פרסומת
דלג

חוקרים וזוכים

מאת: איריס קדם ● 18/5/2017 22:13 ● ערב ערב 2811
אחרי עבודה מאומצת של למעלה משנה עכשיו הן יכולות לנוח עם חיוך גדול על השפתיים ● אילנה מלמד וורוניקה ספיבק מבית ספר תיכון 'רבין' קטפו את שני המקומות הראשונים בתחרות הארצית "אדם וים" וגברו על שבעים מתמודדים מכל הארץ ● הנוער הלומד מביא כבוד לעיר
חוקרים וזוכים

צילום : פרופ’ ראובן יוסף

 

מאז החל מיזם עבודות הגמר באילת לפני כחמש שנים הוא הולך וגדל בקרב התלמידים ונוחל הצלחה רבה. חלק מעבודות התחקיר העוסקות בביולוגיה ימית נשלחו גם השנה אל התחרות הארצית "אדם וים" כאשר שתיים מתוכם הצליחו להעפיל על שאר המתמודדים הארציים. מי שמתהלך בגאווה רבה ובצדק, הוא מי שעומד בראש המיזם, פרופסור ראובן יוסף מבית ספר תיכון ע"ש יצחק רבין ומאוניברסיטת בן גוריון בנגב - קמפוס אילת.

 

לחקור כדי להתפתח


'לפני כחמש שנים החלנו ביוזמת מנהל שח"ק בראשות דר' דרורי גניאל את המיזם של עבודות גמר באילת כאשר שמחה הראל מנהלת בית ספר רבין לקחה את הפרויקט בעשר ידיים ויחד הצלחנו לפתח את נושא החקר באילת, ומאחר ואני בא מהאקדמיה יכולנו יחד למנף זאת להרבה תחומים, אני לקחתי על עצמי את התלמידים בביולוגיה.. הדבר קיים כבר הרבה שנים אבל לא מפותח במיוחד, באופן אישי החלתי להגיש תלמידים לעבודות גמר כבר לפני שלושים שנה אז לימדתי בתיכון לחינוך סביבתי במדרשת שדה בוקר. לצערי כיום פחות מאחוז אחד מכלל התלמידים בישראל מגישים עבודות חקר, כאשר אני מפנה אצבע מאשימה כלפי המערכת, הדבר נעוץ בכך שהמורים בעצם לא הוכשרו לטובת העניין, מדובר בחינוך אקדמי שמצריך קודם מהמורים לעבור אותו בכדי שיוכלו לעבוד ברמה כזו מול התלמידים'. מאידך אני מאוד שמח שזה קרה באילת, והשנה אני שמח על כך שהוגשו 30 עבודות גמר באילת. מבתי הספר בגין, גולדווטר ורבין'
אל התחרות השנה ניגשו שלוש מועמדות מאילת, סנדרה לישינסקי מבית ספר בגין שעבדה  על נושא "חקאי-נקאי" בשונית האלמוגים של אילת, בהנחייתו של ד"ר ליאור גוטמן מהמכון לחקר ימים ואגמים. ורוניקה (ניקי) ספיבק מביה"ס רבין על נושא השפעת תיירות על "הסרטן האנדמי- חולון ים סוף" החי בחוף הצפוני של אילת, בהנחיית ד"ר יעקב דפני ופרופ' ראובן יוסף ובשיתוף עם קציני חיל הים באילת, ואילנה מלמד שעבדה במצפה התת ימי על הנושא של קצב גדילה של "מחושתן קוצני" (לובסטר) בהנחייתו של פרופ' ראובן יוסף.

במה עסקו התחקירים?
הנושא היה כאמור ביולוגיה ימית, כאשר סנדרה לישינסקי מבית ספר בגין קיבלה ציון לשבח על עבודתה, היא חקרה איך "החקאי" מנצל את עבודות הניקיון של "הנקאי", מן תהליך מיוחד שמסתכם בעצם בסוג של ניצול מעמדות. ורוניקה (ניקי) ספיבק מבית ספר רבין זכתה במקום השני בתחרות על החקר השפעת התיירות בחוף הצפוני על פעילותו של "חולון ים סוף", למעשה היא בדקה את התנהגותו באזור סגור שאין בו הפרעה של בני אדם לבין האזור התיירותי בו הוא נמצא בהמוניו. הסרטנים הללו מצויים במחילות תחת החוף והתיירים אינם שמים לב שהם בעצם הורסים אותם כאשר הם הולכים על החוף או למשל משחקים מטקות. מה שגורם לסוג הזה של הסרטן לעבוד כפליים בכדי לשרוד. גילוי נאות, הסוג הזה אינו מסוכן לבני אדם.  ובמקום הראשון זכתה כאמור אילנה מלמד מבית ספר 'רבין' על חקר 'מחושן קוצני'  (לובסטר), בזמן שהוא משיל את עורו, לייתר דיוק שבועיים לפני ושבועיים אחרי ההתנשלות, ועל השוני המתרחש בזמן זה באיברים השונים. הסוג הזה של הלובסטר מסביר פרופסור יוסף, יכול לחיות המון שנים כל עוד לא דגים אותו היישר לסיר הרותח במסעדות. שלושתן קיבלו טאבלט כפרס כאשר אילנה מלמד קיבלה בנוסף בעבור זכייתה במקום הראשון, קורס פסיכומטרי. 


מה צופה להם העתיד?
כל הילדים הללו שעוסקים בעבודות גמר הם מבחינתי העתיד של המדינה, כולי תקווה שימשיכו ללמוד ויתפתחו בתחומים השונים. כל אחד יכול בעתיד להוות גאווה למדינת ישראל. אני מלווה אותם כל הדרך מכיתה י' עד הלום בכיתה יב'. בעבר כבר הגשנו תלמידים לתחרות, כאשר לפני שלוש שנים זכינו במקום הראשון, ובשנה שעברה במקומות שני ושלישי. הוגשו בתחרות הזו שבעים עבודות מכל הארץ, כך שזה בהחלט מקור גאווה מבחינת כול העוסקים בדבר, במערכת החינוך כול ובאילת בפרט.
אילנה מלמד (18) ילידת אילת, קטפה את המקום הראשון בתחרות הארצית משתפת בתהליך: 'את עבודת המחקר הגשתי בחודש דצמבר שעבר בכיתה יא', כאשר את העבודה שכללה תצפיות כתיבה ומחקר, הגשתי בינואר השנה. סך הכל עבדתי מעל לשנה, זה כלל הגעה למצפה התת ימי כמה פעמים בחודש, שם קיבלתי הרבה עזרה מהצוות כולל מנחה צמוד, בנוסף פרופסור ראובן יוסף הנחה אותי לאורך כל הדרך. באמצע העבודה הלובסטר שחקרתי עליו מת, ואז עברתי לכתיבה תוך שאני חוקרת דרך מאמרים ומסקרת דרך מקורות שונים. הגעתי לתחרות במטרה ליהנות ולראות עבודות של תלמידים אחרים, בכלל לא חשבתי שיש לי סיכוי להיות מועמדת למקומות הראשונים, הייתי בטוחה שמאחר ויש לתלמידים בשאר הארץ יותר משאבים, אוניברסיטאות צמודות ופרופסורים, מישהו מהם בטוח יזכה במקום הראשון. זו הסיבה שגם הגעתי לתחרות עם ביטחון וללא לחץ מיותר כי לא האמנתי שיש לי סיכוי. הגענו שלוש בנות מאילת והיינו הראשונות להציג את העבודות מול שלוש שופטות, וכאשר התבשרתי על המקום הראשון ממש הופתעתי'.

 


איזה טיפ תוכלי לתת לתלמידים בהגשת עבודות מחקר?
חשוב שידעו שזה יותר קשה מבגרות רגילה, בכלל לא פשוט. מצריך המון עבודה, והרבה חומר לזכור ולהפנים. הגורם להצלחה הוא קודם כל לרצות את זה מאוד, אחרת חבל להתחיל, חשוב להציב משימות בדרך למטרה ולחלק את העבודה ולא להשאיר הכול לסוף. כאשר הגעתי לסיום העבודה לא האמנתי איך שנה ומשהו מסתכם במסמך אחד, כשכל מה שכתוב שם זה שלי מה שגרם לי לסיפוק אדיר, ולכן אני ממש ממליצה.

ומה בעתיד?
בעבודת המחקר שעשיתי בדקתי הרבה סביב הורמונים וגנים של הלובסטר, ונכנסתי טיפה לתחום של גוף האדם. כל זה מוביל אותי לרצות בעתיד להשתלב בלימודי רפואה. עדיין אין לי מושג באיזה תחום אבל בעבר התנדבתי במרפאת אחריות בקופת חולים מכבי , כיום בזמני הפנוי אני מתנדבת במד"א. כל נושא הרפואה מאוד מעניין אותי ואמשיך בכיוון אחרי השירות הצבאי.


חדשות אילת

שתפו את הכתבה בפייסבוק

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש