כלכלת תיירות באילת

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 8/7/2018 09:53 ● ערב ערב 2870
כלכלת אילת נשענת על תיירות ומושפעת מעונות השנה. בנוסף, הפטור ממע''מ עלול להתבטל ולא כדאי להיות תלויים בו
כלכלת תיירות באילת

אילת היא עיר תיירות קלאסית עם פוטנציאל אדיר. למרות ניסיונות לפתח תעשייה וחקלאות מקומית, כלכלת העיר נשענת רובה ככולה על תיירות וזה לא עומד להשתנות בקרוב. אילת משמשת כבירת הנופש של ישראל ומושכת אליה 2.8 מיליון תיירים בשנה ובשנות השיא נרשמו בה 7 מיליון לינות בבתי המלון. מעבר לכך, אילת מתאפיינת באקלים נוח והיא מושכת אליה תיירות ספורט מאירופה וארצות הברית.

מוקדי המשיכה העיקריים של אילת יכולים להסביר מדוע הכלכלה שלה נשענת על תיירות. מלבד ים סוף, חופי הרחצה ושוניות האלמוגים, כלכלת התיירות באילת ניזונה מאטרקציות ומאירועים גדולים כמו ג'אז בים האדום או פסטיבלים תרבותיים. כמו כן, באילת אין מע"מ ורוב המוצרים שנמכרים במרכזי המסחר זולים ב-17% לפחות בהשוואה לערים אחרות בארץ.

 

מהן עונות תיירות וכיצד הן משפיעות על כלכלת העיר?

 

התלות בתיירות מביאה איתה המון יתרונות ואילת מנצלת אותם היטב. מצד שני, לכל דבר יש מחיר וגם בכלכלה מן הסוג הזה קיימים סיכונים.

הדוגמא הכי טובה לחיסרון של כלכלת תיירות היא ההבדלים הדרמטיים בין הכנסות העיר לאורך השנה: באילת יש עונות תיירות מובהקות וחודשי הקיץ לא דומים לחורף מבחינת תפוסת בתי המלון, התנועה במרכזי התיירות וההכנסות של בעלי העסקים המקומיים. בנוסף, תקופות תיירות משפיעות על הכלכלה המקומית בכל מה שקשור להעסקת עובדים ועמידה בהתחייבויות.

כל סטודנט במסלול לימודי כלכלה יודע איך עובד מחזור כספים, אז אין צורך להכביר במילים לגבי האופן שבו עיר תיירות נפגעת כאשר אין בה תיירים. הפתרון הוא לחזק את העונות החלשות של התיירות באילת, אך מבלי להזניח את עונות הקיץ.

בעונות התיירות למשל ניתן להפנות יותר משאבים לשיווק של אילת עבור תושבים זרים מחו"ל שרגילים למזג אוויר חורפי וסוער, בעוד בתקופת הקיץ הדגש הוא על אירוח של משפחות עם ילדים. ככל שהתאמה של מאמצי השיווק לצרכי התיירים תהיה טובה יותר, כך תצטמצם התלות בעונות השנה ואילת תגיע ליציבות שהיא מבקשת להשיג.

 

הפטור ממע"מ – הסוף?

 

סוגיה נוספת שצריכה להטריד את קברניטי העיר היא מה יקרה ביום שבו המע"מ יחזור. נכון להיום, העובדה שאפשר להשיג מוצרים שונים ב-17% הנחה מהווה תמריץ משמעותי עבור כלכלת העיר, אך כבר בשנים האחרונות ניתן לשמוע רחשים לגבי ביטול ההטבה.

מעבר לכך, לא רבים זוכרים זאת אך אילת מוגדרת כ"אזור סחר חופשי" שפטור ממע"מ וממיסים נוספים רק מאז 1985. לכן זה בדיוק הרגע לחזק יתרונות אחרים של העיר ולא להמשיך את התלות בפטור הזה לצורך משיכת תיירים ישראלים. זו משימה שדורשת השקעה של זמן, כסף ואנרגיה אך היא משתלמת לטווח הארוך.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש