פרסומת
דלג

מפת החינוך של YNET מעוותת ולא עדכנית

מאת: מירב לוי דיאמנט למערכת ערב ערב באילת ● צילום: מאור קליינמן ● 9/5/2018 19:58 ● ערב ערב 2862
תחת הכותרת 'מפת החינוך של ישראל', שמבטיחה את כל הציונים, הפערים ומצב האלימות בבתי הספר בכל הארץ, הצליחה הידיעה על מצב החינוך בארץ שפרסם השבוע אתר ynet להכות גלים באילת ● גם הפעם מופיעה אילת בתחתית הטבלה (מקום 18 מהסוף), יחד עם רשויות ברמה סוציואקונומית מהנמוכות בארץ ● אלא שבדיקה של 'ערב ערב' מעלה כי באתר שכחו לציין כי בכל ישוב מתייחסים הנתונים לשנה אחרת, השנה האחרונה בה בוצעו מבחני המיצב ● ובאילת מתייחס הניתוח לבחינות שנערכו לפני 3 שנים ב-2015 ● דוברת עיריית אילת: אתר מדלן מתעלם מפרמטרים אחרים כמו אחוז הנשירה העומד באילת על פחות מ – 1%, אחוז ההתנדבות בקרב בני הנוער העומד על 40%, אחוז גיוס לצה"ל הממקם את אילת במקום הראשון במחוז דרום ובעשירייה השנייה בארץ, אחוז טוהר הבחינות העומד על כמעט 100% ועוד"
מפת החינוך של YNET מעוותת ולא עדכנית
עיריית אילת: "לא ניתן להציג תמונה עדכנית כביכול על סמך בחינות שהתקיימו לפני 3 שנים". דרורי גניאל ראש מינהל שח"ק באילת

ביום שלישי השבוע ישבו מאות תלמידי כתות ה' ברחבי העיר ופתרו את בחינת המיצב האחרונה שלהם השנה, הפעם במתמטיקה. בכך הסתיימו בחינות המיצב (ממדדי יעילות וצמיחה בית ספרית) החיצוניות המתקיימות בכל אחד מבתי הספר בארץ אחת לשלוש שנים. חשוב לציין כי בכל רשות מתקיימות בחינות מיצב פנימיות בכל שנה ושנה על מנת שבית הספר יוכל לבקר את עצמו מבחינה מקצועית, ואילו אחת לשלוש שנים, בכל רשות עירונית בשנה אחרת, מתקיימות בחינות מיצב חיצוניות המועברות כבחינות סגורות עם בוחנים חיצונים על ידי משרד החינוך, על מנת לקבל תמונה הממחישה את מצבם של בתי הספר השונים בארץ.
בחינות המיצב שיצאו לדרך בארץ בשנת 2002, מתוך כוונה של המערכת לבדוק את עצמה, לא פורסמו באופן גלוי במשך שנים, אלא נשמרו בתוך המערכת, עד שבשנת 2012 קיבל בג"ץ את עתירת התנועה לחופש המידע, ופסק כי משנה זו ואילך יפורסמו תוצאות המיצב החיצוני ברבים. עובדה שגרמה בדיוק לדבר ממנו ניסו במשרד החינוך להימנע- תחרות בין בתי הספר ובין הערים.

 

השוואת נתונים משנים שונות


השבוע פורסמה באתר YNET מפה שכותנה "מפת החינוך הארצית" ושהוכנה בשיתוף עם אתר מדלן, אתר העוסק בשיווק נדל"ן. "הציונים, הכישלונות, הפערים וההישגים של מערכת החינוך בישראל נחשפים", כך נפתחה הכתבה שעוררה לא מעט תגובות בארץ לטוב ולרע. מניתוח של תוצאות מבחני המיצב האחרונים בכל עיר ובכל בית ספר, יחד עם שקלול מבחני הבגרות האחרונים בישובים השונים, קיבל כל ישוב מדד מספרי שלפיו נקבעה רשימת הערים המדורגות גבוה או נמוך במדדי החינוך הארציים. ראשונה בטבלת המצליחים היא גבעת שמואל, עם מדד של 91 נקודות ודירוג ארצי 8 בפן חברתי כלכלי, כשאחריה קריית אונו וישובים נוספים ממרכז הארץ המדורגים בראש טבלת החינוך. אגב במקום ה – 14, היחיד בחבורה שאינו מדורג בדירוג חברתי- כלכלי גבוה, הוא הישוב עארבה (דירוג כלכלי חברתי 2 בלבד), כשגם טבלה זו מחדדת את הפערים בין ערי המרכז לערי הפריפריה.
ערי הדרום, עם זאת, מדורגות ללא יוצא מן הכלל בתחתית הטבלה, ולצדם הישובים הבדואים. אילת המדורגת בדירוג חברתי כלכלי מהגבוהים בתחתית הטבלה ממוקמת במקום ה – 18 מהסוף עם מדד 43 בלבד כשהיא ממוקמת בסמוך לחורה, בני ברק, עכו, עפולה ובאר שבע. את הרשימה אגב סוגרת מודיעין עלית (דירוג חברתי כלכלי הנמוך ביותר- 1) עם מדד של 17 נקודות.
לנוכח נתונים אלו אין פלא שבאילת עוררה הטבלה סערה, שכן לאחר פרסום נתוני המיצב האחרונים בשנת 2015 הבטיח ראש העירייה לטפח את הנושא, לשים עליו דגש ולקדם את מדד החינוך בעיר.

 

בכל רשות נלקחו נתונים משנתון שונה


אלא שבדיקה מעמיקה שערך 'ערב ערב' במפה הארצית של החינוך כפי שהוצגה, מעלה כי נתוני המיצב שנבדקו ברשויות השונות, אמנם מדברות על מועדי הבחינות האחרונות ואולם בעוד שבאילת בחינות אלו בוצעו בשנת 2015 בבתי הספר היסודיים ושוקללו יחד עם בחינות הבגרות בשנת 2016, הרי שבקריית שמואל, מוליכת הטבלה, כל הנתונים הם משנת 2017. בראשון לציון לעומת זאת, חלק מהנתונים משנת 2012, חלק משנת 2015 וחלק משנת 2017. מה שמעלה את השאלה הכיצד אפשר להשוות בין נתונים שבוצעו בהפרשי זמן כל כך גדולים ומשמעותיים? אגב נתון זה לא הודגש דיו בתחילת הכתבה שליוותה את הטבלה שהכינו האתרים, כך שמי שלא טרח להיכנס ולבדוק את הנתונים לעומק, עלול היה לטעות בהשוואה. 

 

דוברת העירייה: התוצאות הן מלפני 3 שנים


דוברת עיריית אילת הדגישה כי: "התמונה שהוצגה לפיה לא חל שיפור בעיר אילת, הינה מעוותת מאחר שבחינות המיצ"ב המתקיימות אחת לשלוש שנים, התקיימו באילת בשנת 2015 ובימים אלה מתקיימות בחינות עדכניות. בחינות המיצ"ב בכיתות ה' וח' התקיימו בשבועות האחרונים בעיר באנגלית ובעברית, בדיקת האקלים לפני כחודש, ומחר במתמטיקה. את התוצאות נקבל בעוד כמה חודשים. מכאן שלא ניתן להציג תמונה עדכנית כביכול על סמך בחינות שהתקיימו לפני 3 שנים! כזכור לפני שלוש שנים גובשה בהנחיית ראש העירייה, תכנית עבודה סדורה עם המפקחות של משרד החינוך ברמת העיר-בי"ס-שכבה-כיתה-והתלמיד הבודד תוך מעקב רבעוני. עיקרי הפעולות שנעשו ונעשות: ליווי פדגוגי וארגוני, ניטור מתמיד של הישגי כל תלמיד במקצועות הליבה, תגבורים לימודיים, הדרכה ופיתוח סגלי ההוראה ע"י פסג"ה ומעקב מתמיד אחרי יישום תכניות העבודה. אין לנו ספק שתכנית זו לצד כוחות הוראה מצוינים והשקעה אדירה בחינוך, יניבו פירות טובים. עוד לא מיותר לציין, כי אתר מדלן מתעלם מהמון פרמטרים אחרים כמו אחוז הנשירה העומד באילת על פחות מ – 1%, אחוז ההתנדבות בקרב בני הנוער העומד על 40%, אחוז גיוס לצה"ל הממקם את אילת במקום הראשון במחוז דרום ובעשירייה השנייה בארץ, אחוז טוהר הבחינות העומד באילת על כמעט 100%, אחוז הזכאים לבגרות שנמצא בעליה מתמדת כבר 3 שנים, אחוז גבוה מאוד של מצטיינים בצבא, בספורט, בחינוך ועוד. אלה מבחינתנו מרכיבים את התמונה החינוכית באילת, בזכותה אנו מחנכים את תלמידנו לערכים ומובילים אותם להישגים".

רווה איתן, מנהל פעילות אתר מדלן בישראל מסר בתגובה: "הצגנו את תמונת המצב הכי מהימנה שאפשר להציג בעיר. אני מסכים עם הטענה כי אופן הבדיקה צריך להיות ברור יותר. לראשונה הגשנו את הנתונים הקיימים בצורה מסודרת והנגשנו אותם יחד עם נתונים דמוגרפיים, תכניות עתידיות בכל עיר ובכל ישוב וכן, לכל אלו יש משמעות בהחלטה היכן לקנות נדל"ן אבל לא זו הסיבה בגללה עשינו את המפה ואת ההשוואות. אם משרד החינוך היה מנגיש נתונים בצורה מהירה יותר, ההשוואה יכולה הייתה להיות עדכנית יותר".
מאתר YNET נמסר בתגובה: "מפת החינוך של ישראל מבוססת על תוצאות בחינות המיצ"ב האחרונות שנעשו בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים עד סוף שנת 2017 ועל תוצאות בחינות הבגרות של שנת 2016. הממצאים מבוססים על שקלול נתונים רשמיים של משרד החינוך, ומשקפים בצורה מהימנה את הישגי בתי הספר. מזה שנים מפת החינוך של ישראל זוכה לתשומת לב רבה במערכת החינוך, כאשר העיקרון המרכזי שעומד מאחוריה הוא קידום השקיפות והנגשת המידע בנושא לכלל אזרחי ישראל ועל כך אנו גאים".


חדשות אילת

שתפו את הכתבה בפייסבוק

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש