מהן סמכויותיו של מנהל רשות המים ומדוע ויתר ערן פולק על התפקיד החשוב?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 5/3/2018 12:46 ● ערב ערב 2852
ביוני 2017 אישרה ממשלת ישראל את מינויו של גיורא שחם לאחד התפקידים החשובים ביותר בארץ, מנהל רשות המים. היכולות המרשימות של שחם והניסיון העשיר שלו הפכו אותו למועמד מתאים מאין כמותו למלא את המשרה רבת האחריות - מים הם משאב יקר ערך בכל מדינה ובפרט כך הדבר בישראל שאינה משופעת במקורות מים טבעיים ועל כן נדרשת להתמודד עם אתגרים משמעותיים. קדמו למינוי מבורך זה חודשים רבים שבהם מילא את התפקיד ממלא מקום, כך שלמעשה רשות המים לא יכלה לבצע באופן מיטבי את ייעודה.
מהן סמכויותיו של מנהל רשות המים ומדוע ויתר ערן פולק על התפקיד החשוב?

 

הסמכויות הייחודיות של מנהל רשות המים

 

כדי להבין עד כמה חשובה זהותו של מנהל רשות המים, כדאי לדעת שלאדם שמאייש משרה זו ישנן סמכויות ייחודיות: הוא האדם היחיד בישראל שמוסמך להורות על פתיחת סכר דגניה - פעולה שמתבצעת בשנים גשומות במיוחד, כשכמות המשקעים גורמת לכנרת לעלות על גדותיה עד כדי סכנת הצפה של סביבתה. מנהל רשות המים הוא גם איש המקצוע המופקד על קביעת גובהו של "הקו האדום" באגם הלאומי - כלומר מהו מפלס המים המינימלי שעדיין מאפשר שאיבת מים מהכנרת אל המוביל הלאומי.

בנוסף, מתווה מנהל רשות המים את המדיניות הלאומית בנוגע לשימוש במשאב חיוני זה, על כל היבטיה, תוך הסתכלות לטווח הרחוק ובמקביל מילוי מלוא הצרכים הנוכחיים.

 

המכרז הכושל בנקודת הזמן הרגישה

 

ב-2016, לקראת תום מועד כהונתו של אלכסנדר קושניר כמנהל רשות המים (או בשמה הרשמי, הרשות הממשלתית למים ולביוב. עד 2007, אגב, השם היה נציבות המים, ובמסגרת רפורמה כוללת בתחום שונה גם השם), פורסם מכרז למציאת מנהל חדש. כמו כן כונסה במשרד האנרגיה, שאחראי על רשות המים, ועדת איתור שתמצא את המועמדים המתאימים ביותר למלא את התפקיד.

המועמד המועדף על חברי הוועדה, ובראשם שאול מרידור (מנכ"ל משרד האנרגיה באותה תקופה), היה ערן פולק. פולק מילא שורה ארוכה של תפקידים שהפכו אותו לאדם הנכון להיכנס לנעליו של קושניר ולהוביל את רשות המים בהתמודדות עם האתגרים הרבים שניצבו לפניה באותה נקודת זמן. חשוב לדעת כי בדיוק באותם ימים התווסף תיקון 27 לחוק המים (במטרה למנוע אפליה לטובה של חלק מהחקלאים מבחינת תעריפי המים) וכן עלה על הפרק הצורך בשינוי מבנה תאגידי המים.

בין השאר עמדה לזכות ערן פולק העובדה שכיהן כרכז האנרגיה והמים באגף התקציבים באוצר, ובמסגרת זו רכש היכרות מעמיקה עם משק המים בישראל. אגב, לאחר מכן קודם פולק לתפקיד המשנה לממונה על התקציבים ואף היה מועמד מוביל לתפקיד הממונה על התקציבים עצמו. כרכז אנרגיה ומים באגף פולק לקח חלק נכבד בשינויים ברשות המים ב-2006 (שכללו, כמובן, הרבה יותר משינוי השם), ועוד כלל הרזומה שהציג לחברי ועדת האיתור פעילות ייחודית בקזחסטן - פולק היה חלק מגוף שמונה על-ידי הבנק העולמי לשיקום משק המים במדינה ששטחה הוא ה-9 בגודלו בעולם ושחיים בה כ-20 מיליון איש.

בסופו של דבר ויתר ערן פולק על משרת מנהל רשות המים, וזאת על-מנת להתמודד על תפקיד ראש אגף התקציבים באוצר. עקב פרישתו הבלתי צפויה נותרה רשות המים ללא מנהל קבוע (אלא עם ממלא מקום זמני), וזאת למשך 9 חודשים, בתקופה רגישה במיוחד, ולמרות שהחוק מתיר מינוי ממלא מקום בשירות המדינה למשך 3 חודשים בלבד (אלא אם כן ישנן נסיבות יוצאות דופן).

חשוב לציין כי לרשות המים תפקיד מרכזי במשק המים בישראל: הרשות קובעת כיצד יוקצו המים המופקים בארץ בין הצרכנים השונים (מגזר פרטי, חקלאות, תעשייה), מפקחת על איכות המים ופועלת בכדי להבטיח שגם בעתיד כמות המים המופקת בארץ תספיק לכל השימושים, בעיקר באמצעות פיתוח מקורות מים חדשניים כגון טיהור שפכים והתפלה.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש