פרסומת
דלג

יו''ר הוועדה המחוזית על העבודות במימשה הנמל: ''אנחנו משתפים פעולה עם מצב לא חוקי''

מאת: רותם נועם למערכת ערב ערב באילת ● 11/8/2017 19:31 ● ערב ערב 2823
כבר למעלה משנה וחצי שהעבודות על המימשה החדש בנמל מתארכות מעל מה שהותר ● כעת אישרה הוועדה המחוזית למפעיל ארכה נוספת עד לחודש נובמבר ● עיריית אילת הסירה את התנגדותה לעבודות לאחר שהמפעיל גינן את השטח שלצד הכביש והחליף את הגדר לכזו שדרכה ניתן לראות את הים ● כעת נותר לו להתקין מפוח ולהסדיר התקנת עמודים בתוך הים, שמטרתם להגן על ריף הדולפינים במקרה של ספינה שתיפול מהמסילה
יו''ר הוועדה המחוזית על העבודות במימשה הנמל: ''אנחנו משתפים פעולה עם מצב לא חוקי''
דייגי חכה בתחום המימשה מבצעים דיג אסור (צולם בינואר 2016) ● צילום : החברה להגנת הטבע

העבודות על מימשה הספינות החדש בנמל אילת מסרבות להסתיים ואף שהוארכו כבר פעמיים בעבר והן נמשכות כבר שנה וחצי מעל מה שהותר, נאלצה הועדה המחוזית להתיר את הארכת העבודות בחצי שנה נוספת, עד לחודש נובמבר השנה, וזאת במטרה לאפשר למפעיל לסיים את העבודות. הסיבה לכך, כעולה מדברי הנוכחים, נעוצה בעובדה שלמכרז להפעלת המימשה ניגש רק מציע אחד, ולמעשה מלבדו אין מי שמוכן כלל להשקיע במיזם. אדריכל עלי פורטי מתכנן המחוז אמר: "אנחנו עושים כאן הנשמה מלאכותית, לא ברור שהיא בכלל רלבנטית" ועל כך השיב לו דוד לפלר יו"ר הוועדה המחוזית: "אבל אין אפשרות אחרת. אין אלטרנטיבה". נציג משרד התחבורה ניסה לסנגר על המפעיל באומרו: "הבן אדם יזם פרטי, היינו אצלו בסיור עצמו, הוא משתדל והוא עושה...כל זה הוא שם מכספו, כל מה שמבקשים ממנו כמעט הוא עושה. סבכות הוא עושה, קולטים, אוהל, הסתרה נופית, הכל על חשבונו", תמכו בעמדתו יו"ר הוועדה ונציגת לשכת התכנון המחוזית, אלא שנציגת המשרד לאיכות הסביבה הזכירה לנוכחים כי המפעיל ניגש למכרז וכי כל הדרישות הופיעו בו כבר אז: "הוא לא עשה את זה במשך חמש שנים, הוא עבד שם ללא תשתיות...הוא התחיל לעשות את זה עכשיו, בזמן שהוועדה החליטה לסגור לו...ועדיין הוא לא סיים". על כך השיב לה נציג משרד התחבורה: "אם הוא יוצא מהמכרז הזה אין שם מפעיל בכלל" וזו השיבה לו: "אני חושבת שאתם (הכוונה למשרד התחבורה ר.נ) הייתם צריכים לבנות את התשתית ואולי להשכיר את זה". לנציג משרד התחבורה לא נותר אלא להודות: "יכול להיות". 

 

אם ספינה נגררת, היא הורגת את הדולפינים


אדריכל המחוז העלה את סוגיית ההגנה על הים וריף הדולפינים הסמוך: "זה שבחלק היבשתי הכל נפלא, הכל נפלא, אם ספינה נגררת לשם, היא הורגת את הדולפינים, היא הורגת את האלמוגים וגם מזהמת את הים". אלא שנציג המפעיל הדגיש כי על פי בדיקה שערכו אין במקום כל ערכי טבע וכי הקרקע במקום חולית. 
יו"ר הוועדה הודה כי: "אנחנו במודע עושים מצב שהוא לא – אנחנו משתפים פעולה עם מצב לא חוקי, זאת אומרת שהוא פועל בלי תוקף, אני לא חושב שזה נכון".  נציגת לשכת התכנון המחוזית אמרה: "אם נאשר לו את התוכנית (הסטטוטורית לחמש שנים ר.נ) יכול להיות שזה לא ידרבן אותו לעשות את העבודות", ומתכנן המחוז אישר: "אם אני עכשיו מאשר תכנית סטטוטורית הכל נפלא, אבל הוא יפסיק לעבוד, כי רק הלחץ הזה מפעיל עליו את הצורך לעשות". 
עיריית אילת מצדה הסירה את התנגדותה למתן היתר העבודה לאחר שדרישותיה נענו. נבנה אוהל כולל קירוי צדי עם וילונות סגירה, ניקו עצים לאורך כביש 90 (דרך מצרים), גונן השטח שבין הממשה לכביש והוחלפה הגדר לגדר אוורירית דרכה ניתן לראות את הים. 
בסופו של דבר אושרה כאמור הארכה נוספת לעבודות לחצי שנה וזאת בתנאי קבלת אישור מעודכן מהוועדה לשמירת חופים (וולחו"ף). כן הורתה הוועדה לעיריית אילת ולחברת נמלי ישראל להכין תכנית שתסדיר את האפשרות להקמת פיילים בתחום הימי במרחק של 74 מטר מהמסילה הדרומית של המימשה וזאת לצורך הגנה על פעילות ריף הדולפינים.


מה בדיוק עושים במימשה?
במימשה מטופלים מידי שנה כלי שיט רבים. הם נמשים מהים באמצעות מערך של מסילות ומועלים לחוף במימשה, שם הם עוברים טיפולים שונים הכוללים בין היתר, הסרה של צמדת ים, צביעה מחודשת בצבעים מיוחדים שמונעים היצמדות אורגניזם לתחתית כלי השיט ועוד

 

רשות הטבע והגנים: "במימשה מתבצעת פעילות מזיקה לסביבה הימית"


את עמדת רשות שמורות הטבע סיכם בחודש פברואר 2016 אקולוג מפרץ אילת, ד"ר אסף זבולוני, במכתב שהופנה לממונה תכנון מחוז דרום: "לצערי מזה ארבע שנים אני מתריע על פעילות מזיקה לסביבה הימית שמתרחשת במימשה באילת. מביקוריי במימשה ומתצפיות שערכתי על מתחם המימשה מצאתי שהעבודה שמתבצעת שם עלולה לגרום לנזקים סביבתיים משמעותיים הנובעים מכך שצבעי האנטיפאולינג שמוסרים מהספינות נישאים לכל עבר עם הרוחות החזקות שמאפיינות את אזור זה רוב ימות השנה. חלק משמעותי של הצבע המוסר מגיע בסופו של דבר אל הים, או אל מתחם ריף הדולפינים הצמוד למימשה מדרום...כלי השיט מטופלים ממש בקרבת קו המים, כך שהמרחק שהרסס עובר עד לכניסתו לים הוא קצר ביותר. בעיון בהוראות ומגבלות תפעול המימשה מצאתי שצביעה של ספינות צריכה להתבצע בתוך מבנה סגור או אוהל טיפולים...חשוב לציין שבסביבת המימשה נמצאים ערכי טבע מוגנים רבים הכוללים דגים, אלמוגים וחסרי חוליות שגדלים על רשתות המתחם הימי של ריף הדולפינים, כמו גם הדולפינים עצמם שמצויים בריף הדולפינים."


חדשות אילת

שתפו את הכתבה בפייסבוק