רעיונות מדליקים לבניה ירוקה במסגרת תמ”א 38

מאת: או-מד מדיקל ● 12/7/2016 11:34 ● ערב ערב 2766
במסגרת המגמה ההולכת ומתעצמת של הגנה על הסביבה וטיפול במשאבים העולמיים המתדלדלים, גם תחום הבנייה החל לפתח תקנים לבנייה ירוקה.
רעיונות מדליקים לבניה ירוקה במסגרת תמ”א 38

התקנים לבנייה ירוקה אמורים לטפל בשני סוגים של בעיות: אלה שנוגעות לזיהום הסביבה ואלה שנוגעות לשימוש באנרגיה בדרכים שפוגעות במשאבי האנרגיה העולמיים. התקן הישראלי לבנייה ירוקה הוא תקן 5281. בארצות הברית התקן הוא Leed ובאירופה – Breeam.

היום, ערים בארצות הברית החלו להוביל את הדרך לחיסכון באנרגיה, במיוחד מבחינת מדיניות המגורים והמבנים המסחריים שצורכים עד 75% מהאנרגיה הכוללת בערים. ערים אלה הקימו פרויקטים שמעודדים ומתמרצים שינויים שיתאימו לדרישות האנרגיה המתחדשות.

גם תמ”א 38 כדרך להתחדשות עירונית בישראל, מעודדת את דיירי המבנים שנכנסו לפרויקט תמ”א 38, לשפץ את המבנה ולחדש אותו כך שיוכל לעמוד בפני רעידות אדמה.

העידוד נעשה בעזרת תמריצים כספיים והקלות בקבלת אישורי בנייה. אבל אם כבר משפצים, למה לא לשלב בנייה ירוקה בפרויקטים של תמ”א 38, ובכך לאפשר גם שמירה על המשאבים הגלובליים, וגם תועלת לדיירים וליזמים שיצליחו לחסוך באנרגיה וליהנות מסביבה בריאה יותר.

חידושים שמאפשרים ייעול השימוש באנרגיה

חברות חדשות בארצות הברית שצצות חדשות לבקרים, מספקות לדיירי בניינים בזמן אמת נתונים על השימוש שלהם באנרגיה במרווחים של 15 דקות. בדרך זו הן עוזרות לדיירי הבניין להבין טוב יותר את הדפוסים היומיים של השימוש שלהם באנרגיה. בנוסף, הן יודעות לזהות מצבים אנומליים בזמן ובמקום שבו הם מתרחשים, ובכך מאפשרות לייעל ולשפר את התפעול.

נראה שבעתיד, החדשנות תגיע מה"אינטרנט של הדברים", דרך קישורים בין חיישנים, תוכנה ואלקטרוניקה באובייקטים הפיזיים (כמו ציוד ומבנים) לבין רשתות קוויות ואלחוטיות. כמה מהחברות כבר פיתחו סוגים של תרמוסטט שעובד עם חיישן אלחוטי מרוחק שיודע לחוש את הטמפרטורה בחדר וקורא את התפוסה הקיימת בחדרים השונים, ופועל בהתאם.

חידושים אחרים שמתחילים לחדור לשוק הופכים את הסביבה שלנו לירוקה יותר, והם כוללים בין היתר: צילונים אוטומטיים לחלונות וסוגים חדשים של זכוכית לחלון, שחשה באופן אלקטרוני את אור השמש והחום ומשנה את הגוון שלה לאורך היום.

יותר ויותר בניינים מתחילים לסמוך על אנרגיה מתחדשת וכמה טרנדים הם ממש "net zero energy" (רשת של אפס אנרגיה). לדוגמה, הם מייצרים את אותה כמות אנרגיה שבה הם משתמשים.

כל אלה רעיונות נהדרים לשימוש במסגרת תמ”א 38, אם כבר משפצים את כל המבנה... ורעיון נוסף שאפשר לאמץ, מאפשר לטבע לקחת חלק חשוב בחיסכון באנרגיה, באמצעות גגות ירוקים.

גגות ירוקים לא רק מפחיתים את האנרגיה שבה משתמשים המבנים אלא מספקים יתרונות לקהילה על ידי הקטנת מי הנגר, הפחתת אפקט האי המתחמם האורבני, והענקת שטחים ירוקים שיהפכו לחשובים ביותר לאוכלוסייה האורבנית הצומחת. גגות ירוקים יכולים לשמש גם כ"חווה חקלאית" שתספק את המזון לשולחן. למשל, מסעדה אחת בפרברי וושינגטון הבירה מגדלת מזון על גג המבנה שלה.

 

 

 

 

 

 

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש