פרסומת
דלג

יהדות - פרשת תולדות

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: מערכת ערב ערב ● 15/11/2017 12:00 ● מה נשמע 522
יושב ראש מפלגת העבודה אבי גבאי, אמר השבוע משפט שהוא כנראה פליטת פה, אבל מסמל יותר מהכל את הפוליטיקאי המצוי
יהדות - פרשת תולדות

 

פרשת תולדות


יושב ראש מפלגת העבודה אבי גבאי, אמר השבוע משפט שהוא כנראה פליטת פה, אבל מסמל יותר מהכל את הפוליטיקאי המצוי. רוח דבריו היא שאם הוא צריך לבחור בין אידיאולוגיה לכיסא – הוא בוחר בכיסא. הבנתם את זה? למעשה מגלה לנו אבי גבאי, שכל מה שהוא יאמר או יעשה עד לבחירות הבאות, הם בעצם מלמולי הבל שיקרים, שכל מטרתם היא לסבר את אוזני הבוחרים על מנת שיצביעו לו. דוגמאות מהימים האחרונים: רוב הציבור במדינת ישראל הם ימניים. אבי גבאי יאמר לאוזנם את המשפט הבא – "אני לא חושב שצריך לפנות יישובים". רוב הציבור הוא מסורתי, נהדר, אבי גבאי יספר להם "שהשמאל שכח מה זה להיות יהודי, והעיקר זה ספר התורה". כמעט והזלתי דמעת התרגשות כששמעתי את דבריו. אבל האמת היא, שכל מה שהצלחתי לעשות זה לגחך על הפתטיות של יו"ר מפלגת האבודה. בסך הכל מדובר בעוד פוליטיקאי קטן שמנסה לגנוב את דעת הבוחר הישראלי. שיואיל אבי גבאי לספר לנו כמה חובשי כיפה או אנשים המגדירים עצמם 'מסורתיים' חברים במרכז מפלגת העבודה? אברהם ביקש מה' שימצא בסדום לפחות 50 צדיקים, אני מבקש מאבי גבאי שיימצא במפלגתו האבודה 5 כאלה. מעניין, האם בתורתו של אבי גבאי כתוב שצריך לחלק את ארץ ישראל לשונאי ישראל, כי אצלנו 'המסורתיים' כתוב בתורה שצריך לכבוש את ארץ ישראל מידי האויבים ולהתנחל בה. אבל מה אני נתפס לקטנות, הרי ככלות הכל רוב הפוליטיקאים שאני מכיר, הם אותה הגברת בשינוי אדרת. המילה  'פוליטיקאי' הפכה מזמן להיות כינוי לאדם צבוע ורמאי, שאין פיו וליבו שווים. איך אמר פעם ראש ממשלה אחד: "הבטחתי. לא הבטחתי לקיים".

 

עשיו מוכר ליעקב את הבכורה בתמורה לנזיד עדשים  ● וויקיפדיה
יצחק מברך את יעקב, ציור של חוסה דה ריברה (1637)  ● וויקיפדיה


השבת נקרא בתורה בפרשת 'תולדות' על לידתם של 2 אחים- יעקב ועשיו. אמנם שניהם נולדים מאותם הורים- יצחק ורבקה, אבל ההבדל ביניהם הוא יותר מאשר ההבדל בין אור לחושך. עשיו הוא "איש יודע ציד איש שדה", ומסביר רש"י שעשיו היה צד את אביו בדברי חלקלקות ורמאות ומראה את עצמו כאילו הוא צדיק. עשיו שואל את אביו שאלות בהלכה שגורמות ליצחק להתמוגג מנחת מהילד 'הצדיק' שלו. שאלות כמו "אבא, כיצד מעשרים את המלח וכיצד מעשרים את התבן". (אלו הם דברים שלא שייך בהם בכלל הלכות מעשרות), אני מניח שיצחק היה מתרגש עד דמעות למשמע השאלות ודברי התורה של עשיו בנו הגדול. אם נוסיף לכך את העובדה שעשיו היה 'איש שעיר' עם זקן ארוך, והיו לו גם "בגדי חמודות"- הופעה מרשימה, הרי לפנינו הצדיק המושלם והאולטימטיבי. פוליטיקאי במיטבו. לכן, לא מפליא אותנו לקרוא את הפסוק "ויאהב יצחק את עשיו כי ציד בפיו". יצחק אהב את עשיו בגלל שעשיו היה 'צד' אותו, את יצחק, באמצעות פיו. לעומת עשיו הרשע והנוכל, ניצב יעקב  אחיו התהום הלא זהה (אין כאן טעות כתיב), שעליו נאמר שהוא "איש תם יושב אוהלים". ורש"י ז"ל מסביר: "תם – אינו בקי ברמאות. פיו וליבו שווים. יושב אוהלים – יושב באוהלים ולומד תורה". יעקב לא יודע "לצוד אנשים" באמצעות פיו. יעקב לא משמיע לאנשים את מה שהם רוצים לשמוע. פיו וליבו שווים. כשיעקב מרגיש שנעשה למישהו עוול, הוא זועק בקול גדול ומוחה על העוול שנעשה. הוא לא מצדיק מעשי רשע, הוא דבק באמת ומוכן לשלם בעבורה מחיר יקר במידה ויידרש ממנו. ואני רק שואל שאלה – את מי מזכיר לכם יו"ר מפלגת העבודה, את יעקב, האיש התם, או שמא את עשיו איש הציד שצד אנשים בפיו?


חדשות אילת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש