למען הנוער האילתי

מאת: או-מד מדיקל ● 3/2/2016 19:07 ● ערב ערב 2744
מאת: שרה פרץ | צילם: רוני מויאל / הרצאות בבתי הספר, מבצעים, סיורים ליליים ועבודה ללא הרף, זה מה שעושים שוטרי הנוער במחלק אילת בעבודתם היום יומית. הם חבורה מגובשת, אשר פועלת רבות בעיר למיגור תופעות האלימות השונות המתרחשות בעיר, ופועלים בתחושת שליחות. למרבה הצער, עבודה לא חסרה להם בחורף ובקיץ אין להם רגע של מנוחה
למען הנוער האילתי

היתה לי זכות השבוע לפגוש שוטרים ממחלק הנוער האילתי, על מנת שיספרו לי על עבודת הקודש שהם מבצעים. "זה לא תמיד פשוט", הם מספרים, "אבל זו עבודת קודש, אנחנו אוהבים את התחום שלנו".  נסעתי איתם ברחבי העיר על מנת לראות את מקומות המפגש העיקריים והמוקדים המיועדים לפורענות של בני הנוער, למען האמת נדהמתי לגלות כי ניתן למצוא אותם בכל מקום אפשרי ברחבי העיר, החל מפארקים ציבורים, מקלטים ועד הנקודות המרוחקות בהרים. 

"אסור לשכוח שמדובר בקטין"

"עבודה עם בני נוער ובמיוחד עם נוער עברייני היא לא עבודה קלה, צריך רגישות רבה, סבלנות ודרך. כמובן שצריך לדעת איך לדבר עם הנוער, מכיוון שהנוער הוא לא תמיד נוער קל" מספר לי ליאור אורן מפקח וקצין הנוער של מרחב אילת. "אנחנו כל הזמן יוצרים אווירה מוגנת וחמה, הם יודעים שהם מגיעים לכאן הזכויות שלהם לא נפגעות, יש להם כאן כל מה שהם צריכים. כמובן שאנו מקיימים המון שיחות עם ההורים, כמו שיחות גישור ההורה ומנסים למצוא את הבעיה". 

במחלק עובדים ששה שוטרים ומתנדב אחד, השוטרים מונים חוקרים ובלשים, כולם עושים ימים כלילות על מנת למגר את תופעות האלימות השונות שמתרחשות כאן. תופתעו לגלות כי מידי יום קורים אירועים רבים וישנה פעילות ערה בכל שעות היום. "אנחנו פועלים במספר מישורים כאן בעיר, דבר ראשון במישור ההסברתי, אנחנו מגיעים לבתי הספר נותנים הרצאות לתלמידים", מספר ליאור. "מי שמטפל בתחום זה, הם גדי דסטה ונמרוד גומס אשר עוברים בבתי הספר ומגבירים את המודעות בכל התחומים שקשורים לאלימות. הרבה פעמים אנחנו גם מנסים לעמוד בקצב האירועים ובסוגי האירועים".
 
כיצד מתגברים על עומס האירועים?
"אנחנו לומדים תוך כדי תנועה ובתיאום עם השטח. כלומר, כיום תחום העבירות האלימות הפיזית בקרב בני נוער יורד טיפה, אל מול עבירות האינטרנט שהן הרבה יותר משמעותיות כיום. אני חושב שזה כך מכיוון שהילדים נמצאים יותר בבית וחשופים יותר אל הרשת החברתית, אל המדיה ואל הטכנולוגיה. קיימת הרבה בריונות ברשת. לכן, העשייה היא פתאום אחרת, ואת זה אנחנו חווים תוך כדי תנועה, מתקדמים יחד עם העולם המשתנה בחוץ".

אתם סוג של פסיכולוגים?
"אנחנו לא, אבל זה מתבקש מתוקף העבודה. בסופו של דבר עם כמה שהקטין נועז, בוטה וכוחני בסופו של דבר מדובר בקטין. הקטין יכול כל רגע להישבר, כי הוא בסך הכול עדיין ילד. כמובן שההורים תמיד נמצאים עם הילדים ונותנים להם את ההגנה שהילד זקוק לה".  

בריונות ברשת

בשנים האחרונות הולכת וגוברת בקרב בני הנוער בעולם כולו תופעת השיימינג. "מקרים כאלה קורים מידי יום", אומר ליאור. "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם המשטרה הארצית ועם גורמים מחו"ל כמו ה'אינטרפול'. בשבוע שעבר התחלנו להכניס את נושא ההסברה של הרשת החברתית לבתי ספר יסודי ג'-ו', אנחנו מגיעים ונותנים הרצאות על בריונות ברשת והנזק שזה יכול לגרום לילדים הנוספים שלומדים איתם.  כאשר ילד נפגע  בצורה כזו או אחרת הוא יכול להגיב בצורה של אלימות פיזית כי אין להם דרך אחרת להתגונן".
 
ואיך הילדים מגיבים?
"הם מאוד רגישים לזה. הם מתוחכמים וחכמים. יש להם ידע ויש להם הבנה, נועזות ושאלות שאת מבינה שהוא כבר חושב שבעקבות השאלה לאן אני יכול להתגלגל עם זה. זה פשוט מדהים, אני רואה עליהם שהם מדברים עם העיניים.  כמובן שגם בתיכונים וחטיבת ביניים הנוער יוצאים אחרי הרצאות ומספרים על מקרים. אנחנו מרגישים שאנחנו כן משפיעים וזו המטרה".

גדי דסטה ראש צוות חוקרים, מוסיף: "כולם צריכים להיות חשופים לכל מה שמתרחש, ההורים צריכים לדאוג לילדים וזה שהילד נמצא בבית זה לא אומר שהוא לא חשוף לשום דבר דרך הרשת, לכן יש תמיד להיות קשוב למה הילד עושה בכל שעות היממה גם כשהוא נמצא בבית".


 
אירועים לא נגמרים

לסיור יצאתי עם יוסי ז'אנו, נמרוד גומס ושני מור יוסף, הם באופן קבוע 'על אזרחי'. הם מספרים כי הנוער כבר מכיר אותם ומידי יום עורכים את הסיבוב הקבוע שלהם על מנת לבדוק שהכול כשורה. כמובן שהפעילות העיקרית מתרחשת בסופי שבוע, בחשכה. כמובן לא נשכח את הקיץ שבו מידי שנה יורדים עשרות בני נוער לאילת, גם בהם הם מטפלים במידת הצורך. בלשי נוער נאלצים להתמודד עם מצבים שונים ומגוונים, לא תמיד המקרים נעימים, ולפעמים צריך לדעת איך לגשת אל הנער ולדבר אתו. ז'אנו אומר כי  "אין לנו שעות עבודה מוגדרות. כשצריך אנחנו נשארים מעבר לשעות ונותנים את כולנו למען המטרה ולמען הנוער, כי בשבילנו זה יותר מעבודה זו שליחות, כי בסופו של דבר אנחנו הורים ולא היינו רוצים לחשוב שהילדים שלנו יהיו בסיטואציות כאלה או לחשוב על הילד מסתובב ברחובות ולא לדעת מה קורה אתו". גדי הוסיף: "כל יום יש מקרים  לא תמיד האזרח לא יודע שיש אירועים כאלה או אחרים, האירועים קורים כל היום בכל שעות היום". 

בזמן ביקורי בתחנה נחשפתי אל אירועים שונים אשר הדהימו אותי, החל מניסיונות הסתרת האלכוהול, בקרב בני הנוער ועד גילאי הילדים אשר מבצעים עבירות. לא רק בנים, גם בנות מעורבות בלא מעט עבירות. ציון ששוני מצוות החוקרים מספר כי "כאשר הנער מובא  מהאירוע אל החקירה  הוא מקבל את מלוא זכויותיו וגם צריך לדעת איך לגשת ולדבר עמו".
  
אחת הפעילויות שנחלה הצלחה רבה בעיר היא  תחום מכירת אלכוהול לקטינים בפיצוציות. אומנם תופעה זו מתחילה לרדת בממדיה אך עדיין קיימים עסקים רבים בעיר אשר מוכרים אלכוהול לקטינים מבלי לבקש מהם תעודה מזהה. במבצע שהתקיים לפני מספר חודשים,  אשר הופעל בו קטין סוכן המטרה היתה לחשוף את העסקים אשר מוכרים אלכוהול לקטינים, לתת להם אזהרה ואף לסגור את העסק במידת הצורך. במבצע זה, מתגאים מאוד שוטרי העיר אילת, אשר הצליחו לתפוס כ-12 עסקים בעיר אשר מכרו אלכוהול לקטינים. 

"לעורר את האוכלוסייה בעיר"

תחום המתנדבים חשוב מאוד למשטרת ישראל ובפרט למחלק הנוער באילת, רון המתנדב היחיד במחלק נבחר בקפידה מכיוון ששוב, תחום זה דורש רגישות רבה. רון מהווה חלק בלתי נפרד מהצוות ונותן להם את מלוא הגיבוי בשעות הצורך. " הוא מגבה אותנו בסופי שבוע, מגיע מהעבודה ישר לכאן ואנחנו פשוט זכינו בו" מספרים חבריו למקצוע. 

אנחנו מנסים עכשיו, לקדם תוכנית הרצאות לכיתות י"ב עם הסנגוריה הציבורית", אומר ליאור, "להסביר מה המשמעות של הליך פליל ותיק פלילי ומה ההשלכות. אנחנו מקווים שתוכנית זו תצא לפועל מכיוון שנושא זה חשוב מאין כמוהו. בנוסף קיים בעיר פרויקט מסר של הפרקליטות הם מגיעים לבתי הספר ונותנים הרצאות שבהם הם מסבירים על  המהות של העבירה ומה זה עבירה פלילית וכיוצא בזה". 

מה המטרה שלכם?
"המטרה העיקרית שאנו רוצים להשיג כאן היא עוררות, כלומר, לעורר את האוכלוסייה בעיר, את ההורים ואת כל מי שסובב את הילדים. בנוסף, אני רוצה לרתום את ההורים ואת האפוטרופוסים וכל מי שיכול להירתם לנוער שיעזור לי". 

כמובן שמחלק הנוער אינו עובד לבדו, יש להם שיתופי פעולה רבים עם גורמים שונים בעיר כמו, 'עיר ללא אלימות', המלחמה בסמים ובאלכוהול, מינהלת שח"ק . "חכי לקיץ" אומר לי ז'אנו, "אם היית עושה את הכתבה עוד מספר חודשים לא היינו יכולים לדבר אתך בכלל, כי בחודשי הקיץ אין לנו רגע של מנוחה". 

חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש