ים נקי 2017

מאת: סימונה סולומון שאואט ● 29/5/2017 17:56 ● ערב ערב 2812
"שבוע אדם וים " יתקיים ב- 2 – 10 ביוני 2017
ים נקי 2017

רשות הטבע והגנים, עמותת אקואושן והמשרד להגנת הסביבה חוברים יחד, זו השנה החמישית ברציפות, לתכנית  "שבוע אדם וים" שמטרתה הגברת מודעות הציבור לחשיבות ניקיון החופים, להשפעת הפסולת על המערכת האקולוגית הימית על עתיד הים ועל חיי האדם ולאחריות של משתמשי החוף לניקיון החופים והים.

 

שבוע הפעילות מצטרף לתוכנית הבינלאומית "clean seas  שמטרתה להשיג כמה שיותר מחויבויות מצד ארגונים ומדינות לשמירת ניקיון החופים והימים.

 

"שבוע אדם וים" יציע פעילויות מגוונות להגברת מודעות משתמשי החוף לחשיבות ניקיון החופים –מאות בני נוער מכל קשת האוכלוסייה יהלכו בחופי הארץ ויעסקו בפעילות הסברה, צוללנים מכל רחבי הארץ יצללו ויאספו פסולת בים, אירועים חווייתיים לכל המשפחה בנושא שימוש חוזר, הרצאות על צבי ים, הדרכות שנורקל יתקיימו בשמורות ובגנים ועוד.

 

עידוד והגברת המודעות לחשיבות בשמירה על ניקיון החופים והים יחל בשבוע אדם וים ויימשך לאורך כל הקיץ במפגשים עם משתמשי החוף, ספורטאי ים, פעילויות ועוד.

שבוע אדם וים" המצוין על ידי רשות הטבע והגנים בשיתוף עם עמותת אקואושן והמשרד להגנת הסביבה, זו השנה החמישית ברציפות,  יתקיים בין התאריכים 2 ל- 10 ביוני 2017 (בסמוך ליום האוקיינוסים הבינלאומי שמצוין ב- 8.6) ונועד להעלות את המודעות לחשיבות השמירה על הים ומשאביו לטווח ארוך. מטרת שבוע הפעילות להגביר את המודעות לנושא חשיבות ניקיון החופים ולהשפעת הפסולת על המערכת האקולוגית הימית על עתיד הים ועל חיי האדם, תוך שימת דגש על האחריות האישית של משתמשי החוף לניקיון החופים והים. שבוע זה מצטרף לתכנית הבינלאומית ""clean seas  .

הים הוא אחד המשאבים החשובים ביותר שקיימים במדינת ישראל ובכל זאת הרוחצים והמבלים בחוף ובים, מהווים את מקור הפסולת העיקרי שלו. שבוע אדם וים מגייס את הציבור, המהווה חלק מהבעיה, לתרום בחזרה לחוף ולים ולהתגייס לטובת ניקיון החופים והים בישראל ובעולם במגוון פעילויות: צלילות ניקיון ואיסוף פסולת, התנדבות לפעילות הסברה בחופים, סיורים מודרכים, פעילויות בנושא צבי ים, ועוד.

 

כחלק מהפעילויות שיתקיימו ברחבי הארץ במהלך השבוע גם שמורת טבע חוף האלמוגים תקיים פעילות ייחודית בנושא:

הדרכות שנירקול בשונית האלמוגים, הקרנת סרטי טבע, הפעלות וסדנאות.

במקום יהיה מתחם משחקי חוף ומייצג אלמוגים, ויחולקו חוברות הסברה בנושא הים.

היכן: שמורת טבע חוף האלמוגים

מתי:  יום שלישי 6.6 בשעות 14:00 – 18:00.

ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים.

ללא תשלום לתושבי אילת והערבה (בהצגת תעודת זהות).

 

תופעת הפסולת בים ובחופים (marine litter) מהווה בעיה גלובלית ופוגעת בחופי העולם כולו. לפי הערכות שונות, מדי שנה מושלכים לימים ולאוקיינוסים כ- 20 מיליון טונות של פסולת, שרובה הגדול פלסטיק שכמעט ואינו מתכלה. הפסולת בים ובחופים מחוללת נזקים כלכליים, חברתיים, בריאותיים, סביבתיים ואסתטיים כבדים. 80%  מהפסולת הימית הינה ממקורות יבשתיים ו- 20% מאניות ודייג, פלסטיק מהווה כ- 60-80% מהפסולת. 13,000-18,000 חלקי פסולת פלסטיק צפים בכל קמ"ר באוקיינוסים. הים התיכון בכללו וחופי מדינת ישראל בפרט סובלים אף הם מבעיה זו, מחקר מקיף של עמותת אקו אושן מצביע על כך  שמשתמשי החוף והים הינם המקור העיקרי לפסולת חופית וימית.  פסולת זו מורכבת ברובה מפלסטיק: שקיות ניילון, כלים חד פעמיים ואריזות מזון.

כמדינה חברה באמנת ברצלונה, מחויבת מדינת ישראל לתכנית הפעולה האזורית להגנה על הים התיכון מפני פסולת ימית וחופית ((Regional Plan on Marine Litter Management. על פי תכנית זו, המהווה חלק מתכנית רחבה יותר לצמצום זיהום הים ממקורות יבשתיים(NAP ), חובה על המדינות החברות לנקוט בשורה ארוכה של פעולות כדי למזער את ממדי תופעת הפסולת הימית ואת השפעותיה המזיקות על הסביבה הימית של הים ועל האוכלוסייה השוכנת לחופיו.

יצוין, כי במדד "חוף נקי" האחרון (נכון ל-10.5.17) שביצע המשרד להגנת הסביבה נמצא כי 60% מהחופים שנמדדו דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד", לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בה רק  33.3% מהחופים דורגו כנקיים עד נקיים מאד.
הרשויות החופיות הנקיות ביותר הן:  אילת, אשדוד, באר טוביה, תל אביב- יפו, ג'סר א-זרקא, בת ים, מטה אשר .

 

 

 

חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש