גגון זכוכית, סקיילייט ותאורה סולארית | ניצול אור השמש בבניה ירוקה

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 9/6/2018 07:51 ● ערב ערב 2866
כ-1/3 מצריכת האנרגיה העולמית מקורה במבנים; בשנים האחרונות עלתה המודעות לבזבוז אנרגיה והתחממות גלובלית, לכן כולנו נרתמים למשימה ועושים כל שביכולתנו לייעל את ניצול האנרגיה ולצמצם את השימוש בזללני אנרגיה גדולים. התאוצה שתפסה הבניה הירוקה מטמיעה עקרונות סביבתיים חיוביים עבור הדור הבא.
גגון זכוכית, סקיילייט ותאורה סולארית  | ניצול אור השמש בבניה ירוקה

 

גגון זכוכית, סקיילייט ותאורה סולארית  | ניצול אור השמש בבניה ירוקה

 

כיום, קיימת מגמה עולמית שפועלת לייעול אנרגטי והפחתת השפעות המבנים על הסביבה. על כן, הצעדים הננקטים הם תכנון מוקדם והקמת מבנים 'ירוקים' המתחשבים בטבע החל מהצעד הראשון בהנחת אבן הפינה של הבניין ועד לשלב האכלוס. העולם שלנו מתקדם לעבר עתיד ירוק; גישת הבניה הירוקה היא לקשר בין צורכי האדם לטבע משלב התכנון, דרך הבניה, תפעול ותחזוקת המבנים. התאוצה שתפסה הבניה הירוקה בשנים האחרונות מביאה להטמעת השיקולים הסביבתיים כאשר בעלי המקצוע עומדים בפני שלבי התכנון והביצוע של פרוייקטי הבניה. יחסי הגומלין בין האדם לטבע משתפרים מרגע לרגע; הבניה הירוקה מובילה לחיסכון משמעותי במשאבים ומוזילה את עלויות התחזוקה והתפעול השוטפים של המבנים, במקביל, עבור האדם נוצרת סביבת מגורים ועבודה בריאה וידידותית.

בזמן האחרון אנחנו שומעים יותר ויותר את המושג 'בניין מאופס אנרגיה'; הכוונה היא למבנה שהיעילות האנרגטית שלו גבוהה כל-כך עד שנראה כאילו הוא לא מייצר ולא מבזבז אנרגיה כלל. איך זה ייתכן? ניתן לשפר את הביצועים האנרגטיים של מבנה על ידי תכנון נכון. העמדת המבנה במיקום המדויק ביחס לשמש והרוח, הקפדה על בידוד תרמי טוב, תכנון תעלות אוורור, שימוש בתאורה טבעית (שילוב נרחב של זכוכית במבנה) ואף ניצולה לטובת השעות החשוכות (באמצעות מכשור סולארי).

האם ידעתם שכ-1/3 מצריכת האנרגיה העולמית מקורה במבנים? גם אנחנו לא. בשנים האחרונות עלתה המודעות לבזבוז האנרגיה וההתחממות הגלובלית, לכן כולנו נרתמים למשימה ועושים כל שביכולתנו לייעל את ניצול האנרגיה ולצמצם את השימוש במוצרי חשמל, הידועים כזללני אנרגיה גדולים.

אחת הדרכים הראשונות והקלות ביותר שאנחנו יכולים לעלות על דעתנו, היא שימוש באור טבעי במקום סינטטי. איך זה מתאפשר? תכננו חלונות או אזורי זכוכית נרחבים, בין אם בבית ובין אם במשרד או בעסק. שילוב של זכוכית במבנה מאפשר שימוש מרבי באור הטבעי של השמש; זכוכית הוא חומר גלם זול יחסית, אבל עם זאת עונה על כל הדרישות לבניה ירוקה: חזק ועומד בתנאי הת"י לזכוכית, חוסך באנרגיה, מוריד משמעותית את צריכת החשמל ובנוסף לכל – גם אלמנט דקורטיבי מתקדם ויפה לעין.

מי שמתגורר בקומת הגג – הנה הצעת ייעול בשבילכם: החלונות המקוריים (אם קיימים) בעליית הגג הם קטנטנים; בטח לא גודל שמאפשר מגורים ראויים למחיה. הפתרון אולטימטיבי לקומה זו הוא גגון זכוכית הנקרא סקיילייט; הוא תוספת עיצובית נעימה למראה, ואפילו דיי מרגשת בשמיים שטופי הכוכבים של אילת.

מהצד השני לחלוטין של הגג, גינת הבית, גם כן ניתן לעשות שינויים קטנים ולא מורגשים שייתרמו להפחתה בצריכת החשמל ולחיסכון באנרגיה: התקינו בגינה תאורה סולארית במקום תאורה סינטטית; בנוסף לעובדה שהאור עדין ונעים יותר - גם חסכתם כמה שקלים מכובדים על התקנת תאורת חוץ. כולם מרוצים!

אם בתאורה סולארית עסקינן, כדי לוותר על מנורת הכניסה לבית, אפשר להתקין מעל הדלת גגון זכוכית המאפשר חדירה של אור טבעי למבואת הכניסה; בשעות היום לא יהיה צורך בשימוש בתאורה הסינתטית, כיוון שקרני השמש מאירות את חלל הכניסה, ובשעות החשיכה תוכלו להפעיל את התאורה הסולארית שנטענה במהלך היום ולהיכנס לבית או לעסק בלי מאמץ.

ביישום הבניה הירוקה יעשה שימוש בחומרי גלם ירוקים (כשמה כן היא, בניה ירוקה); הכוונה היא לצמצום ייצור ושחרור פלטים לא רצויים; למשל, דרך מפתיעה ומהנה בו בזמן: שימוש במוצרים כחול-לבן! כשאנחנו מעדיפים להשתמש במוצר ישראלי אנחנו חוסכים את הפליטות המיותרות הכרוכות בייבוא חומרי הגלם. עוד ניתן להקפיד להשתמש במוצרים שבתהליך הייצור שלהם הופחתו תוצרי הלוואי הלא רצויים ועוד.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש