יהדות - פרשת תולדות

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 7/11/2018 16:59 ● מה נשמע 573
בשבועיים האחרונים אנחנו עדים לתאונות דרכים קשות מנשוא שכל אחת מהם גבתה את חייהם של נוסעים רבים. אמנם נכונה הטענה שהכבישים אינם בטיחותיים דיים ופירצה קוראת לגנב, אבל אם נהיה כנים עם עצמנו הרי שהאשמה האמתית ב99% מהמקרים היא בשל הנהיגה הפרועה שלנו. מי יכול להעיד על עצמו שהוא לא נהג אף פעם במהירות מופרזת, שאף פעם לא דיבר בסלולרי או שלח הודעות בזמן הנהיגה?
יהדות - פרשת תולדות

 

פרשת תולדות


בשבועיים האחרונים אנחנו עדים לתאונות דרכים קשות מנשוא שכל אחת מהם גבתה את חייהם של נוסעים רבים. אמנם נכונה הטענה שהכבישים אינם בטיחותיים דיים ופירצה קוראת לגנב, אבל אם נהיה כנים עם עצמנו הרי שהאשמה האמתית ב99% מהמקרים היא בשל הנהיגה הפרועה שלנו. מי יכול להעיד על עצמו שהוא לא נהג אף פעם במהירות מופרזת, שאף פעם לא דיבר בסלולרי או שלח  הודעות בזמן הנהיגה? תמיד קל לנו לירות את חיצי האשמה על "הנהגים המטורפים" שטסים בפראות על הכביש. אבל אולי בעצם אנחנו הם אותם הנהגים הפראיים? מי לא משוויץ שהוא נסע במהירות מופרזת וככל שהמהירות המופרזת שנהגתי עולה, כך החזה שלי מתנפח מגאווה וחשיבות עצמית על יכולותיי המופלאות ושליטתי במכונית ובכביש. מי לא סיפר על עצמו את הבדיחה השחוקה שהוא לא נוסע מהר אלא הוא טס נמוך וכשהתמרור מורה על מהירות 90 הכוונה היא למינימום 90. אבל התוצאה הישירה של הבדיחות, ועלילות הגבורה הללו היא גרימת מותם של אנשים רבים, רבים מידי.  על כל אחד ואחת מאתנו לקחת אחריות ולשמש דוגמא אישית גם לעצמנו ובוודאי גם לסביבתנו כיצד לנהוג נכון ובזהירות. כל מי שעוסק בחינוך יודע שהבסיס של החינוך היא הדוגמא האישית ואם הורה יטיף לילדיו השכם והערב לא לנבל את הפה, ואילו הוא עצמו בכל פעם שפותח את פיו מפיק ממנו "מרגליות", הרי שאין שום ערך לכל הטפות המוסר שלו. חז"ל תמצתו התנהגות זו בשש מילים  "יש נאה דורש ואין נאה מקיים". אבל אנחנו, כולנו מצווים להיות "נאה דורש ונאה מקיים".
השבת נקרא בתורה על לידתם של שני האחים יעקב ועשיו שכל אחד מהם הוא היפוכו המוחלט של אחיו. בעוד שיעקב אבינו הוא "איש תם יושב אוהלים", הרי שעשיו הרשע הוא "איש יודע ציד איש שדה". רש"י ז"ל מסביר שהתמימות של יעקב הייתה בכך שהוא אינו יודע לרמות "פיו וליבו שווים", ואילו עשיו הרשע היה "יודע ציד", והיה צד את אביו בפיו בשאלות הלכתיות מצוצות מהאצבע "אבא איך מעשרים את המלח", על מנת להטעות אותו כדי שיחשוב שהוא צדיק. אבל לא רק את יצחק אביו היה עשיו מרמה וצד באמצעות פיו החלקלק. שלמה המלך החכם מכל אדם אומר לנו במשלי את הפסוק הבא: "כסף סיגים מצופה על חרס – שפתיים דולקים ולב רע". חז"ל מלמדים אותנו שכל הפסוק הזה מכוון כלפי עשיו הרשע. עשיו היה דומה למנורה גדולה שמרחוק נראית כמו מנורה העשויה מכסף טהור, אך כאשר מתקרבים אל המנורה מגלים שלמעשה מדובר בכסף מזויף "כסף סיגים". אך התבוננות קרובה יותר במנורה מגלה שבכלל מדובר במנורה עשויה מחרס שמצופה בכסף מזויף, כלומר זיוף בתוך זיוף, נוכלות כפולה. זו בדיוק הייתה תכונתו של עשיו הרשע שהיו לו "שפתיים דולקים". הוא היה יודע להקהיל קהילות ברבים ולשאת דרשות נפלאות אך המטרה של כל הדרשות הנפלאות של אותו הרשע היו על מנת "לצוד נשים נשואות תחת יד בעליהן". השפתיים שלו אולי היו דולקות, אבל הלב שלו בפנים הוא לב רע. לא לחינם מדמים חז"ל את עשיו לחזיר החיה הטמאה.  התכונה המיוחדת של החזיר היא שכלפי חוץ יש לו סימן אחד של טהרה, הרגליים של החזיר מפריסות פרסה, אך מבפנים החזיר אינו מעלה גרה ולכן הוא חיה טמאה. מה עושה החזיר על מנת להטעות אותנו שנחשוב שהוא חיה טהורה ? הוא שוכב על הגב ומראה לנו את רגליו השסועות וקורא בשפתיים דולקות תראו אני טהור. שקרן ונוכל - מבפנים אתה טמא לגמרי. בואו נפסיק לצקצק בלשוננו אחרי כל תאונה ונתחיל לנהוג בזהירות, לכל הפחות לא לנהוג כמו חזירים.


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש