פרסומת
דלג

פינוי שדה התעופה באילת - משרד התיירות מתנגד לתוכנית הבנייה:

מאת: עומר כרמון ● 18/12/2015 21:18 ● ערב ערב 2737
תחילת הבנייה בשטח שדה התעופה שיתפנה בעוד כשנתיים, נראית רחוקה מאוד. משרד התיירות מביע התנגדות נחרצת לתוכניות רשות מקרקעי ישראל ועיריית אילת: "אתם באמת חושבים שבית מלון יכול להיות סמוך לבית ספר או לגן? יהיה קשה לשווק את המגרשים האלה למלונאות, הם לא אטרקטיביים. הצגנו את עמדתו עוד לפני שהתוכנית בשלה לכדי הפקדה: מכתבים לראש העירייה, מכתבים למתכננים. זה לא נענה. לא שמעו לעצות משרד התיירות". גם 'חברת המלח' מתנגדת לתוכנית המוצעת
פינוי שדה התעופה באילת - משרד התיירות מתנגד לתוכנית הבנייה:
הבנייה רחוקה. שדה התעופה באילת

פינוי שדה התעופה באילת מתוכנן בעוד כשנתיים - עם תחילת הפעלתו של שדה התעופה החדש בבאר אורה, אבל נדמה כי תחילת הבנייה במגרשים שייתפנו, רחוקה מאוד. משרד התיירות הודיע בדיון בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה כי הוא מתנגד בתוקף לתוכנית הבנייה המוצעת במתחם שדה התעופה המתפנה: בנייה של בתי מלון, לצד מגורים, בתי ספר וגני ילדים.

"להפריד בין מלונאות למגורים"

 

ראש ענף תשתיות ציבורית במשרד התיירות, סיגל גבאי, הבהירה בנחרצות לחברי הוועדה: "חלק גדול של התוכנית הוא תיירותי - גם מלונאות וגם אטרקציות. המגרשים המלונאים מוקמים בדופן המערבית של התוכנית בצמידות ולאורך כביש 90. עמדת משרד התיירות היא שהמיקום המוצע למגרשים המלונאים נחות בגלל הקרבה לכביש ארצי ובגלל הריחוק מהים, ולכן ההיתכנות להקמת מלונות במקום נמוכה יותר וגם בגלל המיקום וגם בגלל המגורים ומוסדות הציבור שנמצאים בסמוך, זה עלול ליצור מצב בעייתי ולא לאפשר להקים מלונאות שמתאימה לעיר אילת, אלא מלונאות ברמה נמוכה יותר. משרד התיירות סבור שיהיה קשה לשווק את המגרשים האלה למלונאות, הם לא אטרקטיביים באופן המוצע. משרד התיירות חושב שצריך למקם את כל המלונאות בחלק אחד של התוכנית ואת המגורים בחלק אחר של התוכנית, מה גם שהתוכנית מציעה מוסדות ציבור ממש בסמוך למגרשים המלונאיים ולאטרקציות. אני לא רואה איך בית ספר יכול להיות ביציאה מבית מלון, בית ספר או גן ילדים או בסמוך לאטרקציות. כל מבנה ציבור לא מתאים שהם יהיו בסמוך למלונאות. אנחנו משווקים את אילת, שנחשבת כעיר מלונאות נופש, לא מלונאות בוטיק, לא מלונאות עירונית, התיירים שמגיעים לאילת לא מתערבבים עם האוכלוסייה באילת, זה לא המלונאות שיש בתל אביב, זו מלונאות אחרת. אז גם הריחוק מהים וגם הקרבה למוסדות ציבור ולמגורים, יפגעו מאוד במלונאות ולא מתאים לאופי של אילת. אנחנו עושים את השיקול התיירותי, הועדה צריכה לעשות גם את השיקול של המגורים. מגורים בקרבת מלונאות כזו אני לא יודעת איך זה משפיע על אוכלוסייה, אני יודעת איך זה משפיע על אוכלוסיית תיירים, תיירים פשוט לא יבואו לשם. יזמים לא ירצו לבנות מלונות ליד מבני מגורים, לא יזמים שבאים לבנות באילת. היינו בקשר עם המתכננים עוד בתחילת הדרך, ומשרד התיירות הציג את עמדתו עוד לפני שהתוכנית בשלה לכדי הפקדה: מכתבים לראש העירייה, מכתבים למתכננים. זה לא נענה. לא שמעו לעצות משרד התיירות ובאופן שזה מוצג עכשיו לא יכולה להתקיים מלונאות. אנחנו מבקשים להפריד בין המלונאות למגורים. העדיפות הראשונה – לבנות את בתי המלון בחלק הדרומי לשל המתחם. אם זה נשאר 'סטריפ' אז למקם את המלונאות בחלק המזרחי - הקרבה לים היא אותו דבר, אבל יש נוף. בחלק המערבי - אולי בקומות העליונות של המלון יהיה נוף לים, אבל כל השאר זה למוסדות ציבור ולמגורים. אתם באמת חושבים שבית מלון יכול להיות סמוך לבית ספר או לגן? ועדיין גם אם רוצים לערבב את העיר, אנחנו כמשרד התיירות לא חושבים שהתיירות שמגיעה לאילת רוצה להתערבב, התיירות שמגיעה לאילת היא תיירות רועשת. משרד התיירות לא חושב שבאילת יש מקום לתיירות עירונית, בטח לא לכל כך הרבה מגרשים בתיירות עירונית, מה גם שיש את התוכנית הבאה של בריכות המלח שגם היא מציעה תיירות עירונית. אילת זה לא המקום לתיירות עירונית".

נציג רשות שדות התעופה, עו"ד שחר בן עמי, הצטרף לביקורת: "הנושא התיירותי הוא המרכיב העיקרי בתוכנית. לא התקיים דיון מסודר איך רוצים לראות את אילת, אם רוצים לערבב את המלונאות עם התיירות לאילת, צריך להתקיים דיון יותר יסודי, יותר מעמיק. אז יכול להיות שרוצים לבנות עוד מגורים ליד מלונאות, אבל לעשות את כל המלונאות בעירוב עם מגורים, אין לזה מקום, זה לא מתאים, צריך להפריד את החלק המלונאי מחלק המגורים, זה מה שאנחנו מבקשים. אי אפשר להוציא בוועדה מקומית היתר בנייה, גם אם הוא תואם תב"ע (תוכנית בניין עיר) בלי אישור משרד התיירות. לא ברור לי איך אפשר לאשר תמ"א שלמה כשהייעוד המרכזי שלה זה מלונאות בלי הסכמת משרד התיירות".
 

"נחבר מגורים עם מגורים"


מנהל הפרויקט מטעם רשות מקרקעי ישראל, אדיר שפירא, הגיב לביקורת ואמר: "שקלנו את זה הרבה זמן ואנחנו מכירים את ההתלבטות. דיברנו עם אנשי משרד התיירות, על עמדתם כמעט מתחילת הדרך. אנחנו ראינו את מה שהולך לקרות גם על פי תוכנית המתאר וגם על פי התוכנית של בריכות המלח החדשה, ובעצם ממזרח לתוכנית עומדים להיות מגורים. אין מה לעשות, אם יש שם מגורים, המגורים האלה הולכים להתחבר עם המגורים שלנו, כי המגורים שלנו נמצאים במזרח התוכנית, יש כביש שמפריד ביניהם, ואנחנו הולכים לחבר מגורים עם מגורים. יש תיירות ממערב לשדה התעופה, יש מעט מלונות ממערב לשדה התעופה ומסחר זה היה אזור תעשייה, אבל הוא היום מסחר ותיירות, אחר כך הייתה שדרת מגורים, ואחר כך עוד פעם שדרת תיירות ואחר כך עוד פעם רובע של מגורים. דבר שלא מתקבל ולא סביר... אני מסתכל בכמה מהמלונות היפים ביותר באילת ואני חושב שמשום מקום אני לא רואה את הים, את הים את המראה של הים כבר איבדתם מכל המלונות. אין כמעט מלון חוץ מהשדרה הראשונה, שדרה שיושבת על שפת הים, שממנו רואים את הים, והדרישה הזאת היא בסופו של דבר שלא קיים לא אפשרי, להיפך אולי בסיטואציה שבנינו, יש לנו את האפשרות הטובה ביותר להגיע אליה".
 

"להעתיק את בריכות המלח"

גם 'חברת המלח' הגישה התנגדות לתוכנית לפינוי מתחם שדה התעופה. היא הביעה דאגה מהנזק שייגרם במהלך העבודות לתהליך הפקת המלח. מנהליה הציעו למזג את תוכנית פינוי שדה התעופה לתוכנית לשינוי יעוד בריכות המלח ולהפיכתן לפרויקט נדל"ן. עו"ד שלמה כהן, המייצג את 'חברת המלח', אמר בדיון: "עיריית אילת וגם אנחנו, רצינו לתכנן תוכנית לגבי העתקת המפעל של חברות המלח ובריכות המלח למקום אחר וגם שינוי ייעוד. מתחם כולל, 770 דונם תוכנית רחבה מאוד וגדולה מאוד, וחשבנו שאם מסתכלים על משבצת תכנונית יכולנו לקחת את החלק המזרחי ביחד עם התוכנית שלנו, גם מבחינת האיזונים בתוכנית של יחידות הדיור, מלונאות, מסחר, והסתכלנו על תכנון כולל יותר". רוברטו גולדהר, מנהל מפעל 'חברת המלח אילת', הוסיף: "אני חושב שהיה נכון אם מסתכלים פה, כל מזרח התוכנית, לקחת את זה ולעשות את זה מתחם אחד, נכון 770 דונם, כבר היום יש פה תכנון שמתחיל, לא מתחיל כבר עובדים עליו הרבה מאוד שנים, לקחת את הכול כמקשה אחת, ואז גם להעתיק את בריכות המלח את המפעל למקום אחר. זה לא שזה בלתי אפשרי".

חדשות אילת

שתפו את הכתבה בפייסבוק