תקרות הפקדה לקרן השתלמות

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 23/1/2017 11:32 ● ערב ערב 2794
שכירים ועצמאים רבים מפקידים מדי חודש סכומי כסף שונים בתוכניות חסכון לצורך שימוש עתידי. חלק מהתוכניות נפתחות על ידם באופן עצמאי, מתוך מטרה להשתמש בכסף לרכישת דירה, רכב או כל דבר וחלק מהתוכניות נפתחות לצורך הבטחת עתיד כלכלי ברור וטוב, כשהם יצאו לפנסיה או אם חס וחלילה, הם לא יוכלו לעבוד באופן סדיר.
תקרות הפקדה לקרן השתלמות

זו אחת הסיבות מדוע לא מעט אנשים בוחרים להפקיד כספים במסגרת קרנות השתלמות. מדובר על קרנות אליהן ניתן להפקיד סכום כסף מסוים מדי חודש, כשאחרי שש שנים, ניתן לפתוח את הקרן ולשחרר את הסכום. במידה ולא רוצים לפתוח, אז הקרן תישאר סגורה עוד שש שנים ואז עוד מעט יהיה ניתן לפתוח אותה וכן הלאה. שכירים רבים נהנים מפתיחת קרנות השתלמות דרך מקום העבודה, בעוד שעצמאים נוהגים לפתוח לעצמן קרן השתלמות לצד תוכנית פנסיה. כך מצד אחד הם חוסכים לטווח קצר ומצד שני גם לטווח הארוך.

כעת עולה השאלה, האם ישנה הגבלה על הפקדה אל אותן קרנות השתלמות, האם קיימת תקרה להפקדה מסוימת ומה המשמעות של אותה תקרה. בשביל להבין זאת, צריך להסביר כיצד זה עובד.

 

האם יש תקרה לקרן השתלמות?

ברמת העיקרון לא קיימת תקרה, במובן הזה שכל אחד יכול להפקיד כמה שהוא רוצה. אם עצמאי מרוויח 30 אלף שקל בחודש והוא מעוניין להפקיד חצי מהסכום הוא יכול. העניין הוא שאחרי נקודה מסוימת, הוא יחויב במס שולי, כלומר עד אותו סכום הוא לא ישלם מס ואחריה הוא כן ישלם מס על היתרה. חשוב להבהיר, שעד לנקודה בה עומדת התקרה באותה שנה (כל שנה התקרה מתעדכנת), מס הכנסה מעניק הטבות מס (הוא מכיר בכך כהוצאה מוכרת בתנאי שזה עומד בגובה של עד 4.5 אחוז מהכנסה השנתית)  ולכן משתלם להפקיד סכומי כסף מסוימים באותו טווח.

מעבר לאותה נקודה, לא רק שמס הכנסה לא מעניק הטבות מס, אלא הוא יצטרך לשלם מס על עצם זה שהוא הפקיד מעבר לתקרה המותרת. הבעיה מבחינת העובדים היא, שגם בעת משיכת הכסף מאותה קרן השתלמות אליה הם מפקידים, הם יצטרכו לשלם מס בגובה חמשה עשר אחוז מהרווח שנוצר להם, זאת על בסיס מס רווחי הון.

 

האם משתלם בכל זאת להפקיד לקרן השתלמות?

התשובה היא כן. ראשית, קרנות השתלמות נחשבות אפיק השקעות איכותי שצובר ריבית יפה, שנית, מדובר על תוכנית קשיחה, כלומר, תוכנית שהעובד לא מפסיד בה כסף (להבדיל ממניות או מאפיקי השקעה אחרים) וכן מדובר בתוכנית שניתן להשקיע בה למשך 6 שש שנים והכסף נשמר. זאת אומרת, שניתן לתכנן פעולות שונות, כלכליות, לתקופה של אחרי 6 שנים, בידיעה שהכסף מחכה שנשתמש בו. לגבי הפקדה מעבר לתקרה, יש לעשות חישוב עד כמה תשלום המס השולי פוגע אם בכלל.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש