פרסומת
דלג

מסתמן: שדה דב ייסגר בכל זאת בינואר 2019

מאת: רותם נועם למערכת ערב ערב באילת ● צילום: רותם נועם למערכת ערב ערב באילת ● 9/5/2018 19:56 ● ערב ערב 2862
רשות מקרקעי ישראל עשתה השבוע תרגיל יוצא דופן כשהעבירה את הדיון באחד משלושת המתחמים המיועדים לבנייה בשטח "הגוש הגדול" עליו עומד שדה דב, לדיון מפורט ומזורז בותמ"ל, זאת עוד טרם הוכנה לאזור כולו תכנית כוללנית ● המטרה: לעקוף את עיריות אילת ותל אביב המתנגדות לפינוי ולהעמיד עובדות בשטח ● במקביל מסתמן כי המדינה ובעלי הקרקעות הפרטיים יגיעו למתווה של פשרה שיכלול את פינויו של השדה ● מנהלי הגוש הגדול: "יש כאן אמירה ברורה. השדה ייסגר בינואר 2019" ● עיריית אילת: "בחודשים הקרובים יש בכוונת ראש העירייה לקדם הצעת חוק המשאירה את המסלול במיקומו הנוכחי ומאפשרת בנייה לצדו המזרחי של המסלול בהתאם לתכנית חולדאי. החלטת קבינט הדיור מתייחסת לתא שטח שלא נוגע בשטח המסלול ולכן מתיישבת ולא פוגעת ״בתוכנית חולדאי״...נמשיך להילחם בנחישות נגד כל החלטה שתפגע באיכות חיי תושבי אילת" ● רשות מקרקעי ישראל: "קידום מקביל של תוכנית מתאר ותוכנית מפורטות הינו שגרתי לחלוטין מקובל ואף רצוי במקרים רבים"
מסתמן: שדה דב ייסגר בכל זאת בינואר 2019
מסתמן: בעלי הקרקעות והמדינה יגיעו לפשרה, אבל גורלו של שדה דב נגזר

תכנית לבנייתן של 5000 דירות במתחם בצפון החדש של תל אביב קודמה השבוע על ידי הוועדה לקידום מתחמים מועדפים (ותמ"ל). על חלקו של המגרש המיועד עומד שדה התעופה דב הוז, אשר הקרב על סגירתו שאמורה להתבצע בינואר 2019 נמשך מאז 2013.
הדיון האמור התקיים לאור לחץ שהפעילו רשות מקרקעי ישראל ובעלי הקרקעות המיוצגים על ידי חמשת המנהלים של מה שמכונה "הגוש הגדול", הדורשים את פינויו של שדה דב כבר בינואר הקרוב כפי שנקבע בחוק עוקף בג"ץ שהעבירה הכנסת עוד בחודש מרץ 2017. בחוק נקבע כי פעילותו של השדה האזרחי תועבר לשדה הצבאי הצמוד, שאף הוא אמור להתפנות, אך טרם נקבע לפינויו מועד מדויק. החלטה זו לא בוצעה עד היום והשדה האזרחי ממשיך לפעול, בניגוד לחוק בשטח הטרמינל האזרחי.
לפינויו של שדה דב מתנגדות הן עיריית אילת, עיריית תל אביב וחברת ארקיע, שאף ניהלו הליכים משפטיים ארוכים בנושא שנדחו בפסיקתו של בג"ץ שקבע כי על השדה להתפנות במועד. עקב פסיקה זו הופעל לובי מסיבי בכנסת מצד כל הגורמים המעוניינים וזה הצליח להביא לחקיקת החוק שעיכב את הפינוי עד לינואר 2019, אך לא ביטל אותו. 
העברת התכנית לבניית 5000 היחידות לותמ"ל על ידי רשות מקרקעי ישראל הינה צעד יוצא דופן שהוגדר על ידי גורמים מקצועיים כ"נדיר", שכן השטח האמור הועבר לקידום מפורט בהליך מזורז עוד טרם אושרה תכנית המתאר הכוללנית לאזור כולו. "מדובר ברצון של רשות מקרקעי ישראל לקבוע עובדות בשטח", הבהיר שלא לייחוס גורם מקצועי, "באמצעות העברת הדיון לותמ"ל יצליחו לעקוף את עיריות אילת ותל אביב שמתנגדות לפינוי".  דברים אלה קיבלו חיזוק מד"ר מיכאל שפטלר, אחד מחמשת מנהלי "הגוש הגדול", שאמר כי ההחלטה מהווה אמירה ברורה כלפי כל מי שסבור ששדה דב לא ייסגר בינואר 2019". כידוע טענים מתנגדי פינוי השדה כי פינויו יביא לפגיעה אנושה בתיירות לאילת שכן העברת כל הטיסות הפנים ארציות לנתב"ג לצד הרחקת שדה התעופה מאילת למרחק 19 ק"מ צפונית לעיר, יאריך את זמן ההגעה לאילת באופן ניכר ואף ייקרו.

 

מסתמנת פשרה, אבל השדה ייסגר


בעקבות חקיקת החוק שביטל את פסיקת בג"ץ, עתרו מנהלי הגוש הגדול כנגד המדינה והאשימו אותה בהפרת החוזה שחתמה מולם עוד בשנות ה-80 של המאה הקודמת ושעודכן ב-2007. חוזה זה קבע כי בתמורה לפינוי השדה וקידום הפרויקטים הנדל"ניים בשטח, יעבירו בעלי השטח הפרטי מחצית מזכויות הבנייה שבבעלותם, ובתמורה תפנה המדינה את השדה. שווי הזכויות הללו הוערך ב-4.5 מיליארד שקל.
מאז הגשת העתירה לפני חצי שנה, החלו הצדדים במשא ומתן מחוץ לכותלי ביהמ"ש, על פינויו של שדה דב.  כעת מסתמן כי הפתרון עשוי להגיע ממתחם בגודל 67 דונם הממוקם בצמוד לשדה, ובו זכות להקמתן של 340 דירות. מתחם זה, השנוי במחלוקת בין הצדדים, הינו חלק מתוכנית 3700 לבנייתן של 12,000 דירות מצפון לשדה. בעוד שהמדינה טוענת כי ההתחייבות החוזית לפנות את מחצית שטח השדה חלה גם על שטח זה, טוענים בעלי השטח הפרטיים כי התחייבותם להעביר מחצית מזכויות הבניה חלה רק על שטח השדה ולא על המגרש האמור. כעת עולה מתווה של פשרה לפיו ייסוגו המנהלים מעתירתם על הפרת החוזה, בעוד שהמדינה מצדה תוותר על תביעתה לקבל מהם 170 דירות (מחצית מ-340) בשטח המריבה. עם זאת אין במתווה המסתמן על מנת להשאיר את שדה דב במיקומו הנוכחי והוא ייאלץ להיסגר גם על פי מתווה זה.
המנהלים מצדם אמנם אופטימיים לגבי סיכוייו של המתווה המתגבש ואולם לאור פעילותן הנמרצת של עיריות אילת תל אביב וארקיע בנושא, הם חוששים מטרפוד נוסף של הפינוי המיועד. לפיכך הועברה כאמור השבוע אחת משלוש תכניות הבנייה המרכזיות בשטח לתכנון מואץ בותמ"ל.
יתרה מכך, מעריכים גורמים במינהל כי בקרוב תאשר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב להפקדה את תכנית המתאר להקמתו של רובע המגורים החדש, המתפרש על פני שלושה מתחמי משנה, בהיקף של 16,000 דירות.


מעיריית אילת נמסר בתגובה: "עיריית אילת והעומד בראשה נאבקים כבר שלוש שנים כנגד ההחלטה לסגור את שדה דב. נכון להיום המאבק הנחוש שמוביל ראש העירייה בהחלטה זו הצליח להביא פעמיים לדחייה של מועד הפינוי וזאת עד לפינוי שדה התעופה הצבאי. בכך לא תם המאבק ובחודשים הקרובים יש בכוונת ראש העירייה לקדם הצעת חוק המשאירה את המסלול במיקומו הנוכחי ומאפשרת בנייה לצדו המזרחי של המסלול בהתאם לתכנית חולדאי. החלטת קבינט הדיור מתייחסת לתא שטח שלא נוגע בשטח המסלול ולכן מתיישבת ולא פוגעת ״בתוכנית חולדאי״. לא מיותר לציין שנמשיך להילחם בנחישות נגד כל החלטה שתפגע באיכות חיי תושבי אילת”.


מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "קידום מקביל של תוכנית מתאר ותוכנית מפורטות הינו  שגרתי לחלוטין  מקובל ואף רצוי   במקרים רבים. כל גורם, כולל רשויות מקומיות ,שיהיה מעוניין להגיב להליך התכנוני יוכל כמובן לעשות זאת ביחס לכל אחת מהתוכניות".


חדשות אילת

שתפו את הכתבה בפייסבוק

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש