פרסומת
דלג

טייס חסר אחריות כמעט גרם לאסון בכביש הערבה

מאת: עומר כרמון ● 6/1/2017 20:38 ● ערב ערב 2792
דו"ח שפרסם השבוע חוקר תאונות אוויריות ראשי במשרד התחבורה, מותח ביקורת על טייס אולטרה לייט, בן 62 ממרכז הארץ, שביצע "טיסות כייף" לשניים מנכדיו בגובה נמוך מאוד ולא חוקי מעל כביש הערבה. בצומת הכניסה לעין יהב לא הבחין הטייס בכבלי חשמל. הוא פגע בכבל הארקה שנקרע ונפל על הכביש. המטוס היה במרחק 20 ס"מ בלבד מפגיעה בכבלי המתח האחרים. אם היה פוגע בהם, המפגש עלול היה להסתיים באסון גדול: שריפת המטוס, פיצוץ התרסקות ואף פגיעה בכלי רכב ובאנשים. לאחר שפגע בכבל החשמל, לא דיווח הטייס על האירוע, טען כי פגע רק בציפור והמשיך לטוס מעל הערבה ואחר כך למרכז הארץ. החוקר ממליץ לחברת החשמל לסמן את הכבלים בכביש הערבה בכדורי סימון/אזהרה אדומים 
טייס חסר אחריות כמעט גרם לאסון בכביש הערבה
המטוס שהיה מעורב בתאונה

חוקר תאונות אוויריות ראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק (רזצ'יק) רז, מציין שטייס האולטרה לייט חסר האחריות, ביצע לפני שלושה חודשים "שלושה סבבי טיסת כיף לנכדים, בגילאי 13-16, בנתיב חצבה - עין יהב - חצבה. במהלך הסבב השני, בטיסה דרומה, מעט מערבית לצומת הכניסה לעין יהב, הוא שמע מכה, טען כי לא חש בשינויים בהתנהגות המטוס והוא סבר שפגע בציפור. בפועל המטוס פגע וקרע כבל הארקה תחתון של קו מתח גבוה שחצה את כביש הערבה. לאחר הנחיתה בחצבה, הטייס זיהה סימני פגיעה קלים בלהב פרופלור ושברים ב'ספינר'. לאחר שבדק את המטוס, המריא לביצוע סבב הטיסה האחרון, ממנו נחת בחצבה". המשטרה יצרה קשר עם הטייס ומסרה לו כי יש דיווח שאפשר שקרע כבל חשמל. הטייס הביע ספק וציין, כי לדעתו פגע בציפור. הטייס הבטיח לדווח על האירוע לחוקר הראשי. אבל את ההודעה על הפגיעה בכבל החשמל קיבל החוקר הראשי מראש המשמרת של נמל התעופה בן גוריון. רק לאחר סדרת טלפונים עם גורמי מד"א, משטרה, חילוץ ערבה, חיל האוויר ומספר טייסים, הצליח החוקר הראשי לאתר את הטייס המעורב.
 

"החלטות בעייתיות"

 

"מייצב הכיוון של המטוס חלף במרחק סביב 20 ס"מ בלבד מתחת לשלושת הפזות", ציין החוקר הראשי. "מעבר לסיכונים הנוספים של התחשמלות ושריפה, פגיעה אפשרית בכבלי הפזות הייתה עוצמתית הרבה יותר כיוון שמדובר בשלושה כבלים שכל אחד מהם בעל שטח חתך פי כשלושה מזה של כבל הארקה שנפגע ונקרע. טייס שמחליט ומקבל אישור לטוס בגובה נמוך מגובה הנתיב חייב ללמוד מראש את המכשולים שלאורך הנתיב ולהיות כל משך הטיסה ערני 'עם הראש בחוץ', במטרה לאתר וזהות מבעוד מועד מכשולים אפשריים. בעת טיסת התאונה, תנאי הראות היו טובים וניתן היה לראות ממרחק סביר את קו המתח שחצה את כביש הערבה. גרסת הטייס כי הופתע ולא ראה את הכבלים אלא טס ישירות לתוכם, ללא ניסיון להתחמק מהם, מעידה על כך שפרט לעובדת הטיסה הנמוכה מאד, מבטו לא היה ממוקד קדימה בכיוון הטיסה - אפשר שמבטו הוסת למספר רכבי השטח של המטיילים שהיו במקום, אותם חלף בעת הפגיעה, בגובה שסביב 25 רגל. האירוע מסווג כתאונה לנוכח היקף הנזקים – רק כפסע היה, בין תוצאת האירוע בפועל לבין האפשרות שהאירוע היה מסתיים בתאונה קשה ומיותרת. התאונה החלה בהסתכנות מיותרת של ביצוע טיסה נמוכה מאוד, לא חוקית, תוך שאננות מסוימת שהתבססה על ידע וניסיון כללים וללא לימוד והכנה מתאימים, המשיכה בתפעול לא מספיק ממוקד, בשילוב של חוסר תשומת לב מספקת למכשולים אפשריים והסתיימה בפגיעה בכבל חשמל, סמוך מאד לקבוצת מטיילים ורכבים שהתארגנה שם אותה העת. ההחלטות, להמשיך לסבב טיסה שלישי, לאחר הפגיעה וההבחנה על הקרקע את הנזקים שנגרמו, כל שכן לטוס חזרה למנחת ראשון, לאחר הדיווח על האפשרות שהמטוס פגע וקרע כבל חשמל, הן בעייתיות ואינן עולות בקנה אחד עם גישה בטיחותית. גם אם הטייס היה משוכנע שרק פגע בציפור. הטייס לא היה מודע, לגרסתו, לאפשרות של הסתעפויות מקוו המתח שלאורך כביש הערבה, מזרחה או מערבה, לישובים שמשני צדי הכביש. מבלי להתייחס לגובה הטיסה שנדרש לטוס בנתיב/בבועה ומאחר שהנתיב עשוי לשמש טיסות חקלאיות, סימון הכבלים של הסתעפויות אלו, החוצות את נתיב האז"ם, בכדורי אזהרה, יתרום לזיהוי קווים אלו מבעוד מועד. הטענה, כי הטייס המעורב אינו היחיד שטס נמוך בהרבה ממה שמוגדר, בדגש למרחב הנגב, הצדיקה ביצוע של חקירה בטיחותית וקצרה, כדי 'לאותת' למגזר הטייסים על ההשלכות והסיכונים שחלקם נוטלים על עצמם ועל נוסעיהם בהתנהלות כזו ולתרום בכך ליצירת אחריות אישית, משמעת וגישה בטיחותית, טובים יותר".

 

הכבל הקרוע על כביש הערבה

 

חדשות אילת

שתפו את הכתבה בפייסבוק

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש