פרסומת
דלג

מיזם ''שומרי הדרך'' מחפש מתנדבים מישובים הסמוכים לכביש 90

מאת: רותם נועם למערכת ערב ערב באילת ● צילום: זק"א ● 7/11/2018 21:40 ● ערב ערב 2888
56 אלף דיווחים כבר התקבלו מתחילת השנה על נהגים עבריינים באמצעות אפליקציית "שומרי הדרך", מיזם פרטי חברתי שאומץ על ידי הרשות למלחמה בתאונות הדרכים ● המדווחים: כ-40 אלף אזרחים מתנדבים המתעדים עבירות תנועה ומעבירים אותן מוסרטות באמצעות האפליקציה ישירות למשטרת התנועה ● כעת מבקשים בהנהלת המיזם: "חסרים לנו נהגים מישובים הסמוכים לכביש 90 שהוא כביש דמים"
מיזם ''שומרי הדרך'' מחפש מתנדבים מישובים הסמוכים לכביש 90
תאונת הדרכים בה קיפחה לפני כשבוע את חייה משפחה בת 6 נפשות בכביש 90

 

 

16 אלף דוחות תנועה קיבלו נהגים בשנתיים האחרונות כתוצאה מסרטונים שצילמו אזרחים דרך מיזם "שומרי הדרך" שמפעילה הרשות לבטיחות בדרכים בשיתוף עמותת "נתיב בטוח". במשרד התחבורה כבר מתכננים להעניק ליזם המיזם, יאיר נתיב, תעודת הקורה מיוחדת על תרומתו למלחמה בתאונות הדרכים. מיזם זה הוא דוגמה נדירה לפרויקט אזרחי שתופס תאוצה, כובש את לב הרשויות ומאומץ על ידן כחלק מתכניתן למיגור הקטל בדרכים. אלא שאחד החלקים שטרם כוסו באמצעות האפליקציה הוא כביש 90 המוביל לאילת. בהנהלת המיזם מחפשים כעת מתנדבים שיורידו את האפליקציה ויסייעו לתיעוד עבירות תנועה בכביש המוביל לאילת, בו אירעו מספר תאונות דרכים קטלניות שגבו את חייהם של 17 איש בתוך חודשיים בלבד.
תחילתו של הפרויקט ב-2012, אז נהרג אביו של נתיב בפגיעת מערבל בטון שחצה צומת באור אדום. הכאב הפרטי הוליד רעיון לפיו יכולים וצריכים משתמשי הדרך האחרים לשמש כעיניים ומתעדים של עבירות תנועה של נהגים אחרים. מאז ועד היום נרשמו למיזם כ-4000 אזרחים, שלאחר תהליך נרשמה קצר באפליקציית "שומרי הדרך", מקבלים את האפשרות לתעד בסרטונים עבירות תנועה בהם הם נתקלים. את הסרטונים הם מעבירים באמצעות האפליקציה למנהלי הפרויקט שמעבירים אותה למשטרת התנועה שמפיקה בהתאמה דוחות לנהגים הסוררים. אם תרצו המדובר ב"מלשינון" תנועה, הפועל בדומה ל"מלשינון" של רשות המסים. משטרת ישראל אף הקצתה שוטרים מיוחדים שתפקידם לסנן את התיעודים המפלילים ולהפיק את הדוחות בהתאם לעבירות העולות מהם. מאז החל המיזם לפעול, העבירו נרשמי האפליקציה כ-100,000 עבירות תנועה מצולמות, מתוכן כאמור הפכו 15 אלף לדוחות תנועה שנשלחו לנהגים.  כ-17 אלף מכתבים נוספים הפכו למכתבי יידוע בהם הוצגה לנהגים העבירה שבוצעה תוך החלטה כי הפעם הזו יסתפקו באזהרה בלבד. כעת בודקים כיצד ניתן להרחיב את האפליקציה כך שתוכל לסייע גם בתחום האופניים החשמליים, שימוש בסמארטפונים במהלך נסיעה ועוד. מתוך 32 אלף הדוחות והמכתבים שהופקו, 3824 היו על נסיעה בשולי הדרך, 2539 היו על נסיעה מסוכנת, 2400 על עקיפה מסוכנת, 2177 על קו הפרדה רצוף, 2014 על רמזור, 1878 על מסלולים בצומת ו-1604 על פניות או סטיות. למעלה מ-600 דיווחים היו של עבריינים חוזרים שתועדו פעמיים ויותר. ומה באשר לביקורת העולה כנגד עידוד האוכלוסייה להלשין על אזרחים בני הרשויות? ברשות מזכירים את דבריו המפורסמים של ראש עיריית ניו יורק לשעבר, מייקל בלומברג, שאמר פעם: "אם אדם יפרוץ לביתי  ואני אזעיק את המשטרה יחשב הדבר להלשנה?" 

 

כביש 90 - כביש דמים

 

לאחר שבשבועיים האחרונים נהרגו בכביש 90 המוביל ממטולה לאילת 17 בני אדם, עלה שמו לכותרות ואולם המדובר במחדל תחבורתי המתמשך לאורך עשרות שנים. על פי נתוני עמותת אור ירוק בעשור האחרון נהרגו בכביש זה 134 בני אדם בתאונות דרכים, כאשר למעלה מ-4,000 בני אדם נפצעו בו ב 1,350 תאונות דרכים.
"הכי קל תמיד להאשים את הגורם האנושי", אומר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, "אבל גם למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יש אחריות. מדובר בכביש שנסלל לפני 50 שנים וכבר לפני שנים רבות היו חייבים לשפר בו את התשתית ולהפוך אותו מכביש אדום לכביש בטוח. חייבים להתקין מעקה הפרדה בין הנתיבים כדי למנוע תאונות חזיתיות, כבר מחר בבוקר, כדי להציל חיים. תאונות דרכים הן לא גורל, אלא מחדל".


חדשות אילת - ערב ערב באילת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש