שלבים מרכזיים בתכנון וביצוע של עבודות עפר

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 3/5/2019 10:06 ● ערב ערב 2912
עבודות עפר הן עבודות מורכבות, ואפילו מאוד, ועל כן הן מחייבות תכנון קפדני וביצוע מוקפד לא פחות. סיבה נוספת לחשיבות הרבה של התכנון והביצוע האיכותיים היא שעבודות אלה הן בסיס לפרויקטים בקנה מידה גדול כמו סלילת כבישים, הקמת סוגי מבנים שונים, חפירה של תעלות ובאופן כללי יצירת תשתיות חיוניות, גם למטרות אזרחיות וגם למטרות צבאיות.
שלבים מרכזיים בתכנון וביצוע של עבודות עפר

התכנון כולל התייחסות מפורטת לפרמטרים הנדסיים ובה בעת גם לשיקולים כלכליים - תוכנית אופטימלית היא כזו שמאפשרת להשלים את עבודות העפר במינימום זמן ומשאבים, כמובן מבלי לפגוע ברמת הבטיחות.

 

אנליזה של הקרקע וסקירת המכשולים

 

באופן טבעי, המרכיב הראשוני של עבודות העפר הוא בדיקות יסודיות של השטח שבו הן אמורות להתבצע. בדיקות אלה נדרשות גם כדי לוודא שלא ייגרם שום נזק במהלך העבודות וגם כדי שניתן יהיה לתכנן את הפעולות השונות בדרך להשלמת הפרויקט בהצלחה. את השלב הזה ניתן לחלק לשני מרכיבים עיקריים: אנליזה של הקרקע עצמה, שכן לפי סוג הקרקע ניתן לדעת מה אפשר לבצע ואיך, וסקירת המכשולים הקיימים בשטח. מבנים, קווי מתח גבוה, צינורות תת קרקעיים מסוגים שונים, פסולת, עצים וכו' - כל אלה מחייבים התייחסות מפורטת מראש כדי שלא ייווצרו בעיות תוך כדי עבודות העפר.

 

גיבוש התוכניות

 

על בסיס כל האינפורמציה שנאספה בשלב הקודם מגובשות התוכניות בפועל. כאמור נדרשת התייחסות גם לפן הטכני, גם לנושא הבטיחות (שעליו כמובן אסור בשום פנים להתפשר) וגם להיבטים הכלכליים. מאחר שאחד הרכיבים המהותיים במסגרת עבודות עפר הוא פינוי של עפר, ובכמויות גדולות, התוכניות יכללו גם פתרונות לצורך זה ובפרט למקום שאליו יפונה העפר.

 

הובלת צמ"ה לשטח העבודות

 

ביצוע עבודות עפר מכל הסוגים נשען על כלים ייעודיים שנקראים צמ"ה - ציוד מכני הנדסי. בקטגוריה זו תמצאו כלים מסיביים מגוונים ובהם הדחפור, המחפרון, המפלסת, המגרדת וכמו כן משאיות לפינוי העפר.

הדחפור הוא הכלי בעל העוצמה הגדולה ביותר ותפקידו הוא בעיקר להזיז כמויות גדולות של עפר ממקום למקום. כמו כן, הוא תורם ליישור תוואי השטח כשיש בכך צורך. המחפרון מעביר גם הוא עפר ביעילות רבה וכמו כן מסוגל לבצע עבודות חפירה בהיקף קטן, לשבור אספלט נדרשת פעולה שכזו ועוד.

חלק מהכלים הכבדים מגיעים בכוחות עצמם לאתר העבודות ואילו עבור אחרים זקוקים להובלה, ובהתאם לתכנון מורכב יותר. בכל מקרה נדרשת מיומנות גבוהה בתפעול צמ"ה כדי להוציא לפועל ביעילות את התוכניות השונות.

 

יישור השטח

 

ישנם כמובן הבדלים בין סוגים שונים של עבודות עפר בהתאם למטרה, כלומר לאופי הפרויקט שעבודות העפר הן למעשה השלב הראשון שלו, וגם בהתאם לתוואי השטח - אבל ככלל החלק האחרון של עבודות העפר עצמן הוא פינוי תא השטח ויישורו.

פינוי כמויות העפר המיותרות חייב להתבצע בהתאם לתקנות הרלוונטיות וכמובן אך ורק למקומות מורשים, ועוד שיקול שאי אפשר להתעלם ממנו הוא עלות הפינוי כשהמטרה היא אופטימיזציה מבחינת הזמן והכסף גם יחד. יישור והידוק הקרקע מבוצע על-ידי צמ"ה ייעודי ובפרט הבולדוזרים והמפלסות.

הרחבה נוספת בנושאים אלה ניתן למצוא באתר המגזין של אמצ שמש.


  חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש