בדיקת פוליגרף

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 18/7/2017 09:41 ● ערב ערב 2819
החיפוש אחר האמת נדרש פעמים רבות ● למרות ההנחה של חלק מהאנשים שאין אמת אבסולוטית או שהאמת היא בהכרח סובייקטיבית, כן ישנם מדדים שיכולים לזהות האם אדם מסוים הטוען דבר מה דובר אמת.
בדיקת פוליגרף

החיפוש אחר האמת נדרש פעמים רבות. למרות ההנחה של חלק מהאנשים שאין אמת אבסולוטית או שהאמת היא בהכרח סובייקטיבית, כן ישנם מדדים שיכולים לזהות האם אדם מסוים הטוען דבר מה דובר אמת. המכשיר העיקרי המשמש לצורך זה הוא פוליגרף (או "מכונת אמת"). בדיקות פוליגרף נערכות בתדירות גבוהה הרבה יותר מכפי שחלק מהאנשים חושבים, והן נערכות בתחומים שונים ומגוונים ולשם מטרות משתנות.

 

כיצד מתבצעת בדיקת פוליגרף?

 

בדיקות פוליגרף מבוצעות באמצעות מכשיר ייעודי, שמטרתו לבחון את התגובות הבלתי רצוניות של האדם לשאלות שונות שהוא נשאל – מה שיאפשר לדעת האם הוא דובר אמת או שקר. לחזהו של הנבדק מצמידים גלאי נשימות (הן נשימות חזה והן נשימות סרעפת), את היד הימנית שלו עוטפים בשרוול הבוחן שינויים בדופק ובלחץ הדם ולשתיים מאצבעות יד שמאל מחברים גלאי מוליכות חשמלית שבא לבדוק הזעה. כמו כן, נעשה כיום שימוש בכרית ייעודית שתכליתה לבדוק האם חלים שינויים בזרימת הדם באצבע או בתנועות השרירים. כל אלה מתורגמים לכדי מדדים מספריים או גרפים, כאשר יש ערכים שמזוהים כיום עם תשובות שקריות. ההנחה היא שתגובה משמעותית לשאלות ה"קשות" ביחס לשאלות הביקורת תצביע בסבירות גבוהה על שקר.

קצרה היריעה מלהתייחס כאן באריכות לאופן שבו שואלים שאלות במסגרת בדיקת פוליגרף. העיקרון המרכזי הוא שמשלבים בין מספר סוגי שאלות במטרה ליצור השוואה בין התגובה של הנבדק לשאלות פשוטות וחד משמעיות לבין שאלות טעונות יותר. החלוקה היא לשאלות רלוונטיות ("חמות") או בלתי רלוונטיות ("קרות"), כמו גם שאלות ביקורת/השוואה. האחרונות משמשות על מנת לבדוק האם נוצרות אצל האדם הנחקר תגובות של אשמה ועצבנות בסוגיות לא נעימות שאינן בהכרח קשורות לנושאים הספציפיים שבהם עוסקת הבדיקה.

 

לא רק במשטרה: השימושים המקובלים של בדיקות פוליגרף

 

בדיקות פוליגרף מהוות פעמים רבות כלי מרכזי לבירור האמת העומדת מאחורי הליכים משפטיים או אפילו פליליים. כולנו שמענו על מצבים שבהם מזמנים עד מפתח, תובע או נתבע לבדיקת פוליגרף – בהסכמתם – ומנסים לגלות בדרך זו מה באמת התרחש בנסיבות הספציפיות של המקרה. בדיקת פוליגרף המבוצעת במצב הדברים הזה עשויה להפוך לראייה לכל דבר ועניין.

חשוב לשים לב, עם זאת, שלא בכל מצב יש תוקף משפטי לבדיקת הפוליגרף. בישראל, לדוגמא, ההנחה המקובלת של בית המשפט היא שהבדיקה תהיה תקפה רק בהתקיים שני תנאים: הראשון הוא הסכמה מפורשת של כל אחד מהצדדים המעורבים על קיום הבדיקה ועל התחשבות בתוצאות שלה. התנאי השני והחשוב לא פחות הוא שהתוצאות של בדיקת הפוליגרף שהוסכם לגביה הן חד משמעיות ואינן ניתנות לפרשנות. לא נהוג כיום, בכל אופן, לחרוץ גורלות רק על סמך בדיקת פוליגרף. אם מדובר בפשע, לדוגמא, הרי שיש צורך בראיות מוחשיות נוספות. נקודה חשובה נוספת היא שסירוב לעבור בדיקת פוליגרף אינו מעיד על אשמתו של האדם, להבדיל מבדיקות נהיגה בשכרות, למשל.

בשנים האחרונות רואים מספר הולך וגדל של גורמים עסקיים המשתמשים בבדיקות פוליגרף בתדירות גבוהה. יש בתי עסק ומוסדות שמקיימים למועמדים לעבוד בהן בדיקת פוליגרף כחלק מתהליך הקבלה. מוסדות אחרים מקיימים בדיקות פוליגרף באופן תקופתי, או במטרה למצוא תשובות לשאלות שמעסיקות אותם (למשל, כשהם חושדים בחוסר אמינות של גורם מסוים מתוך החברה).

 

שאלת האמינות

 

אין כיום תמימות דעים מוחלטת לגבי הלגיטימות של בדיקות הפוליגרף. אחוזי הדיוק של הבדיקה מוערכים כיום בכ-70%-90%, מה שהופך אותן לממצא שקרוב מאד לאמת, אבל לא בהכרח מהווה את האמת המוחלטת (עד כמה שיכולה להיות כזו בכלל). ההיסטוריה מלאה בסיפורים על סטיות תקן שפוגעות מעט באמינות הבדיקות, וכן על אנשים שאומנו כדי לעבור בהצלחה בדיקות פוליגרף, אף על פי שהם משקרים – לוחמים, לדוגמא. מנגד, אי אפשר להתעלם מאחוזי הדיוק הגבוהים של הבדיקה ומהיכולת שלה להשפיע על קבלת ההחלטות ביחס להרבה מאד דברים.

כך או כך, אין ספק שבדיקות הפוליגרף ימשיכו להיות כלי מרכזי בהליכים שונים גם בשנים הקרובות.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש