פרסומת
דלג

לטפס לפסגת הפחד: מהי חרדה וכיצד מטפלים בה? ראיון עם הפסיכולוגית אפרת בלשן

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 2/9/2018 13:14 ● ערב ערב 2878
הסצנה מוכרת: הגיבור בסרט האמריקאי מתנשם בכבדות, מחזיק ביד את חזהו, כפות ידיו מזיעות, עיניו מפולבלות והוא ממלמל: "תזמינו אמבולנס, אני אני הולך למות". לפעמים הוא אף מגיע לחדר המיון, אך תוך דקה מסתבר שמדובר בסך הכול בהתקף חרדה. אז עד כמה הקולנוע באמת תואם את המציאות? ובכן, לפחות במקרה של התקף חרדה – במידה רבה.
לטפס לפסגת הפחד: מהי חרדה וכיצד מטפלים בה? ראיון עם הפסיכולוגית אפרת בלשן

 

כך נזהה התקף חרדה

 

"חרדה" היא שם כללי לתחושות לחץ, מתח ודאגה, שבשונה מפחד 'רגיל', נגרמות מאיום שאינו ממשי", מסבירה אפרת בלשן, פסיכולוגית קלינית, מטפלת במרפאת החרדה בבית החולים שניידר. "המקור שלה הוא הישרדותי: זו תגובה של איבר קדום במח אשר נקרא אמיגדלה – חלק במוח שלנו האחראי על שליחת אותות 'אזעקה' לגוף כשהוא ניצב מול איום (למשל, אם אנו נתקלים בנמר בג'ונגל, עלינו להיות מוכנים לברוח ממנו או להילחם בו). במצבי חרדה, האמיגדלה למעשה שולחת 'אזעקות שווא', אשר מכניסות את הגוף למצב חירום למרות שאנחנו לא באמת נמצאים בסכנה. בין היתר, הלב מתחיל לדפוק באופן מואץ, הנשימה הופכת שטחית ומהירה והגוף כולו רועד. לעיתים, נלווים לתחושות אלה כאבי בטן, בחילה ולחץ בחזה.

למרות שהסכנה לא ממשית, המצוקה שנגרמת במצבי חרדה היא ממשית ביותר, ואין לזלזל בה. "מעבר לביטויים הגופניים, חרדה מלווה בדרך כלל במחשבות שליליות או מנבאות רעות, כמו 'אני אכשל' או 'משהו רע יקרה ואף אחד לא יעזור לי'", מדגישה בלשן – אך מרגיעה, "חשוב לדעת שהרבה ממצבי החרדה לא נמשכים הרבה זמן. רובם חולפים מאליהם לאחר 20 דקות בלבד. עם זאת, כאשר התקפי החרדה הופכים מאירוע חד פעמי לחוויה חוזרת, כזו שגורמת למצוקה ומשבשת את התפקוד היומיומי, אפשר וכדאי לפנות לטיפול".

 

כיום טיפול בחרדה הוא ממוקד ויעיל ביותר

 

בלשן מתארת כי ישנן כמה גישות מרכזיות לטיפול בחרדה. בשדה הפסיכולוגי, הטיפול הנפוץ בחרדה הוא CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי. טיפול כזה יתייחס לדפוסי החשיבה השליליים ולתשומת הלב המוגברת של האדם לאיומים פוטנציאליים בסביבתו. במסגרת טיפול כזה, אשר נחשב קצר, ממוקד ויעיל ביותר, מפרקים את הגירוי מעורר החרדה ל"חתיכות קטנות", בדרגת קושי עולה, ומתרגלים התמודדות הדרגתית ומבוקרת עם כל שלב ושלב. במקביל, לומד המטופל כיצד להירגע במצבים של חרדה, תוך ניסיון להחזיר את תחושת השליטה על הגוף, זאת על ידי תרגול הרפיות נשימה ושרירים. בחלק מהמקרים, נשתמש גם בביופידבק – תכנת מחשב המאפשרת לנו להתאמן בהרפיה גופנית, ולהיווכח בזמן אמת כיצד היא מפחיתה את רמות החרדה שלנו.

 

חרדה היא לא תיק לכל החיים

 

"יש לי בדיוק מה שאתה צריך", יופיע החבר של הגיבור החרד בסרט, וישלוף כרטיסים לסופרבול, רביעיית בירות, ולפעמים אפילו המלצה אישית לפסיכולוגית. כמו על המסך, גם בחיים עלינו להבין מה עוזר לנו להירגע, וכיצד אנו יכולים להיעזר גם באחרים בכדי להתמודד עם החרדה. נסו לשתף את הקרובים לכם בתחושותיכם – סיכוי רב כי הם התמודדו עם חרדה בעבר ויוכלו לסייע לכם. במקביל, זכרו כי יש פתרונות נגישים מאוד לטיפול בחרדה, וכל מה שעליכם לעשות הוא לבחור את המטפל או המטפלת הנכונים ביותר עבורכם. יתכן והפתרון יהיה קל ומהיר ממה שדמיינתם. ומה לעשות אם נתקלים בנמר אמתי בג'ונגל? ובכן, זה כבר סיפור לסרט אחר לגמרי...

המאמר באדיבות בטיפולנט - הפורטל לשירותים פסיכולוגיים הגדול בישראל. באתר ניתן למצוא פסיכולוגים ומטפלים מובילים במגוון תחומי טיפול. לאתר היכנסו https://www.betipulnet.co.il/


חדשות אילת - ערב ערב באילת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש