מעצמאות לשכירות – איך לשמור על עצמכם במעבר?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 9/10/2018 10:34 ● ערב ערב 2883
חופשי זה אכן לגמרי לבד – ולא לכולם זה מתאים, גם אם בהתחלה חשבתם שכן. נמאס לכם לבלות כל היום לבד? עייפתם מחיפוש לקוחות חדשים? רוצים לשנות סטטוס מעצמאי לשכיר, אבל לא יודעים מאיפה להתחיל? הנה מה שצריך לדעת כדי לצלוח את המעבר
מעצמאות לשכירות – איך לשמור על עצמכם במעבר?

שולי גלילי

רשימת הסיבות להפסיק להיות פרילנס ארוכה כמו זו שהובילה אתכם לפני אי-אילו שנים לצאת לעצמאות מלכתחילה, וה״חזרה״ עלולה להיות מאתגרת. ישנם הבדלים רבים בין להיות שכיר ללעבוד כעצמאי, ויש מי שחלומו לעבוד בשעות כרצונו, או לפתוח בית-קפה שיכבוש את לב השכונה, נתקל בקשיים כלכליים – מהכנסות נמוכות ועד כאלו שמקורם בנטל המיסוי. על פי דו״ח שפרסם הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD) ב-2016 עולה, כי כ-99% מהעסקים בישראל מוגדרים עסק קטן או בינוני, עם 10-49 או 50-249 עובדים, בהתאמה. תרומתם נחשבת לכמעט שני-שליש מהתוצר של הסקטור העסקי, אך סבך הרשיונות והבירוקרטיות מוביל לכך שכ-90% מהעסקים הקטנים נסגרים בשנה הראשונה לפעילותם.

הדרך לשכירות רצופה גם היא קשיים משל עצמה, כמו למשל רתיעה מגיוס פרילנסרים. יש מעסיקים שיחששו שהעובד החדש יתקשה להתמודד עם המעבר ממנהל למנוהל. העצמאים, מצידם, מפחדים להיתפס בעיני המרואיין ככאלו שכשלו. אכן – במעבר מעצמאות לשכירות יורדת מכם ערימת מטלות ופרוצדורות, אך כדי להשיג את המשרה תצטרכו להשתמש בכישורי השיווק-העצמי שרכשתם.

החזרה או המעבר לסטטוס עובד שכיר כרוך כמובן בעוד אי-אילו שינויים רשמיים, בחלקם תטפלו בעצמם וחלקם יהיו באחריות טיפולו של המעסיק החדש. כך למשל תשלומי הביטוח הלאומי וההפקדות לקרן הפנסיה שלכם יהיו באחריותו של המעביד, אך בכל זאת מומלץ לוודא שהמעמד שלכם השתנה בהתאם ולבקש אישור כתוב שאין לכם חובות מתקופת העצמאות. כל אדם בישראל חייב בקרן פנסיה, ושמורה לו הזכות לבחור בכל אחת מהקרנות המוכרות על ידי משרד האוצר. אתם יכולים להשוות תנאים מול ברירת המחדל של מקום העבודה החדש, אבל גם זכאים לבקש שההפקדות יתבצעו לקרן הפנסיה שברשותכם.

 

איך צולחים את המעבר?

 

שעות העבודה שלכם לא יהיו גמישות כבעבר, אבל הן צפויות להיות קבועות. את ״החופש״ בעצמאות, תחליפו בימי חופש מוגדרים בחוזה, בהם תוכלו לרבוץ על חוף-ים-רחוק-מכאן ולא להיות מוטרדים מגיוס לקוחות חדשים או הגשת הדו״ח השנתי. מהרגע שעשיתם את הסוויצ׳ בראש, הגיעה העת לכתוב את סיפורכם.

השלב הראשון הוא כמובן קובץ קורות החיים. מומלץ להחזיק בעותק ראשי אחד שכולל את כל העבר התעסוקתי, השכלתי, התנדבותי וכל מה שרלוונטי מבחינתכם, וכמובן - פרטי התקשרות מעודכנים. כשאתם מגישים את קורות החיים לתפקידים שמעניינים אתכם, הקפידו לשלוח עותק מותאם אישית, כזה שמדגיש את היתרונות שאתם מביאים איתכם למעסיק.

הוזמנתם לראיון בשעה טובה? השאירו את האגו במטבח לפני שאתם יוצאים לדרך. הקדישו מחשבה לדברים שאתם מתכננים לומר, או השאלות שאתם צפויים להתמודד איתם בראיון. נסחו בראשכם את הסיפור ושימו לב לבחירת המילים שלכם: בין נכשלתי ללא-הצלחתי כפי שקיוויתי יש פער עצום; בין לדבר על משברים וקשיים לציין את הצמיחה האישית מהאתגרים שפקדו יש אוקיינוס שלם.


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש