופה, אלה גם שקד להוכיח למשרד התחבורה את היתרונות בציפוי השמשות ואת עמידות החומר ויעילותו, באישור מכון התקנים, על פי בדיקה מיוחדת שעשה המכון לבקשתו. "נמצא, כי העברת האור בתחום זה, היא אפס אחוז, כלומר יש החזר מלא בתחום אורכי הגל שנבדקו" כך בסיכום חוות הדעת של מכון התקנים, ובנוסף, מפרט אריק את שאר המעלות בהתקנת הציפוי- דחיית חום עד 75%, דחיית קרינה אולטרא- סגולית בין 90-100%, דחיית סנוור עד 85%, דחיית קרינת אינפרה-אדום עד 20%, החומר אינו דוהה או מתקלף ולא יוצר בועות או עיוותים בראיה. ציפויים אלה, אומר אריק, מיוצרים בגוונים שונים עם מעברי אור גבוהים שאינם גורמים למצבים לא בטיחותיים ברכבים.אריק גם קיבל חוות דעת מיו"ר האגודה למלחמה בסרטן שהודיע לו, שמכתבו הועבר להתייעצות בקרב מומחים בתחום סרטן העור ומסקנתם בעניין: "אין ספק שציפוי חלונות הרכבים, העשוי להגן מפני קרינת UV, הנו דבר רצוי ביותר".

ירידה בשקיפות כן או לא?


במשרד התחבורה הקשיבו בנימוס ואפילו טרחו לענות לפניותיו של אריק והסבו את תשומת ליבו לכך שהתקן מאשר יבוא כלי רכב ששמשותיו הוכהו על ידי היצרן, ולצורך כך, אומצו הדרישות של התקן האירופאי ותקן מכון התקנים הישראלי, הקובעים, כי הראות דרך השמשות בכלי הרכב, חייבת להיות 75% בשמשה הקדמית ובשמשות האחרות לפחות 70%. לא רק זאת, אלא שכלי רכב ששנת ייצורם 1987 ואילך, אפילו חויבו בשמשות כהות וזאת על מנת להקטין העברת אור וחום. בנוסף, על מנת להקל על הנהגים מפני חוב החום הנוצר ברכב, הוטלה חובת התקנת מזגן בכלי רכב משנת יצור 1989 ואילך. אלא שאת ציפוי הפוליאסטר, שמעלותיו והאפקטיביות שלו, לדברי אריק, עולות על האפקט של השמשות בעלות הגוון הכהה, סרב המשרד לאשר ודבק בתקנה האומרת כי: "לא ירשם רכב ולא יחודש רשיונו של רכב שהשמשות המותקנות בו, כולן או מקצתן, צופו בחומר בין בהתזה, בין בהדבקה ובין בכל דרך אחרת". לטענת המשרד, על פי בדיקה שנעשתה על ידי הטכניון, ציפוי השמשה גורם לירידה בשקיפות השמשה ומהווה הפרעה לשדה הראיה, ולאור האמור, לא אושרה בקשת חברת 'סאן גארד'.

כמעט חקיקה


אור קטן בקצה המנהרה, הסתמן כאשר במספר תשובות של משרד התחבורה, הסתמנה מגמה לבדוק את טיעוניו של אריק ואף לשנות עקב כך, את התקנה. "בימים הקרובים, אנו נמשיך לשנות את התקנה, ולאחר מניעת חסמים חוקיים, נודיעך לגבי דרישותינו ודרכי התרת השימוש בציפוי שמשות בכלי רכב" ( תשובה משנת 2000). מלשכת היועצת המשפטית של המשרד, קיבל אריק בשנת 2001 את התשובה, כי מכתבו הועבר להתייחסות הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה, ואם ימליץ הגורם המקצועי על תיקון התקנה ויציג קריטריונים לתיקונה, לא תהיה מניעה מבחינת הלשכה המשפטית, לבצע את התיקון שיוצע. ובתשובה משנת 2002 מודיע המשרד לאריק כי: "כפי שידוע לך, בקשתך נבחנה ואושרה על ידינו בהתאם למגבלות של התקינה האירופאית. הגשנו הצעה לשינוי חקיקה. ההצעה נמצאת בתהליך אישור". אלא שבין הבטחה לביצועה, נאלצו הנהגים האילתים להסיר את הציפוי אצל אריק לפני הטסט השנתי של הרכב ולהתקינו מחדש, אחרי הטסט. חוקי או לא חוקי, לדברי אריק, הנהגים דרשו את הציפוי והיו מודעים ליעילותו.

כדאי לצפות


בתקנות החדשות של משרד התחבורה, מיום 6.2.2005, שנחתמו על ידי השר מאיר שיטרית, שונה בין השאר גם הסעיף בדבר התקנת ציפוי בחלונות הרכב. מעתה, מתיר המשרד את ציפוי החלונות בשני הצדדים של הנוסעים, בחלקו האחורי של הרכב, כפי שנהוג ומותר זה מכבר באירופה ובארצות הברית. "אם לא הייתי מתחיל, עד היום הם לא היו עושים את זה. המאבק שלי נמשך הרבה שנים והבירוקרטיה, מפה ועד להודעה חדשה. לא עזבתי אותם. אצל שלושה שרי תחבורה כבר עברתי מתחילת המאבק שלי" כך אומר אריק שקיבל השבוע לידיו, "היישר מהמכבש", את התקנות החדשות. בעוד שהתקנה הישנה אומרת כי "לא יחודש רשיונו של רכב שהשמשות המותקנות בו צופו בחומר", החל מהשבוע, יש תיקון, כפי שפורסם בתקנות החדשות של משרד התחבורה: "בתקנה 356 ד' לתקנות העיקריות, במקום "שהשמשות", יבוא, "שהשמשה הקדמית והאחורית והשמשה שליד המושבים הקדמיים". אז נהגים, תתחדשו, יש כבר למה לצפות...

שתפו את הכתבה בפייסבוק