טור יהדות

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 13/10/2016 10:58 ● מה נשמע 465
פרשת האזינו
טור יהדות

 

פרשת האזינו


עוד פיגוע ירי בירושלים. 2 נרצחים ועוד שישה פצועים. איזה מין שיגעון הוא זה? הרי המחבל הרוצח עמד בפני שופטת כשהוא אומר לה ולכל מי שמעוניין לשמוע מבלי למצמץ "אני קורא לרצוח יהודים", וכבוד השופטת ממרום כיסאה הרחום והחנון נוזפת בו ואומרת לו שהוא 'פויה' וזה לא נחמד מצידו לרצות לרצוח יהודים, ולכן היא מודיע לו חגיגית שבעוד מספר חודשים הוא צריך להתייצב בכלא לתקופה של 4 חודשים, והעונש המרתיע שלה כבר יחנך אותו וילמד אותו שלא כדאי לו לקרא לרצח יהודים. אם בכך היה מסתיים תיאטרון האבסורד שבו חיה מדינת ישראל, הייתי אומר דיינו. אבל, וכן יש אבל גדול, ראיתי כיצד השוטרים השתלטו על המחבל "וניטרלו" אותו, ורציתי לזעוק מרה בקול גדול "הצילו". הרי השוטר שנרצח בפיגוע היה עם חבריו ליד המחבל. הם הקיפו אותו, אבל הם לא פתחו באש לפני שהמחבל ירה עליהם ופגע בחבר שלהם. השיגעון חוגג. השוטרים פוחדים לירות במחבל חמוש שירה כבר על אזרחים, כי הם חוששים שישפטו אותם, כמו ששופטים את אלאור עזריה. החבר שלהם נרצח על מזבח הטמטום, וכתשלום אתנן למדיניות הפתיחה באש של פוליטיקאים ומפקדים מוגי לב. "ארץ אל תכסי דמם".
השבת נקרא בתורה בפרשת 'האזינו' את הפסוק הבא: "הצור תמים פעולו שכל דרכיו משפט, אל אמונה ואין עוול צדיק וישר הוא". משה רבנו משבח את הקב"ה על הנהגתו את העולם ומה הוא השבח הכי חשוב שמשה רבנו, אדון הנביאים יכול לומר על ה' ? שהוא ברא את העולם? שהוא שולט בטבע? שהוא מקים ומפיל מעצמות? לא זה ולא זה. משה רבנו בוחר את השבח הכי מדויק שהוא יכול לחשוב עליו, שיתאר את הקדוש ברוך הוא בצורה הטובה ביותר - "תמים פעולו - שכל דרכיו משפט". תמים פירושו - "שלם" ( ולא כפי שהעולם חושבים שתמים היא מילה נרדפת לטמבל ). ומהי שלמותו של הקב"ה? שהוא עושה משפט צדק בכל דרכיו. כך ה' מנהיג את עולמו במשפט. כל התפילות שלנו בימים הנוראים, בראש השנה ויום הכיפורים היו מכוונות "למלך המשפט". אמנם נכון שגם כאשר ה' עושה דין, הוא משתף את מידת הרחמים איתו ביחד עם הדין, אבל מידת הרחמים איננה מעוות את הצדק, אלא ממתיקה את הדין. וכך נאמר על דוד המלך שהיה עושה "צדקה ומשפט". שואלים חז"ל אם משפט - אז אין כאן צדקה, כי חייב לחתוך את הדין ולהרשיע את מי שמחויב בדין, ואם צדקה - אז אין משפט כי הצדקה היא לפנים משורת הדין, ומסבירים חז"ל שכאשר היה מגיע עני לדין אצל דוד המלך, דוד לא היה מרחם בדין ומחייב את העני לשלם ( במידה ועני גנב או שלקח הלוואה ולא החזיר ), אבל מיד לאחר שדוד המלך היה חורץ את הדין הוא היה יורד מכיסאו ונותן לעני כסף על מנת שישלם את מה שדוד בעצמו חייבו לשלם . הרי לפנינו "צדקה ומשפט".  גם הקב"ה, ישתבח שמו ויתעלה, מנהיג את עולמו במשפט של יושר וצדק . ה' הוא "אל אמונה ואין עוול" וגם אם חלילה פוגעת באדם מידת הדין והוא נפטר מהעולם קרובי משפחתו חייבים לברך על מותו "ברוך דיין האמת". לברך על אסון !?!  כן, ברור. כי הרי אין מקרה בעולם וכל מה שקורה בעולמנו נעשה ע"י הקב"ה במשפט צדק, "כל דרכיו – משפט, צדיק וישר הוא", ולכן אנחנו מחויבים לברך על הרעה כשם שאנחנו מרכים על הטובה, והברכה היא שה' עשה דין אמת. הלוואי שנזכה כולנו רק לטוב, ולהתבשר בבשורות טובות, עם הבשורה הכי טובה על ביאת משיח צדקנו במהרה בימינו, והוא כבר ידע איך להכרית את הרוע מהעולם. 


חדשות אילת
 

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש