לא זורקים, מחדשים

מאת: אביבה דקל ● 6/4/2016 11:20 ● מה נשמע
הן משפשפות, מלטשות, צובעות ומעצבות מחדש וחותמות על רהיט חדשני וראוי לתפארת ▪ בעידן בו לא זורקים אלא מחדשים, שתי תושבות אילת פותחות לנו את הדלת, מציגות את החידושים שלהן וגם נותנות טיפים על הדרך ▪ עשו זאת בעצמכם 
לא זורקים, מחדשים

צריך רק להעז

 

אוהבת לשנות. חגית בפעולה

 

מי? חגית גרין. מזכירת בית ספר 'יעלים'. נשואה לגילי, אם לשניים. סיימה זה עתה תואר בהצטיינות באוניברסיטת 'בן גוריון', אבל מה שהיא באמת אוהבת לעשות הוא לשנות, לחדש ולצבוע דברים. בהתחשב בעובדה שחגית היא בחורה 'צבעונית במיוחד' באופי וגם בלבוש, תהיו בטוחים שגם הבית שלה זוכה לחידושים מיוחדים.

למה לחדש? "הבעיה שלי שנמאס לי מהר מאוד מדברים. אחרי תקופה קצרה אני מרגישה צורך לשנות - בין אם זה רהיטים, קירות וחפצים שונים. לצבוע זו עבודה לא כל כך מסובכת. בכל פעם שנמאס לי מרהיט, חפץ או כלי כלשהו, לפני שאני קונה חדש, אני עושה ניסיונות ומשנה את הצבעים. אני אוהבת צבעים, אוהבת את עבודת היצירה והצביעה ולא מפחדת לנסות - אני מחליטה לשנות ומבצעת".

מה חידשת לאחרונה? "הפרויקט האחרון שלי היה צביעת הארון של הבן החייל. הארון היה בצבע וונגה ואני מלכתחילה לא רציתי את הצבע הכהה הזה, אבל נסחפתי אחרי צו האופנה. רגע לפני שהעפתי אותו מהבית החלטתי לנסות ולשנות לו את הגוון. החלטתי ושגם שיניתי והוא נשאר בבית", היא מחייכת בגאווה.
איך עושים את זה? "זו עבודה לא קשה, אבל עם קצת סבלנות, אומץ ואופטימיות הכל בסדר. כדי שלא ללכלך את סביבת העבודה אני מכסה את הרצפה בסדינים. השלב הראשון הוא לשפשף בנייר זכוכית עדין את משטח העבודה, ולאחר מכן לנקות היטב עם סמרטוט. כשהארון משויף ונקי, מורחים על כל השטח המיועד לצביעה חומר מקשר (פרמייר) בעזרת מברשת. ממתינים עד שהפרימייר יתייבש היטב ורק אז מתחילים לצבוע. רצוי לצבוע בצבעי גיר- 'אמריקנה דקור' או 'שאבי שיק', שאותם לא מצאתי באילת, אבל אפשר לרכוש באינטרנט. החלופה שלי הייתה צבעי 'פוליאור' לצביעת עץ ומתכת. את הצבע אני מורחת בעזרת גלגלת קטנה ולא מברשת (כדי למנוע סימני מברשת על המשטח). ואם מברשת, אני ממליצה מאוד לעבוד עם מברשת שנקראת 'ג'י'נג'י' (אפשר למצוא בכל חנות צבעים). חשוב לעבוד איתה כשהיא לחה ולא רטובה. לעתים צריכים לצבוע כמה שכבות עד שמקבלים מראה מושלם, במקרה של הארון, הצבע היה מושלם אחרי שלוש שכבות. זמן הייבוש הוא גורם חשוב מאוד בעבודה. אחרי כל שלב של עבודה צריך לחכות כמה שעות עד שהכל ממש יבש. לעתים אני צובעת בצבע אחד את כל הרהיט, ולעתים מערבבת צבעים. את הארון צבעתי בצבע אפור בהיר ואת המגרות החלטתי לצבוע בצבע אפור מעט כהה, אז ערבבתי כמה צבעי אפור עד שהגעתי לגוון שרציתי (צריך אומץ, כי אין דרך חזרה ואין אפשרות להגיע לאותו גוון בפעם הבאה). לאחר שמסיימים לצבוע כמעט כל משטח, מורחים לכה, חשוב שהיא תהיה איכותית כדי שלא תצהיב. הפינישים של העבודה הם כמובן האקססוריס. בעבודה הזאת, אלו הידיות, החלפתי אותן בחדשות וזה שידרג את חזות הארון והוא יצא מדהים". 


ומה הייתה דעתו של הבן על הארון החדש? "בעלי והילדים כבר רגילים ל'הפתעות הצבע' שלי, והאמת היא - שאני לא שואלת. מה שחשוב שהם לא מתלוננים", היא מחייכת.

מה עוד צבעת? "מצאתי פעם ספסל ישן והפכתי אותו לחדש בעזרת מעט שפשוף, כמה שכבות של צבע (שמתאים לעץ) וכריות צבעוניות מעל. גם את "נדנדת הריחופית" שיש לנו בחצר חידשתי. פרקתי אותה, הפרדתי את היוטה מהברזל, צבעתי אותה בצבע (שמתאים לברזל) ירוק וכיסיתי את כרית הנדנדה בסדין ירוק בהיר, שיתאים לגוונים הירוקים שלה".

איך התחיל כל העניין הזה של הצביעה? "אני מאד אוהבת פרפרים. לפני שנים, קניתי סוגים שונים של פרפרים ממתכת, אפשר היה להשיג אותם במסגריות בצבעי אפור (היום הם נמכרים בכל חנויות הסטוק בצבעים מהממים). מאחר ולא אהבתי את האפרוריות, התחלתי לרסס אותם בכל מיני צבעים. כשלמדתי לתואר לא כל כך היה לי זמן לצבוע, עכשיו משסיימתי את הלימודים וחזר לי הזמן חזרתי לצבוע (משלימה את החסר...), עד כדי כך שבעלי רוצה לרשום אותי לתואר שני".

היו צחוקים? "בוודאי שהיו", היא צוחקת. "בעלי והילדים אף פעם לא יודעים מה מחכה להם בבית, ומה צבעתי או שיניתי. כל פעם אני מפתיעה במשהו אחר. יום אחד נמאס לי מהשולחן הלבן בסלון. אז הפכתי אותו, פרקתי לו את הרגלים, ובעזרת טיפוף עם ספוג לח, צבעתי אותו בכתום - צבע שנשאר לי לאחר שצבעתי קיר אחד בסלון...(בדרך כלל לוקחת סיכונים, ממחזרת ומגוונת צבעים). מיותר לתאר את ההפתעה שהייתה להם".

הפרויקט הבא? "יש לי מטבח לבן (יחסית חדש). אני חולמת לצבוע כל חלק ממנו בצבע אחר באופן מיוחד ולא שגרתי. בינתיים, אם אני רוצה שלום בית, אני צריכה לרדת מהעניין, אבל אני מקווה שזה יקרה ומהר. פרויקט נוסף שאני מתכננת, הוא תמונה ענקית על כל הקיר של הסלון. אזמין בד קנבס בגודל שלושה או ארבעה מטרים, עליו אדביק סדין, במיני צורות לא שגרתיות, ואתחיל "לשפוך/לזרוק" צבעי אקריל שונים ומגוונים שכמובן שיתאימו לצבעי הסלון - אני רוצה שכל מי שייכנס יגיד וואווו..."

איזה טיפים יש לך  למחדשים מתחילים?  "להתחיל לעבוד על דברים לא יקרים, כך שאם לא מצליחים-לא נורא. אם לא בטוחים בסוג הצבע או בגוון, כדאי לנסות על חתיכת עץ או במקום נסתר. אם צובעים, וזה לא זה תמיד יוצא כמו שחשבתם שייצא - תמיד אפשר לצבוע בצבע אחר, העיקר הוא לא לפחד, להעז, לנסות וכמובן לחשוב צבעוני ואופטימי".

מה הכייף בלחדש? "אני אוהבת שהמשפחה והחברים מתפעלים, מחמיאים ואוהבים את העזות והאומץ שלי.הדבר הכי מרתק בעבודה הוא לראות את הרהיט, הקיר, החפץ או הכלי פושטים ולובשים צורה וצבע חדש. והופכים למשהו אחר..."

ההנאה שבחידוש

 

 

 מי?  אתי עציוני. נשואה + 2. עובדת בעסק המשפחתי במסעדת 'לוטירול' כסו- שף.

 למה לחדש? "רוב חיי אני עוסקת באמנות, בעיקר בציור. אני מאוד אוהבת שיפוץ ובכל פעם מטפלת בחלק אחר בבית, אם זה בצביעת קירות ועיצוב החדר כולו. לאחרונה הוספתי לחיי את שידרוג הרהיטים, בעיקר רהיטים ישנים של פעם. כשאני מטיילת ברחוב עם הכלבה שלי ורואה דברים מדהימים שאנשים שמים בפח, אני מתמלאת ריגוש והתפעלות, לוקחת אותם איתי הביתה. הילדים שלי נשארים המומים ושואלים אותי: "אמא מה זה הדבר המכוער הזה?".  בסיום השיפוץ הם המומים. לא מאמינים שזה אותו רהיט".
אתי מספרת שבכניסה לבית שלה היתה פינת אוכל. כל מי שהיה נכנס הביתה, היה מניח על השולחן מפתחות ,ארנק , תיק ועוד. "ככה עד שנמאס לי מהבלגן", היא מספרת בחיוך. "הוצאתי את הכל, שמתי זוג כסאות שנתתי להם חיים חדשים. המראה עברה צביעה, הוספתי שטיח סגול וכריות בסגול והנה לכם פינה עיצובית קטנה".

איך עושים את זה ? "חידוש רהיטים דורש סבלנות ונעשה בשלבים: שלב ראשון- ניקוי הרהיט מאבק ושיופו עד להגעה לשכבת העץ המקורית. כשהרהיט במצבו המקורי, ניתן להתחיל לצבוע. צובעים בצבע בסיס. לאחר יבוש, צובעים בצבע שבחרנו, רצוי צבע על בסיס מים. צריך לצבוע כמה שכבות ולתת יבוש בין צביעה לצביעה. אם שדרגתם כסא, יש לרפד את הכסא בבד שתבחרו. אפשר ללכת לרפד שיעשה עבודה מקצועית, אפשר לבקש מהרפד שיוסיף כריות תואמות שניתן לשלב בחדר".

 משהו משעשע שקרה לך? "חברה הגיעה לביקור ואמרה שבדרך אלי ראתה כורסה ליד הפח והתביישה לקחת אותה, בעיקר משום  שבעלה אמר לה "בזבל הזה את לא נוגעת". כשסיפרה לי, יצאנו יחד לראות את הכורסה. העמסנו לאוטו, הכסא עבר שיוף, צביעה וריפוד והתוצאה לפניכם".

מה כיף בלחדש? "תגובת האנשים. ההתפעלות. המילה הראשונה שלהם- "מוכרת" ?".

 מה בדרך?  "המשך עשיה בתחום האומנות. זה מאוד מרגיע אותי ונותן לי סיפוק".

טיפים למחדשים מתחילים? "להעז ולא לפחד. אם יש לכם רהיט שאתם אוהבים אך הוא כבר לא לטעמכם- שדרגו. אם קשה לכם, תנו לאנשים שמבינים. פסח בפתח, אנשים אוהבים להתחדש. זה זמן מצוין למצוא דברים שאנשים מוציאים מהבית. קחו, שדרגו ותיהנו. פסח שמח".  

 

 

 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש