פרסומת
דלג

זה שיר פרידה

מאת: אהובה מאמוס ● צילום: חיים דוד ● 3/7/2019 20:27 ● ערב ערב 2922
לאחר מאבק ממושך בניסיון למנוע את סגירתו של שדה דב, ואחרי 81 שנים של פעילות, ניצחו בעלי קרקעות עיר שלמה ● בחצות הלילה של יום ראשון ירד השאלטר על פעילותו של שדה התעופה ● בישיבה של הרגע האחרון החלטי ראש הממשלה על סל הטבות לתושבי העיר אלא שכבר עכשיו לא בטוח שזה יקרה בפועל ● אז מה הפלא שתושבי אילת הכועסים אינם אופטימים: "רוצים להרגיע אותנו בהטבות, אלו לא הטבות זה מגיע לנו" ● 'ערב ערב' ריכז שבוע עמוס פעילויות, דעות, הצהרות, הפגנות וניסיונות אחרונים שלא צלחו למנוע את רוע הגזרה
זה שיר פרידה
מוותרות על תעודות הזהות. המפגינות באילת

בחצות הלילה של יום ראשון החלו עובדי שדה התעופה על שם דב הוז לפרק את פיסת ההיסטוריה. שדה התעופה החל לפעול ב-23 בספטמבר 1938 וכעבור כ-81 שנים ב-1 ביולי 2019 הפסיק לפעול, מתוך כוונה להקים על שטחו שכונת מגורים. ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה עד הרגע האחרון להגיע לפשרה עם בעלי הקרקעות, ולהמשיך את פעילות השדה במתכונת מצומצמת, אך היועץ המשפטי לממשלה לחץ על פינוי השדה כשהוא מבהיר כי כל יום איחור בפינוי השטחים יעלה למדינה מיליארדי שקלים. אחרי שעות ארוכות ומורטות עצבים של דיונים, הודיע ראש הממשלה כי פינוי השדה יתבצע כמתוכנן בבוקר יום שני ה-1 ביוני 2019.

 

נפרדנו כך


בלילה של יום ראשון, ביצעו חברות התעופה 'ישראייר' ו'ארקיע' את הטיסה האחרונה משדה דב ואליו. בשעה 20:45 המריאה טיסת 'ישראייר' משדה דב לאילת. דיילת החברה הזמינה את הנוסעים לעלות לטיסה 451 של השעה 20:45. "העלייה למטוס מתבצעת כעת דרך שער יציאה מספר 3", כרזה הדיילת. "בשם חברת ישראייר אנחנו מודים לכם שבחרתם לטוס עמנו במשך כל השנים האלה. מקווים לראותכם בנתב"ג ומאחלים לכם טיסה נעימה". מוני שפיר, מנהל הטיסה, ביקש מהנוסעים לחגור חגורות ואמר: "ברוכים הבאים לטיסת ישראייר 451. נפל בחלקנו הפור ואנחנו מבצעים את הטיסה האחרונה משדה דב לאילת. אנחנו שמחים וקצת עצובים להיות הערב על הטיסה הזאת על הקו שדה דב רמון בפעם האחרונה".
בשעה 23:20 המריאה טיסה 1907 של 'ארקיע' משדה דב ונחתה ברמון. קברניט המטוס פנה לנוסעים בכריזה ואמר:  "...מדבר הקברניט. כולנו שותפים הערב לערב היסטורי, עת ממריאה הטיסה האחרונה משדה דב לאילת. לצערנו היום אחר הצהריים התקבלה החלטה סופית על סגירת השדה גם לפעילות אזרחית. ארקיע הפועלת בשדה מזה 70 שנה נפרדת ממנו בצער לאחר שעשתה כל שביכולתה להשאירו פעיל לטובת הציבור כולו והעיר אילת. החל ממחר נעשה הכל כדי לתת לכם שירות מעולה מטיסתנו בנתב"ג. טיסה טובה ולילה טוב". באותה שעה לערך נחתה טיסה 452 של חברת 'ישראייר' בנמל התעופה דב הוז, ולאחר שאחרוני הנוסעים ירדו מכבש המטוס, המריא המטוס כשהוא ריק ונחת בנמל התעופה בן גוריון בדרכו למציאות חדשה. 

 

 


 

שדה דב היסטוריה 

 

בשנת 1937 פנה ראש עיריית תל אביב, ישראל רוקח, לשלטונות המנדט הבריטי בבקשה להקים שדה תעופה כדי לפתור את בעיית התנועה היהודית בארץ ישראל בזמן המרד הערבי הגדול. בשנת 1938 החלו העבודות להכשרת שטח השדה, נסלל מסלול באורך 400 מטר וברוחב 40 מטר ונבנה מוסך לכלי טיס קטנים. בשנת 1940 נהרג בתאונת דרכים דב הוז, סגן ראש עיריית תל אביב, מראשוני התעופה בארץ ישראל וממקימי חברת "אווירון", ולזכרו שונה שם השדה לשדה דב הוז ומאוחר יותר לשדה דב. לאחר קבלת ההחלטה באו"ם על תוכנית החלוקה, הפך שדה דב לבסיס המרכזי של שירות האוויר של ההגנה, שהיווה את הבסיס לחיל האוויר הישראלי. לאחר קום המדינה בשנות החמישים הפך שדה דב לשדה אזרחי שבו עיקר הפעילות היא של מטוסים פרטיים. בשנת 1958 הועברה מפקדת חיל האוויר מרמלה לקריה בתל אביב, ובחודש מרץ 1959 שבה טייסת 100 לשדה דב. בשנות השישים קיבל השדה צביון מסחרי יותר ונפח הפעילות בו גדל. וכך בהדרגה הצטרפה לטיסות משדה דב גם חברת ישראייר.


 

מפגינים וקורעים ת.ז 


לאחר שנודע כי שדה דב ייסגר סופית, יצאו מאות מתושבי העיר להפגנה נגד ההחלטה, תחת הכותרת "אילת הוכרזה כעיר מתה". רבים מהמפגינים שהיו מזוהים פוליטית עם מפלגת הליכוד הודיעו כי בבחירות הקרובות הם לא יצביעו לליכוד ולבנימין נתניהו, ופנו לתושבים בבקשה שאף הם ימנעו מלהצביע למי שהחליט "לסגור את העיר". במקביל גזרו חלק מהמפגינים את תעודות הזהות שלהם כאות מחאה נגד החלטה המקפחת אותם משאר תושבי המדינה. "ההחלטה לסגור את שדה דב היא החלטה פושעת. זוהי החלטה שנושאת עמה קלון של בצע כסף שניצח. סגירת השדה היא בגדר בכייה לדורות. קריסתה של העיר אילת מבחינה כלכלית, תהיה רשומה על שמו של בנימין נתניהו ", אמרה בכעס אהובה לוי ממובילות המחאה נגד סגירת השדה.  

 

האוצר נעביר הטבות בסך 400 מיליון ?  


אם התנחמנו בידיעה כי האוצר יעניק סל הטבות לעיר אילת על סך 400 מיליון שקל, עכשיו מגיע התור של ההסתייגות וחוסר האמון, לאחר שכבר השבוע פרסם עיתון 'ידיעות אחרונות' כי השנה יעביר האוצר רק 50 מיליון ₪ מתוך המובטח לעיר אילת. בכתבתם של גד ליאור ועופר פטרסבורג נכתב: "ההבטחה של ראש הממשלה נתניהו להעמיד 400 מיליון שקל לטובת תושבי אילת, בגין סגירת שדה דב היא בינתיים רק על הנייר. ל"ידיעות אחרונות" נודע כי האוצר יעביר השנה רק 50 מיליון לכל היותר להוצאות מידיות לתושבי העיר הטסים למרכז הארץ. חלק מהיתרה יועבר בשנים הבאות, כנגד עבודת תשתית שאורכת שנים". עוד בכתבה צוטט בכיר באוצר שאמר: "כשתהיה הוצאה שאושרה מראש, יבוצע התשלום עבורה. כרגע אין סיבה להעביר עוד כסף מתוך 400 מיליון השקלים שהובטחו". ולמרות ההבטחות, תושבים רבים באילת הביעו פסימיות. "הטבות?", הם שואלים, "אלו לא הטבות, ואסור לקרוא להם כך. אף אחד לא נותן לנו מתנות. זאת חובה של המדינה לספק לנו בריאות, חינוך, תחבורה ועוד, כמו כל תושב אחר במדינה", אמרו השבוע.
 
 


 

58 שנים של ניסיונות לסגור את שדה דב 

 

כבר בשנת 196, בעקבות הגדלת הפעילות בשדה דב והתפתחות רמת אביב, דרשה עיריית תל אביב את העברת השדה למקום אחר. באותה שנה הוקמה ועדה לבחינת האפשרות להעתיק את השדה ללוד, תוך סלילת כביש מהיר שיחבר את תל אביב לנמל התעופה החדש. הוחלט לסגור את שדה דב עם תום סלילת הכביש המהיר. במרץ 1965 הוחלט להאיץ בניית טרמינל חדש בנמל תעופה בן-גוריון על מנת לאפשר את חיסול שדה דב. המדינה אף מכרה קרקעות עליהן נמצא שדה דב ליזמים שביקשו לבנות עליהן עם פינוי השדה. במרץ 1967 הועלה נושא העברת השדה בפני ועדת שרים לענייני כלכלה. בין השאר נדרשה העתקת השדה לצורך הקמת תחנת הכוח רדינג ד'. בתחילת מאי 1967 קבע מנכ"ל משרד התחבורה את 1 בספטמבר 1967 כתאריך סגירת שדה דב ולאחר מכן נקבעו תאריכי יעד מאוחרים יותר. לקראת סוף 1969 התחלפו הדיבורים על פינוי שדה דב לדיבורים על פיתוחו והרחבתו. לאורך השנים עלה לפרקים נושא הפינוי של השדה . בשנת 2007 נחתם הסכם בין המדינה לבעלי השטח, בהם התחייבה המדינה לפנות את שדה דב. ב-7 בפברואר 2010 החליטו שר התחבורה ושר השיכון לפעול בהקדם לסגירת השדה כדי לפנות מקום לבניית 12,000 יחידות דיור בשטחו. ההחלטה נתקלה בהתנגדות חברות התעופה הפועלות בשדה, שטענו לחשיבותו ולתנועת הנוסעים השנתית הערה העוברת דרכו. למרות זאת ההחלטה אושרה על ידי הממשלה ב-28 באוקטובר 2012. לפי התוכנית, צו רשות שדות התעופה בשדה דב המסתיים ב-30 ביוני 2016 אך מועד זה נדחה לאפריל 2017. 

במרץ 2017 ביקשה המדינה שוב לדחות את מועד הפסקת הטיסות, אך בג"ץ דחה את בקשתה. ביוזמת חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ואיציק שמולי אישרה הכנסת בתוך שעות חוק העוקף את בג"ץ - ומאפשר לשדה התעופה האזרחי להמשיך לפעול כל עוד ממשיכות הטיסות מהבסיס הצבאי. מנהלי הגוש הגדול תבעו את המדינה בטענה להפרת ההסכם.
ב-30 בדצמבר 2018 הוחלט בוועדת הפנים בכנסת לתת לשר הביטחון סמכות לבחון מחדש את ההחלטה לפנות את הבסיס הצבאי משדה דב ואת ההשלכות הביטחוניות לכך. 

ב-13 בפברואר 2019 הודיעה רשות שדות התעופה שהשדה ייסגר כמתוכנן ב-1 ביולי 2019, והורתה לכל חברות התעופה הפועלות בו להיערך לפינוי כל המטוסים שלהם בתאריך זה לשדות תעופה חלופיים. 

ב-30 ביוני 2019 לאחר דיונים ארוכים, שנמשכו במהלך כל היום לאור התנגדותם של תושבי אילת, ההסתדרות והתאחדות המלונות בישראל לסגירת שדה דב. ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שנמל התעופה ייסגר ב-1 ביולי והטיסות שבו יועתקו לנמל התעופה בן-גוריון והשטח של שדה דב יעבור לבעלי הקרקעות


 

ההטבות?


ראש הממשלה הורה לצוותי משרד האוצר ומשרד התחבורה להגיש תוך שלושה שבועות תוכנית לפיתוח העיר אילת בסך 400 מיליון שקלים. כמו כן, הוחלט על הקמת צוות שרים בראשות ראש הממשלה שיוודא ביצוע של התוכנית לפיתוח אילת. החלטות אלה מצטרפות לשורת החלטות והטבות שגובשו לטובת הנוסעים ותמריצים ייעודיים לרופאים. 

הטבות לחולים מאילת שמקבלים טיפול רפואי במרכז:
 מימון מונית חינם מנתב"ג לבית החולים ובחזרה. לחולים כרוניים – מימון מעטפת שלמה שכוללת: מימון מונית מפתח הבית לשדה התעופה רמון, מימון טיסה, מימון מונית לבית החולים ומימון לינה. 

הטבות לתושבי אילת ולנוסעים בתדירות גבוהה:
 הסעות חינם מכבש המטוס בטרמינל 1 בנתב"ג ישירות לרכבת ארלוזורוב בתל אביב (לנוסעים ללא כבודת בטן).  שאטל ייעודי לטיסות מאילת מטרמינל 1 לתחנת הרכבת שיותאם ללוח הטיסות מאילת. "כרטיס אלפא" – כרטיס קבוע שיחסוך את הבידוק הביטחוני לפני הטיסה ויקצר את זמן ההמתנה והשהות בשדה התעופה.

היערכות נתב"ג:  מתן עדיפות לטיסות מנתב"ג לאילת ובחזרה. שדרוג טרמינל 1 בעלות של 230 מיליון ש"ח.  הטיסות לאילת ימריאו וינחתו מטרמינל 1 בלבד. העתקת לוח הטיסות משדה דב באופן מלא לנתב"ג. הכשרת 400 מקומות חניה בטרמינל 1 לטסים לאילת. חניה חינם בשדה התעופה רמון למשך 36 שעות. בנוסף, סיכמו ראש הממשלה ושר התחבורה על הבטחת רציפות התחבורה התעופתית לאילת דרך נתב"ג באותה תדירות שקיימת היום בין אילת לשדה דב.  

 הטבות לרופאים שמגיעים לאילת:
 חיזוק מערך הרפואה באמצעות תמריצים ייעודיים לרופאים שטסים לאילת לצורך מתן שירות רפואי.
 מתן מענקים לצוותים רפואיים שיעתיקו את מקום מגוריהם לאילת למשך תקופה של 5 שנים (לדוגמה, מענק של עד מיליון ש"ח לרופא מומחה).

 

רכבת לאילת? 


לאחר סגירת השדה, תושבי אילת דורשים רכבת לאילת. "צעירי אילת" אף פרסמו עצומה בנושא עליה חתמו אלפים. "המתיישבים הראשונים בעיר, שמעו על הרכבת עוד בימי בן גוריון, הבטחות היו עד השמים ולצערנו כלום לא נעשה. כביש הערבה הוא כביש דמים, שדה דב עתיד להיסגר ואי אפשר להשאיר את תושבי אילת ותייריה ללא פתרונות אילת נשארה מנותקת מהציוויליזציה הישראלית בעוד שהתחבורה הישראלית מתפתחת לבלי היכר ומחברת את כל המדינה". כתבו. 
בשנת 1959 הועלתה לראשונה תוכנית לסלילת מסילת רכבת לאילת במסגרת תוכנית החומש לפיתוח הנגב. בספטמבר 1963ביקרו חברי הנהלת רכבת ישראל באילת וסקרו את תוואי הקרקע שעליו תונח מסילת הברזל. בדצמבר 1975 הודיע מנכ"ל רכבת ישראל כי המסילה לאילת היא בעדיפות ראשונה בתוכנית הפיתוח של הרכבת. בשנת 1977 הוארכה מסילת הדרום דרומה מדימונה למפעלי הפוספטים באורון  ועד הר צין. במאי 1977החליטה ממשלת ישראל על ביצוע הארכת המסילה עד אילת. לאחר המהפך בבחירות לכנסת התשיעית, החליט שר האוצר החדש שמחה ארליך לבטל את הפרויקט. בשנת 1986, הציע שוב, גד יעקבי (אז כשר הכלכלה והתכנון), להקים מסילת רכבת לאילת כדי לעודד את פיתוח הנגב.
היוזמה להקמת הקו חודשה בשנת 2003, על ידי שר האוצר דאז בנימין נתניהו ושר התחבורה, אביגדור ליברמן ובדצמבר 2004 הודיעו שהפרויקט יצא למכרז ויושלם עד שנת 2009
ביולי 2009 הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על השקת פרויקט קו הרכבת לאילת. בסוף 2011 נערכה פגישה עם שר התחבורה מסין. בסוף 2011 הוכנה טיוטת הסכם בין הממשלות להקמה משותפת של הפרויקט. בינואר 2012 פרסם שר התחבורה תוכנית להצעת ממשלה אודות הפרויקט מתוך מגמה שההליך הסטטוטורי יסתיים עד סוף 2012 והבנייה תסתיים תוך  5 שנים. 
ב-11 בפברואר 2013 אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז דרום את מלוא התוואי שבין באר שבע לאילת.
ב-31 באוקטובר 2016 פורסם כי במחצית השנייה של שנת 2017 מתכננים משרדי הממשלה השונים לפרסם מכרז בינלאומי לסלילת קו הרכבת אולם הוא לא פורסם  
בינואר 2019 הציג מנכ"ל חברת נתיבי ישראל את תוכנית החומש של החברה. במסגרתה החברה תהיה אחראית לתכנון של מספר מסילות: מסילת כרמיאל - קריית שמונה, מסילת עפולה - טבריה, מסילת דימונה - ירוחם, באר שבע - ערד ואת קו הרכבת לאילת.

סכסוך עבודה ארקיע תפטר 250 עובדים ? 
על רקע סגירת השדה הודיעה חברת ארקיע כי תפטר 250 עובדים. בעקבות ההודעה הכריזה ההסתדרות סכסוך עבודה מכיוון שמדובר במהלך שנוגד את ההסכם עליו חתמה החברה . 

אי ירוק בים או מנחת?
מזה שנים מתנהלים דיונים על סגירתו של שדה דב או העתקתו אל שטח שייובש בים. במהלך שנות ה-80 וה-90 של המאה ה-20, תכנן משרדה של האדריכלית אילנה אלרוד עבור רשות שדות התעופה את העתקת שדה דב לאי מלאכותי כשני קילומטרים מהחוף, אך תוכנית זאת מעולם לא קודמה. במהלך השנים נעשו ניסיונות דומים לקדם יוזמה להקמת אי מלכותי בים לצורכי תשתיות ותעופה . בחודש אפריל השנה זכתה חברת רויאל DHV ההולנדית במכרז משרד התחבורה על מנת לבחון האם ניתן להקים שדה תעופה באי מלאכותי, מה יהיה מיקומו? תוך מתן דגש על חשיבות קרבתו למרכז הארץ . החברה תעביר את מסקנותיה למשרד התחבורה ותכלול שלוש חלופות אפשריות.  


חדשות אילת - ערב ערב באילת  

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש