יהדות - פרשת 'תולדות’

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 30/11/2016 10:52 ● מה נשמע 472
כואב הלב. אנשים איבדו את בתיהם בתוך מספר רגעים. איבדו הכל. את הזיכרונות, את העמל של חייהם. בתים בהם התגוררו במשך שנים רבות. בתים אותם הם קנו בכסף מלא, כסף אותו חסכו במשך שנים רבות.
יהדות - פרשת 'תולדות’
יהדות - פרשת 'תולדות’

כואב הלב. אנשים איבדו את בתיהם בתוך מספר רגעים. איבדו הכל. את הזיכרונות, את העמל של חייהם. בתים בהם התגוררו במשך שנים רבות. בתים אותם הם קנו בכסף מלא, כסף אותו חסכו במשך שנים רבות. רובם עדיין משלמים משכנתא על הבית שנעלם באחת. לשמוע את הראיונות בתקשורת עם אותם אומללים שמספרים כיצד הם צריכים לנדוד ממלון למלון, ממשפחה לחברים, כאשר תחושת היציבות והביטחון שבית צריך להעניק למשפחה פשוט נעלם, והקרקע נשמטה להם מתחת לרגליהם. סיפור לא פשוט שקורע את הלב. אה, רק שכחתי לציין בתחילת הטור, שאני לא מדבר על השריפות שהתרחשו השבוע. אני מדבר על 10000המשפחות שגורשו מגוש קטיף לפני 12 שנים. גורשו ובתיהם הוחרבו במין פרץ של שיגעון של דיקטטור ו-80 חברי כנסת אחוזי שנאה עצמית. אני גם מדבר על 40 משפחות מעמונה, שבעוד 3 שבועות יעמדו גם הם מול חיילים ושוטרים יהודים שיגרשו אותם מבתיהם. בתים אותם הם קנו בכסף מלא, כחוק, ובאבחת בג"ץ יחריבו להם 20 שנות זיכרונות וחיים שלמים יירדו לטמיון. המשפחות שמתגוררות בעמונה הם מלח הארץ. ביניהם ניתן למצוא את אלמנותיהם של גיבור ישראל רס"ן רועי קליין ז"ל הי"ד וסרן אלירז פרץ ז"ל הי"ד. אבל בתקשורת הישראלית כמובן שהמגורשים לא יזכו לשום אמפטיה או סימפטיה לטרגדיה האישית שלהם מצדם של המראיינים. חס וחלילה, הרי מדובר במתנחלים, להם אין רגשות. ברור שמותר ואפילו מצווה להחריב את בתיהם על ראשם. רק אם מישהו גר בחיפה או בזיכרון יעקב, ידעו בתקשורת לסחוט מאתנו את הדמעה המתבקשת לחורבן ביתו בראיון נוטף חמלה. אין גבול לצביעות ולרשעות.

השבת נקרא בתורה בפרשת 'תולדות', על לידתם של 2 אחים, יעקב ועשיו. אמנם שניהם נולדים מאותם הורים, יצחק ורבקה, אבל ההבדל ביניהם הוא יותר מאשר ההבדל בין אור לחושך. בעוד עשיו הוא "איש יודע ציד איש שדה" ומסביר רש"י שעשיו היה צד את אביו בדברי חלקלקות ורמאות ומראה את עצמו כאילו הוא צדיק. עשיו שואל את אביו שאלות בהלכה שגורמות ליצחק להתמוגג מנחת מהילד "הצדיק" שלו. שאלות כמו "אבא כיצד מעשרים את המלח וכיצד מעשרים את התבן" (אלו הם דברים שלא שייך בהם בכלל הלכות מעשרות). אני מניח שיצחק היה מתרגש עד דמעות למשמע השאלות ודברי התורה של עשיו בנו הגדול. אם נוסיף לכך את העובדה שעשיו היה "איש שעיר" עם זקן ארוך, והיו לו גם "בגדי חמודות" הופעה מרשימה, הרי לפנינו הצדיק המושלם והאולטימטיבי . פוליטיקאי במיטבו. לכן לא מפליא אותנו לקרוא את הפסוק "ויאהב יצחק את עשיו כי ציד בפיו". יצחק אהב את עשיו בגלל שעשיו היה צד את יצחק באמצעות פיו. לעומת עשיו הרשע והנוכל, ניצב יעקב  אחיו 'התהום' הלא זהה, שעליו נאמר שהוא "איש תם יושב אוהלים". ורש"י ז"ל מסביר: " תם – אינו בקי ברמאות, פיו וליבו שווים. יושב אוהלים – יושב באוהלים של שם ועבר ולומד תורה" . יעקב לא יודע "לצוד אנשים" באמצעות פיו. יעקב לא משמיע לאנשים את מה שהם רוצים לשמוע , פיו וליבו שווים. כשיעקב מרגיש שנעשה למישהו עוול, הוא זועק בקול גדול ומוחה על העוול שנעשה. הוא לא מצדיק מעשי רשע, הוא דבק באמת ומוכן לשלם בעבורה מחיר יקר במידה ויידרש ממנו. כמו מי אנחנו, בניו של יעקב, בוחרים להיות כמו יעקב או כמו עשיו? והתקשורת הישראלית כמו מי?


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש