מה עדיף: עוז לתמורה או אופק חדש?

מאת: או-מד מדיקל ● צילום: או-מד מדיקל ● 22/9/2016 11:17 ● ערב ערב 2776
משרד החינוך ביצע שתי רפורמות מרכזיות במטרה לעודד צעירים לפנות ללימודי הוראה: עוז לתמורה ואופק חדש. לכל רפורמה יתרונות וחסרונות אחרים, אז כדאי להכיר אותם לפני שמתחייבים למסלול מסוים
מה עדיף: עוז לתמורה או אופק חדש?

רפורמות בחינוך מבוצעות בדרך כלל כדי להשיג שתי מטרות. המטרה הראשונה היא להעלות את הישגיהם של התלמידים ולאפשר להם השתלבות טובה בחברה, בעוד המטרה השנייה היא לשפר את התנאים של המורים. בנוסף, בשנים האחרונות ביצע משרד החינוך בישראל שתי רפורמות מרכזיות כדי לעודד צעירים לבחור לימודי הוראה ולהצטרף לסגל בתי הספר.

 

מה ההבדלים בין הרפורמות?

 

רפורמת "אופק חדש" יצאה לדרך בשנת 2008 והיא מיושמת בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים. זו רפורמה מתוקצבת ומערכתית, שבה יש ביטוי לצורך במגוון מסגרות של ארגון לומדים כגון כיתה והוראה פרטנית. הרפורמה מכירה במורכבות מקצוע ההוראה ובצורך להתפתחות מקצועית מתמדת. במוקד הרפורמה עומדים קידום ההיבט של הוראה-למידה ופיתוח ההיבט החברתי-ערכי והרגשי.

הצירים העיקריים שבהם פועלת רפורמת אופק חדש הם הקצאת משאבים לטובת שעות לימוד פרטניות, חיזוק הפרופסיה באמצעות הערכת מורים והתפתחות מקצועית לאורך מסלולי הקריירה וחיזוק הניהול ואיכותו.

לעומת זאת, ההסכם הקיבוצי הכללי ליישום רפורמת "עוז לתמורה" בחטיבות העליונות נחתם בחודש אוגוסט 2011. ההסכם חל על כל העובדים המיוצגים על ידי ארגון המורים, שמועסקים בשירות המעסיקים בחינוך העל-יסודי. למרות שהיא דומה באופייה לרפורמת "אופק חדש", היא מיושמת כאמור בחטיבות הביניים ובבתי הספר התיכוניים.

עיקרי רפורמת "עוז לתמורה" כוללים העלאה של שכר המורים במעל 51%, הגדלת שבוע העבודה של המורים כך שיגיע ל-40 שעות (24 שעות של הוראה פרונטאלית, 6 שעות של לימוד פרטני ו-10 שעות תומכות הוראה), עידוד מצוינות בהוראה על ידי תגמול כספי ותגמול של כל צוות המורים בבתי ספר שמגיעים להישגים לימודיים גבוהים. כמו כן, יש לציין שרפורמת "אופק חדש" מזוהה עם הסתדרות המורים, בעוד רפורמת "עוד לתמורה" היא תכנית של ארגון המורים.

 

תוספת עבודה מול תוספת שכר – איפה מרוויחים יותר לשעה?

 

קשה להכריע בצורה חד משמעית בשאלה איזו רפורמה עדיפה, כי הרבה תלוי בצרכים הסובייקטיביים של המורה. אנשי חינוך בגנים ובתי ספר יסודיים כלל לא יכולים להצטרף לרפורמת אופק חדש, בעוד בתיכונים ובחטיבות העליונות מחויבים לרפורמת עוז לתמורה. לכן, הדרך היחידה לבצע סוג של השוואה היא להתמקד בהיבט של תוספת עבודה מול תוספת שכר.

מהשוואה בין הרפורמות עולה שערך שעת עבודה לשעות הנוספות עבור מורה ב"אופק חדש" הוא 57.5 ש"ח, לעומת 52.3 ב"עוז לתמורה". ערך שעה לפי השכר האישי עומד ב"אופק חדש" על 87.5 ש"ח וזהה ל"עוז לתמורה", אולם ערך השעה לשכר הכולל לאחר הרפורמה הוא 77.5 ש"ח לשעה ב"אופק חדש" לעומת 73.4 ש"ח ב"עוז לתמורה.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש