פרסומת
דלג

בעלי עסקים: ‘’בית ספר מקצועי באילת יפתור את בעיית המחסור בידיים עובדות’’

מאת: אהובה מאמוס ● צילום: מערכת ערב ערב ● 9/5/2018 19:53 ● ערב ערב 2862
המחסור בעובדי ייצור, נגרים, מכונאים חשמלאים ודוגמתם גורם נזק לעסקים בעיר אילת, כך מתלוננים בעלי עסקים בעיר ● נשיא לשכת המסחר דני להב, שביקש משר הכלכלה לקבל לידי הלשכה את תקציב הקמת בית הספר המקצועי באילת, מזהיר, כי המחסור בעובדים רק ילך ויגדל: ''לא כולם יכולים להיות מנהלים מהנדסים או אנשי היי טק. חשיבותם של המקצועות המסורתיים לצמיחת המשק ולתעסוקה היא גדולה'' ● ראש העירייה מאיר יצחק הלוי הסביר בראיון ל'ערב ערב' כי בית הספר המקצועי אורט נסגר בעבר בשל חוסר עניין במגמות הנמוכות מצד הורים, ומבטיח כי בעתיד יפתח תיכון שישי במספר בשכונת השחמון מוכוון מסלולים טכנולוגיים ● אלא שגם הוא מודה כי מסלולים אלו לא יכללו מגמות כנגרות, מזכירות וטכנאות מזגנים, והמסלולים שייבחרו יהיו בעלי גוון עדכני “שמתאים להיום” ● עיריית אילת: ''לעניין טענות לשכת המסחר נציין, כי לא ניתן שלא לתהות לגבי העת בה נשמע קולה של לשכת המסחר שדי נדם בשנים האחרונות''
בעלי עסקים: ‘’בית ספר  מקצועי באילת יפתור את בעיית המחסור בידיים עובדות’’
דני להב, נשיא לשכת המסחר באילת, עם שר הכלכלה אלי כהן בשבוע שעבר.

בעלי המקצוע בעיר, הסובלים ברובם ממחסור בכוח אדם מקצועי, מאמינים כי פתיחתו של בית ספר בו ילמדו תלמידים מקצועות כגון חשמלאות, מכונאות רכב , נגרות וטכנאות מזגנים, יסייע להשאיר את בני הדור השני באילת, שנאלצים כיום למצוא לעצמם מסגרות חינוכיות מתאימות מחוץ לאילת. לשכת המסחר באילת אף פנתה לשר הכלכלה, אלי כהן, בבקשה  לקדם הקמה של בית ספר מקצועי בעיר, בדומה לבית ספר אורט שפעל בעיר במשך עשרות שנים עד לסגירתו על ידי ראש העירייה מאיר יצחק הלוי. בעלי העסקים טוענים כי העירייה מעוניינת אך ורק בנתוני הבגרות ולכן מגישים גם תלמידים שקשה להם והם אינם מתאימים לבגרויות, זאת במקום להעניק להם מסגרת מקצועית תומכת שתתאים להם. 

 

"ברנקו וייס אינו הפתרון"


בלשכת המסחר המקומית מאמינים כי בית ספר מקצועי יתן את התשובה לתלמידים וכן למעסיקים המשוועים לידיים עובדות. לשאלה האם בי"ס ברנקו וויס אינו מהווה מסגרת מספקת למתקשים, השיבו כי לא מדובר בבית ספר מקצועי אלא בבית ספר שאליו מגיעים תלמידים שנפלטים ממערכת החינוך. תיכון מקצועי מתאים לתלמידים שאין להם בעיות ורוצים ללמוד אך לא מסוגלים לגשת לבגרות, ברנקו וייס מיועד לנוער בסיכון, או במצוקה". 
בראיון שנתן לעיתון גלובס, צוטט שר האוצר משה כחלון כי הוא תומך בקידום החינוך המקצועי הטכנולוגי אך מתנגד להסללה. המונח הסללה מתייחס למצבים בהם המערכת מייעדת מראש תלמיד למסלול מסוים, מבלי לאפשר לו לצמוח ולאתגר את יכולותיו. "בכיתה ו'", סיפר השר כחלון, "הלכתי עם אבא שלי למאבחנת. הפסיכולוגית עושה לי מבחנים, ובסוף היא אומרת לאבא שלי: 'הבן שלך חייב להיות מסגר'. אז הנה לפניכם המסגר. זו הסללה, אם היו שולחים אותי למה ש'מתאים' לי, לא הייתי היום שר אוצר".
שלומי אקטע, הבעלים של "שלומי אופנועים", הסביר השבוע ל'ערב ערב' את מצוקתם של בעלי העסקים באילת: "קיים מחסור עצום בעובדים מקצועיים , דבר שפוגע מאד בעסק. יותר פשוט אם עובדים היו מגיעים עם רקע , אבל בפועל מה שקורה זה שצריך ללמד כל עובד מא' ועד ת' ולפקח על עליו. בגלל המחסור שנוצר אנחנו נאלצים לעבוד כל היום וקשה יותר". שלומי מאמין כי הקמה של בית ספר מקצועי בעיר תוכל לעזור לכל עסקי המסחר והתעשייה בעיר לצמוח". אם היו יותר עובדים התפוקה בעבודה הייתה טובה יותר והזמן שמוקדש כיום להכשרתם היה מנותב לעשייה". 
בעל עסק שביקש שלא להזדהות סיפר: "אני למדתי בבית ספר אורים. בזמני זרקו לאורים את כל מי שלא היה מסוגל ללמוד. אני גם הייתי בעייתי והסתובבתי עם חברה מפוקפקת שכנער לא הבנתי את זה. בזכות המקצוע שלמדתי, כיום אני בעל עסק שמגלגל מחזורים יפים מאד. אני ממליץ לכל ילד שהוא כמוני ללמוד מקצוע, כי אם היו מתעקשים שאלמד לבגרות אני לא יודע אם הייתי מצליח כמו היום. יכול להיות אפילו שהייתי נוטש את בית הספר ופונה לעולם הפשע. המקצוע שלמדתי הציל אותי". על הקושי בגיוס עובדים הוא אומר: "אם היו לי עוד עובדים, אפילו כפול ממה שיש לי היום, הייתי יכול להגדיל את העסק. המחסור מונע ממני לגדול ולהתרחב". לגבי הרצון לפתוח בית ספר מקצועי בעיר אמר: "אני לא מבין למה במדינה דמוקרטית לא נותנים לתלמידים אפשרות לבחור מה טוב עבורם, למה לא נותנים אפשרות בחירה בכלל?". 

 

אלון בוקר: "פותרים את הבעיה עם ריטלין"


אלן בוקר, הבעלים של חברת "אלן שיפוצים ", למד בעברו בבית ספר אורים לימודי נגרות ומסגרות. לדבריו, "לנוער של היום אין מודעות לעבודות יצור ומסחר. היום מחדירים לכולם לראש כי רק בגרות תעזור להם בחיים וצריך להיות מהנדסים או פרופסורים. בעקבות האמונה הזאת אין בעלי מקצוע ומשנה לשנה זה נהיה יותר גרוע. אם היה בית ספר מקצועי זה גם היה עוזר לנוער שלוקח ריטלין להפסיק אותו ולפרוק את האנרגיות בעבודה פיזית וגם זה היה עוזר לנוער שמתקשה בבית ספר להשתקם. כשבית ספר אורים היה, הייתה גם אלטרנטיבה למי שלא מסוגל לעשות בגרות. כיום פתרו את הבעיה ונותנים ריטלין, לחלק מהתלמידים זה יעיל, אבל יש חלק גדול שלימודי מקצוע היה גורם להם לפרוח".
אלי דדון, הבעלים של "מוסך דדון, דוגל אף הוא בהקמתו של בית ספר מקצועי באילת: "לא כולם יודעים להיות פרופ' לפיזיקה, חלק יהיו רתכים, נגרים ומכונאים וחייבים ללמד את המקצועות האלו". 
ז', אם לילד שלא השתלב בחינוך הקונבנציונלי מספרת: "הבן שלי סבל מאד בבית הספר התיכון, היה קשה לו כל היום לעכל חומר לימודי והוא פיגר אחרי התלמידים בכיתה וקיבל ציונים שלילים, מה שגרם לו לתסכול. בשלב מסוים הוא לקח ריטלין, אך התלונן כי הוא הופך בעקבותיו לזומבי. ניסינו את כל סוגי הריטלין והטיפולים, לבסוף אחרי שלא מצאנו פתרון שלחנו אותו לפנימייה בה לומדים מקצועות, שם הוא למד מכונאות רכב. הילד פרח, ולצה"ל הוא הגיע עם מקצוע מבוקש. אם היה נשאר בבית הספר מוכוון בגרויות בלבד, יש סיכוי גדול שהיה פורש בגלל התסכול ומי יודע לאן היה מתדרדר. כיום הוא כבר אחראי על אגף רכב גדול מאוד בצה"ל ומבקשים ממנו לחתום קבע". 
נשיא לשכת המסחר באילת דני להב מזהיר כי המחסור בכוח אדם באילת רק ילך ויגדל:  "לא כולם יכולים להיות מנהלים מהנדסים או אנשי היי טק. חשיבותם של המקצועות המסורתיים לצמיחת המשק ולתעסוקה היא גדולה", הוא אומר. 
לדברי להב, "הבעיה קיימת בכל הארץ ובאילת בפרט. נפגשנו עם שר הכלכלה והצגנו בפניו כי השוק האילתי משווע לידיים עובדות. המחסור בכל שנה רק ילך ויגדל עד שנשאר רק עם אנשי היי טק , ומהנדסים". להב מוסיף כי מקצועות אלו לא מתאימים לכולם. "שאלתי מורים מה דעתם והרבה ענו שאם יפתח בית ספר מקצועי באילת זה יהיה מעולה עבור תלמידים רבים שמסלול הלימודים העיוני לבגרות לא מתאים עבורם. ביקשנו משר הכלכלה עמו נפגשנו בשבוע שעבר, שכל לשכות המסחר הארציות יקבלו את התקציב ויקימו את בתי הספר בערים". 
להב מספר כי היה בעבר ניסיון להקים כיתה מקצועית בבית ספר בגין: "נתרם ציוד על ידי בעל עסק אילתי להקמת הכיתה. מצאנו מורים שהביעו נכונות ללמד. מצאנו בעל עסק שתרם מקום בו יוכלו התלמידים לרתך ולהלחים. בינתיים הציוד מאופסן והעירייה מתנגדת. ראש העיר רוצה להתהדר בזה שיש לו בוגרי תיכונים שעושים בגרות, הוא רק שוכח את אלו שלא יכולים". 

 

יצחק הלוי: "סגירת בי"ס אורט – הפעולה הכי טובה שביצעתי"


בראיון שערך עורך 'ערב ערב', עו"ד רותם נועם, עם ראש העירייה, מאיר יצחק הלוי, בינואר השנה,  נשאל ראש יצחק הלוי מדוע אינו מקדם חינוך מקצועי באילת. יצחק הלוי השיב כי הוא זה שסגר את בית ספר אורט, ששימש כבית הספר מקצועי לאורך שנים ארוכות עד שנסגר: "אני הייתי זה שסגר את אורט באילת וזו הפעולה הכי טובה שעשיתי כראש עיר. מי שסגר הלכה למעשה את המגמות ה"נמוכות" באורט היו הורי התלמידים והם בלבד. מגמות המכונאות רכב והמזכירות הלכו והתמעטו, כלומר הסגירה לא היתה מכוונת".

לשאלה מה לגבי הקמתו של בי"ס מקצועי בעתיד, השיב יצחק הלוי: "אני כן יכול לבשר לך שבבית הספר החדש ע"ש אריאל שרון ז"ל, יכללו נתיבים טכנולוגיים, השאלה רק איזה נתיבים טכנולוגיים – אלקטרוניקה, חשמל ואפילו תיירות אלו נתיבים טכנולוגיים. האם תהיה שם מגמת נגרות? לא יודע לומר לך, כי העולם החינוכי נמצא במקומות אחרים. לנו יש את בי"ס ברנקו וייס שלא מלמד את התלמידים נגרות, אלא מלמד אותם להשתלב בחיים, ומבחינתי אם שם יש 100% גיוס לצה"ל אז המשימה שלנו הצליחה מעל ומעבר".
מעיריית אילת נמסר בתגובה: "לאחר שבנינו 5 בתי ספר, 13 גני ילדים, 5 אולמות ספורט, בית ספר לחינוך מיוחד, מעונות יום לגיל הרך, מעון יום שיקומי, מרכז להתפתחות הילד, מרכז רב תחומי לגיל הרך, מעונות סטודנטים ועוד, כך ייבנה כמתוכנן גם בית ספר תיכון רביעי ברובע 6 בשחמון. בית הספר יכלול 36 כיתות לימוד, סדנאות ומעבדות ללימודים מקצועיים בדגש על נתיבים טכנולוגיים ברמות שונות שבהחלט תהיינה קשורות למוקדי השמה פוטנציאליים לבוגרי בית הספר. לעניין הכיתה בתיכון "בגין" נציין, כי משיקולים פדגוגיים הוחלט שלא לפתוח מסלול קירור ומיזוג אוויר בבית הספר. מה גם שהמורה המיועד עתיד לפרוש לגמלאות בתום שנת הלימודים הנוכחית. לעניין טענות לשכת המסחר נציין, כי לא ניתן שלא לתהות לגבי העת בה נשמע קולה של לשכת המסחר שדי נדם בשנים האחרונות".


חדשות אילת

שתפו את הכתבה בפייסבוק